1

Det är som de flesta vet svårt att hitta en vettig maskin för rimliga pengar.

Vilka erfarenheter har ni av att byta motor helt. Vilka alternativ är vettiga och var hittar man delarna?

Jag gör iordning en byggy och ”behöver” en motor som inte kräver för stor ombyggnad och ger 80hk eller mer.

Vad har ni för tips?

2

Gällande buggy så har det varit svårt att byta motor, åtminstone så länge bilprovningen är inblandad. Blir för ombyggt för att räknas som ombyggt fordon då. Kanske har ändrats med EU!?

3

Om du tänker lagligt så är det en motor av original effekt som gäller. ICQ/be
Om du vill ha något som du kan förlita dig på finns inga genvägar..
En del försöker hitta motorer från brandsprutor eller elverk. Vilka kan vara 1200 eller 1600 om man har tur.
Annars är ju dessa motorer ibland ganska så bra utgångspunkt till en återuppbyggnad med nya delar.
Bolt on lösningar med den effekten är sparsamt med.
Sätter man i mer effekt kan man få problem med växellådor som ju oxå är gamla.
En 1600 i bra skick kommer man väldigt långt med i en buggy. Har själv en dylik där jag baserat dem på 1600 cylindrar och enkelport toppar med en enkel förgasare. Motorn skjuter på buggyn fortare än jag vill köra... vid 3 siffrigt blir alla raksträcka kurviga. ICQ/ai
Cry once.. en kry maskin är en fröjd att köra med.. ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Bubbalobill skrev:

Gällande buggy så har det varit svårt att byta motor, åtminstone så länge bilprovningen är inblandad. Blir för ombyggt för att räknas som ombyggt fordon då. Kanske har ändrats med EU!?

Oansvarigt möjligen, men jag tänkte nog hålla Bilprovningen utanför...

Som sagt, inte helt lätt att hitta en bra lösning.

5

michaelth skrev:

En del försöker hitta motorer från brandsprutor eller elverk. Vilka kan vara 1200 eller 1600 om man har tur.
Annars är ju dessa motorer ibland ganska så bra utgångspunkt till en återuppbyggnad med nya delar.
En 1600 i bra skick kommer man väldigt långt med i en buggy. Har själv en dylik där jag baserat dem på 1600 cylindrar och enkelport toppar med en enkel förgasare. Motorn skjuter på buggyn fortare än jag vill köra... vid 3 siffrigt blir alla raksträcka kurviga. ICQ/ai

Jag åker med en nyrenoverad 1200 idag, men vill ha mer effekt. Har fått för mig att en 1200 inte är mycket att jobba med.

Skulle gärna bygga något av en 1600, men de är som sagt svåra att få tag på. Jag får köpa din ICQ/ab

6

Jynnesjö skrev:
michaelth skrev:

Jag åker med en nyrenoverad 1200 idag, men vill ha mer effekt. Har fått för mig att en 1200 inte är mycket att jobba med.

Skulle gärna bygga något av en 1600, men de är som sagt svåra att få tag på. Jag får köpa din ICQ/ab

Hej ! Vet om en bra motor till salu 1600 går bra , inget glapp.
Är intresserad av den själv men ,

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

7

Bra motorer är kanske svåra att hitta... om man inte inser värdet av dom .
Inte alla gamla motorer går ju att renovera upp.. har nog säkert 4 kasserade block... sönderärgad och utslagna i lager lägen ...
... men visst har jag några motorer för mina behov ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-05-26 14:57:36)

Man kan alltid stämpla om ett block till rätt bokstav  ICQ/bq
Att hitta en frisk 1600  som inte är renoverad  som har plus 40 år och har gått mindre än 10000 mil
( har jag inte hittat än under mina år o skruva Vw)
Min erfarenhet är att 1600 är ofta slut  Men Dp 1300 är alltid friskare ( det finns även H block  som har samma vev o svänghjul)
Det med gamla friska  vw motorer  börjar ta slut 
Det som är vanligt på 1600 är glappiga ventilstyrningar  spruckna toppar   och sönder slagna ramlager lägen 0vala cylindar slitna kolvar 
Men efter 40 år brukar sakerna gå sönder för eller senare
På en 1300 dp är oftas toppana sprickfria   men sen är det oftas samma skador som  en 1600
Om man hittar en frisk 1600  så är det som en raket i en buggy Om man också byter förgasare till något fränare så vaknar dom lite mer
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Man får köpa grisen i säcken och chansa att den är en riktig jackpot för dig!!!!!

10

kisavw skrev:
Jynnesjö skrev:
michaelth skrev:

Hej ! Vet om en bra motor till salu 1600 går bra , inget glapp.
Är intresserad av den själv men ,

Absolut intresserad  ICQ/ab

11

PPRMicke skrev:

Man kan alltid stämpla om ett block till rätt bokstav  ICQ/bq
Att hitta en frisk 1600  som inte är renoverad  som har plus 40 år och har gått mindre än 10000 mil
( har jag inte hittat än under mina år o skruva Vw)
Min erfarenhet är att 1600 är ofta slut  Men Dp 1300 är alltid friskare ( det finns även H block  som har samma vev o svänghjul)
Det med gamla friska  vw motorer  börjar ta slut 
Det som är vanligt på 1600 är glappiga ventilstyrningar  spruckna toppar   och sönder slagna ramlager lägen 0vala cylindar slitna kolvar 
Men efter 40 år brukar sakerna gå sönder för eller senare
På en 1300 dp är oftas toppana sprickfria   men sen är det oftas samma skador som  en 1600
Om man hittar en frisk 1600  så är det som en raket i en buggy Om man också byter förgasare till något fränare så vaknar dom lite mer
/// Micke

Hmm, tack för tipsen, ska kolla lite mer på det

12 Senaste redigerad av Jynnesjö (2020-05-26 20:42:03)

michaelth skrev:

Inte alla gamla motorer går ju att renovera upp.. har nog säkert 4 kasserade block... sönderärgad och utslagna i lager lägen ...

Jo, jag inser värdet, men man önskar så mycket som möjligt för slantarna.

Varför sparar du på kasserade block   ICQ/bm  ICQ/ag

13

Jynnesjö skrev:
michaelth skrev:

Jo, jag inser värdet, men man önskar så mycket som möjligt för slantarna.

Varför sparar du på kasserade block   ICQ/bm  ICQ/ag

bara för att blocket är dåligt kan resten av motorn ha delar som e okey.. ja jag borde dela dom och sortera delarna men..
har inte haft behovet att sära dom.
dom flesta lotterimotorer som e lösa e ju just det eftersom dom är dåliga och demonterats.
men det kan finnas dugliga plåt delar  generatorfästen osv . så visst en stor del åker i skroten tillslut,