1

Bubbla -63 startar inte.
Klickar i solenoiden.
Kollar ALLA kontakter.
Gör ALL felsökning.
Solenoiden klickar fortfarande.

Kollar över alla kontakter igen när nr 1. lossnar från nr 2.
Nr 1. är punktsvetsad i nr 2.
Den punktsvetsen är för klen/på väg att gå av, för att föra över den ström som solenoiden kräver.
Först blev jag trött när den gick sönder, men sen insåg jag att där var problemet!
Jag satte en dubbelkabelsko på kabeln från lysknappen och trädde på matarströmmen till solenoiden istället.
Dvs samma placering som tidigare fast på en dubbel kabelsko.

Vips så startar motorn snabbare än någonsin tidigare.
Denna punktsvets för alltså över för liten ström så solenoiden orkar inte dra.
Detta är ett mindre problem på 12V då den då solenoiden bara kräver halva strömstyrkan.

Nedan kan ni kopiera in de andra felkällor jag glömt som också kan spela in, detta är bara en ny visdom och jävligt svår att se då det såg helt fräscht ut, men var inte det.

1. Dåligt batteri.
2. Sliten bussning.
3. Dålig tändplatta.
4. Dåliga kontakter.
5. Ärgade kablar.
6 Dålig jordad startmotor.
7
8
9
10 osv.......

Post's attachments

003.JPG, 177.14 kb, 676 x 507
003.JPG 177.14 kb, 225 downloads since 2016-07-14 

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

2 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-06-06 19:41:31)

Bra att du delade med dig av lösningen, det var ett klurigt fel.

Jag brukar ta en mejsel och kortsluta mellan Plusmatningen på starten och till anslutningen från tändningen,på startmotorn.
Är det fart på starten då. så brukar det vara tändlåset som börjat ge upp-
Men nu vet man att man ska leta där du hittade ditt fel också.

"ljushuvud"

3

Bra tips!
Men man tycker ju att grejerna skall hålla i minst sextio år!
Classic VW Up-North brukar ha dessa säkringshållare som reservdel, men man kan ju undra om dom håller lika länge:
https://www.classicvw.se/sakringsbox-8- … cts_id/752

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."