Hej! Har en 1303 74:a , Styrningen är väldigt tungstyrd, vad kan detta bero på, finns ju inte mycket till vikt på framvagnen, spelar ingen roll om den står på asfalt ,gräs ,betonggolv. Även konstigt om man gör en rejäl rundsväng ,då är det som att den tar över
och driver på själv.
Är styrningen trög trots originalratt?
Geometri kan väl påverka men inte nämvärt?
Styrningen ska normalt sträva efter att gå tillbaks till "raktfram".
Är några delar utbytta i styrinrättningen.
Antar att bilen har styrsnäcka är den Oskruvad, Olje/fettnivå?
På min 1302 -72 var styrningen trög men då med rejäl sänkning och bredare sulor och Rallyratt.
//Janne
En akilleshäl på dessa vagnar är knutarna på rattstången, sitter under tanken. De ska ha en gummibälg över sig men de är ofta trasiga. När en knut kärvar hackar det lite. Brukar gå att skrämma igång dem med 5-56 eller liknande. Två knutar och axeln mellan dem fanns förr som reservdel men var dyr kommer jag ihåg. Nu vet jag inte om det går att uppbringa.
Ali G
https://www.heritagepartscentre.com/eu/ … -rack.html
De senare med kuggstång har bara en bälg, ingen nere vid själva styrväxeln.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Är styrningen trög trots originalratt?
Geometri kan väl påverka men inte nämvärt?
Styrningen ska normalt sträva efter att gå tillbaks till "raktfram".
Är några delar utbytta i styrinrättningen.
Antar att bilen har styrsnäcka är den Oskruvad, Olje/fettnivå?
På min 1302 -72 var styrningen trög men då med rejäl sänkning och bredare sulor och Rallyratt.
//Janne
Jag är kompis med MR74 och har kört den bilen. När man har rattat ungefär halva rattutslaget så tar den över själv och svänger resten av sej själv och där blir den kvar, man får våldvrida tillbaka ratten själv. Någonting måste vara helt galet.
Ingenting är utbytt och det sitter orginalratt i den. Styrsnäckan är justerad så det finns ett litet litet glapp och olja finns det.
Han har en cabrolet också och den är näst intill likadan 
6 2020-06-02 06:01:53 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-06-02 08:13:57)
Man bör kolla ev Toe out.
Hissa upp och sväng fullt för att se om nått beter sig konstigt.
Kan ju var nått feljusterat styrstopp som gör att det svänger för mycket och nått låser sig
Kolla så inget är glappt i framvagnen.
Kolla alla gummibussningar, bryt med ett järn, och kolla så det finns nått gummi kvar
Håller med föregående, om allt är original så kan slitage och felinställda hjulvinklar samverka negativt.
(Tänk om ändå VW:s ingenjörer gått direkt till Kuggstång när dom bytte till McPherson fjädring istället för denna kompromiss med hjälpstyrarmar mm.)
Kolla även hjälpstyrsnäckan på häger sida innanför hjulhuset. De har också en förmåga att börja kärva.
Ali G
https://www.heritagepartscentre.com/eu/ … -rack.html
De senare med kuggstång har bara en bälg, ingen nere vid själva styrväxeln.
Den där verkar vara till kuggstången.
Ali G
Stefan F skrev:https://www.heritagepartscentre.com/eu/ … -rack.html
De senare med kuggstång har bara en bälg, ingen nere vid själva styrväxeln.
Den där verkar vara till kuggstången.
Bilden visar ju båda varianterna och bälgen står som "Rubber Boot for Steering Universal Joint 1302 & 1303". Men kuggstångsväxeln har mindre diameter och där passar inte bälgen.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Svwerker skrev:Stefan F skrev:https://www.heritagepartscentre.com/eu/ … -rack.html
De senare med kuggstång har bara en bälg, ingen nere vid själva styrväxeln.
Den där verkar vara till kuggstången.
Bilden visar ju båda varianterna och bälgen står som "Rubber Boot for Steering Universal Joint 1302 & 1303". Men kuggstångsväxeln har mindre diameter och där passar inte bälgen.
Då får vi inte upp samma för den jag ser är till 1303 steering rack 75-79.
Ali G
Jag kollar i en webbläsare på datorn och där är det bara en bild som visar både snäcka och kuggstång. Men strunt samma, felet verkar ju vara en gravt felställd framvagn...
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
https://www.heritagepartscentre.com/eu/ … -1303.html
Märkligt gör denna får jag inte upp med din länk.
Ali G
ta ur o kolla styrväxeln, ta ur hjälpstyrarmen o kolla att den inte kärvar,
kolla sen framvagnsinställningen, toe-in o camber
it would burn off both of your ears . . . "
MR74;
Har du koll på det här nu? 
