1

Hej! Har en 1303 74:a , Styrningen är väldigt tungstyrd, vad kan detta bero på, finns ju inte mycket till vikt på framvagnen, spelar ingen roll om den står på asfalt ,gräs ,betonggolv. Även konstigt om man gör en rejäl rundsväng ,då är det som att den tar över
och driver på själv.

2

Är styrningen trög trots originalratt?

Geometri kan väl påverka men inte nämvärt?

Styrningen ska normalt sträva efter att gå tillbaks till "raktfram".

Är några delar utbytta i styrinrättningen.

Antar att bilen har styrsnäcka är den Oskruvad, Olje/fettnivå?

På min 1302 -72 var styrningen trög men då med rejäl sänkning och bredare sulor och Rallyratt.

//Janne

3

En akilleshäl på dessa vagnar är knutarna på rattstången, sitter under tanken. De ska ha en gummibälg över sig men de är ofta trasiga. När en knut kärvar hackar det lite. Brukar gå att skrämma igång dem med 5-56 eller liknande. Två knutar och axeln mellan dem fanns förr som reservdel men var dyr kommer jag ihåg. Nu vet jag inte om det går att uppbringa.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

https://www.heritagepartscentre.com/eu/ … -rack.html

De senare med kuggstång har bara en bälg, ingen nere vid själva styrväxeln.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

m02cjoho skrev:

Är styrningen trög trots originalratt?

Geometri kan väl påverka men inte nämvärt?

Styrningen ska normalt sträva efter att gå tillbaks till "raktfram".

Är några delar utbytta i styrinrättningen.

Antar att bilen har styrsnäcka är den Oskruvad, Olje/fettnivå?

På min 1302 -72 var styrningen trög men då med rejäl sänkning och bredare sulor och Rallyratt.

//Janne

Jag är kompis med MR74 och har kört den bilen. När man har rattat ungefär halva rattutslaget så tar den över själv och svänger resten av sej själv och där blir den kvar, man får våldvrida tillbaka ratten själv. Någonting måste vara helt galet.
Ingenting är utbytt och det sitter orginalratt i den. Styrsnäckan är justerad så det finns ett litet litet glapp och olja finns det.
Han har en cabrolet också och den är näst intill likadan  ICQ/bu

6 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-06-02 08:13:57)

Man bör kolla ev Toe out.

Hissa upp och sväng fullt för att se om nått beter sig konstigt.
Kan ju var nått feljusterat styrstopp som gör att det svänger för mycket och nått låser sig

Kolla så inget är glappt i framvagnen.
Kolla alla gummibussningar, bryt med ett järn, och kolla så det finns nått gummi kvar

"ljushuvud"

7

Håller med föregående, om allt är original så kan slitage och felinställda hjulvinklar samverka negativt.

(Tänk om ändå VW:s ingenjörer gått direkt till Kuggstång när dom bytte till McPherson fjädring istället för denna kompromiss med hjälpstyrarmar mm.)

8

Kolla även hjälpstyrsnäckan på häger sida innanför hjulhuset. De har också en förmåga att börja kärva.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Stefan F skrev:

https://www.heritagepartscentre.com/eu/ … -rack.html

De senare med kuggstång har bara en bälg, ingen nere vid själva styrväxeln.

Den där verkar vara till kuggstången.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Svwerker skrev:
Stefan F skrev:

https://www.heritagepartscentre.com/eu/ … -rack.html

De senare med kuggstång har bara en bälg, ingen nere vid själva styrväxeln.

Den där verkar vara till kuggstången.

Bilden visar ju båda varianterna och bälgen står som "Rubber Boot for Steering Universal Joint 1302 & 1303". Men kuggstångsväxeln har mindre diameter och där passar inte bälgen.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

11

Stefan F skrev:
Svwerker skrev:
Stefan F skrev:

https://www.heritagepartscentre.com/eu/ … -rack.html

De senare med kuggstång har bara en bälg, ingen nere vid själva styrväxeln.

Den där verkar vara till kuggstången.

Bilden visar ju båda varianterna och bälgen står som "Rubber Boot for Steering Universal Joint 1302 & 1303". Men kuggstångsväxeln har mindre diameter och där passar inte bälgen.

Då får vi inte upp samma för den jag ser är till 1303 steering rack 75-79.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Jag kollar i en webbläsare på datorn och där är det bara en bild som visar både snäcka och kuggstång. Men strunt samma, felet verkar ju vara en gravt felställd framvagn...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

13

https://www.heritagepartscentre.com/eu/ … -1303.html

Märkligt gör denna får jag inte upp med din länk.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

ta ur o kolla styrväxeln, ta ur hjälpstyrarmen o kolla att den inte kärvar,
kolla sen framvagnsinställningen, toe-in o camber

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

15

MR74;
Har du koll på det här nu?   ICQ/bi