1

Tänkte ge mig på lite rostlagning i vinter och jag har kollat runt lite vad som behövs. Men som rubriken lyder, är det någon skillnad på plåt och plåt från de olika leverantörerna och vilka ska man i så fall undvika? Det som ska bytas är en liten bit av främre hjulhusen samt botten av värmekanalerna (eller är det lättare att byta hela värmekanalen?

2

Nu gissar jag att frågan gäller typ1 och jag har bara erfarenhet av typ2, men det korta svaret är JA det är skillnad.

De två stora skillnaderna som brukar vara mellan billigt och mindre billigt, är passform och materialtjocklek. Med det sagt är det inte alltid man måste köpa det dyraste alternativet.

När det gäller typ2 så brukar autocraft ha tillräckligt god kvalitet för de flesta, ofta köper man grönplåt från "KlassicFab" för att delen inte finns hos de övriga leverantörerna. KlasicFab har en grövre plåtkvalitet som är underbar att jobba i.

Klokkerholm brukar vara ett märke man ska undvika, så även sk "brasseplåt". Det svåra med brasseplåten är att den kan heta olika saker beroende på återförsäljaren, litegrann som "Eldorado" och "Coop extra". Ledtråden här måste då vara priset, är det sjukt mycket billigare än nästa steg upp på skalan, ja då är det förmodligen brasseplåt.

När det gäller passform, så finns det oftast inte en bit som inte måste anpassas, det är bara det att med de dyrare bitarna så är det MINDRE jobb att få det att stämma, dessutom är det ibland skillnader i pressningarna beroende på årsmodell som de dyrare fabrikaten ibland tar hänsyn till, meden de billigare bitarna är mer "universal".

När det gäller de fordonsspecifika frågorna är det bra om du kompletterar med modell och årsmodell. Som regel är det lättare att byta en hel del än att hålla på och lappa, det är dessutom oftast snabbare även om det inte känns så initialt.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

OK, bra att veta. Missade visst lite viktig info ser jag. Det är en typ 1 -66:a.

Den har ju genomgått någon form av renovering i slutet av 80-talet och fått lite dåtida cal-lookstil så den har klarat sig ganska bra men svetsningen ser väl sådär ut och en del dåliga lagningar har tyvärr kladdats över med underredsmassa och där har det blivit hål nu på diverse ställen. Som det ser ut just nu så behövs ny bottenplåt till värmekanalerna och en bit vid innerskärmarna fram där värmekanalerna sitter punktade (överkanten av värmekanalen). Själva värmekanalen ser dock OK ut men det är som sagt kanske enklare att byta ut hela. Sen är torpedväggen (eller vad den kallas, framför pedalerna) rostig där värmekanalerna är infästa. Stötfångarfästena är trasiga bak men jag har å andra sidan inga stötfångare heller så de ryker nog helt och hållet tror jag.

Jag tänkte jag skulle ta och lyfta av karossen från plattan och ta bort all underedsmassa för att se bättre vad som är rostigt. Plattan verkar i stort sett OK. Ett litet hål vid batteriet kan jag se men det lär väl dyka upp fler överraskningar när man börjar kolla noggrannare.

4

Mitt förslag är att kolla bubbla projekttrådar för att förstå hur bilen är uppbyggd. Var är standardrosten?
Du kommer att hitta mer än du tror.

Vad det gäller plåt så kan jag rekommendera att försöka hålla dig ifrån den billigaste, den tunnaste.
Om du kan få tag på så köp vw original reservdelsplåt. Kommer fram ibland men inte ofta.
Biltema har plåt på 1 kvm i olika tjocklekar om du behöver vanlig plåt. Bäst är om du får tag på någonstans där du kan köpa spillbitar från produktionen.
Tänk på att inte använda mer än du behöver av den plåten du har köpt. Det kanske klarar sig med ett hörn av klockerholmsplåten.
Vi här i Sverige tar inte ofta och byter till gammal plåt så mycket. Kanske finns en komplett tröskel som är fin på en bil som någon är på väg till återvinningen med.

Lycka till! Och lägg upp en tråd.

5

Fortsätter lite på min påbörjade tråd...vilken tjocklek på plåt är det i våra bilar från fabrik. Ska baxa fram bilen bara snön har försvunnit framför porten men tänkte köpa lite plåtark för mindre skador. Jag tror jag löser många rosthål med lite enklare plåtsmide. Jag märkte i vintras när jag svetsade lite plåt en min Range Rover att det blev attans så mycket enklare och bättre (för en amatör) om repplåten var ungefär lika tjock som originalet.

6

Jag kör med 1mm, eller om jag vill ha lite kraftigare grejor 1,2mm men den är mer tungjobbad.

"ljushuvud"

7 Senaste redigerad av eing9911 (2020-05-12 08:07:44)

Skulle ställa undan snöskotrarna i söndags och behövde utrymmet som bubblan stod i så jag knuffade ut den och körde in skotrarna. Stod och tittade en stund på bubblan och fick av någon anledning ett infall och rullade in den i garaget samt påbörjade ett karosslyft...tänkte jag behövde en sommarhobby.

Lossade karossen och rev ur motorn i söndags och igår samlade jag ihop några som hjälpte mig lyfta av den. Sen fick jag lite feeling med en tryckluftshammare och tog bort alla ljuddämpande mattor och underedsmassa på plattan. Blev glatt överraskad då den var i betydligt bättre skick än väntat. Ska rengöra noggrannare ikväll och kanske blästra av de värsta ställena för att se om det dyker upp någon rolig överraskning. Finns lite rost längst bak på plattan och några mindre hål mitt på så det kommer jag att smida till några egna plåtar och svetsa dit då det är simpla former så de borde gå smida till ganska enkelt.

Men karossen är det värre med...inte katastrof men värmekanalerna har lagats tidigare och det är riktigt fula lagningar så de tror jag att jag byter helt. Men jag blir inte riktigt klok på hur den är uppbyggd. Kan man köpa en komplett värmekanal med tröskel och allt eller måste man köpa flera delar? Dvs är det en värmekanal och tröskel eller är en komplett värmekanal inkl. tröskel? Visst är de kompletta med svetsmuttrar eller måste man mickla dit sånna också?

8

Finns kompletta trösklar med värmekanaler och i olika pris=kvalitets/passformsklasser.

9

Har svetsat den rost jag kunde hitta i plattan vilket initialt såg ut att vara begränsat till bakre hörnen och domkraftsfästena samt ett hål vid förarplatsen. Plåten i "baljorna" har dock känts tunn men såg hel ut. Igår gav jag mig på att ta bort all underedsmassa på undersidan och då hittade jag några fler hål. Det såg dock hyffsat ut inledningsvis men när man väl började slipa och framförallt svetsa så insåg man hur tunn plåten var. Svetsen fungerade mer som en plasmaskärare ett tag.

Så nu är jag lite kluven över hur jag ska gå vidare. Större delen av golvet är helt rostfritt men framförallt från framkanten av baksätet fram till där golvet planar ut är det lövtunnt. Att byta hela golvhalvan verkar lättare men känns till viss del onödigt. Dessutom är ju de tjockare golvhalvorna svindyra så nu blev det jobbigt en stund dessutom är mycket plåt restnoterat. Vill inte tappa styrfarten nu när man är igång. Ska mäta och se hur tjock originalplåten är på något friskt ställe och ta ett beslut utifrån detta kanske...läste på the samba att den skulle vara ca 1,1 mm men det har jag svårt att tro för den verkar tunnare. Har reparerat en par ställen med en 0,7 mm från biltema jag hade liggande och den verkar ganska likvärdig.

Hittade även hål längst upp i stötdämpartornen...den som söker skall finna ICQ/bu Projektet växer sakta men säkert och då har jag inte börjat titta på karossen än...

10

Om...om man nu hittar bara enstaka små hål kan man spänna fast en aluminium eller koppar plåt/bit bakom så blir den som ett stöd/form som förhindrar att den smälta metallen strömmar igenom. Om man nu inte har någon koppar bit så kan en bit vattenledningsrör i koppar bultas platt en långkäftat svets tång att hålla den på plats med är smidig.. lär finnas en kraftig magnet som håller en kopparbit mot hål.
Använder denna tekniken ofta när mindre hål skall svetsas till... bara en sida att slipa sedan.
Bedömningen var och hur mycket man skall byta e inte alltid lätt.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Ska testa det. Dock känns det som att till och med en 0,6 mm repplåt är bättre...men tillslut lär man ju ha byggt en ny bil till en kostnad av två så man måste kanske lära sig och dra en gräns någonstans ICQ/ag

12 Senaste redigerad av eing9911 (2020-05-22 09:41:41)

Skulle beställa från Paruzzi då det skulle vara fraktfritt om man beställde för mer än 2500:- men det gällde tydligen inte skrymmande föremål så det blev inget av med det (frakten hamnade på 2700:-). Så för att inte köpa på mig allt förmycket plåt i onödan så gjorde jag en grundlig koll vad som verkligen behövde bytas ut vilket var betydligt mindre än jag trodde först. Det är bara golvbrunnen i dagsläget (har inte tittat på karossen riktigt än utan jag gör klart plattan först och tar nästa chock när jag är mentalt redo för det). Jag mätte upp att originalplåten verkar var ca 1 mm tjock. Jag kom på att Autoexperten säljer ju plåt till bilar och de hade såklart Klokkerholm men efter att ha kollat lite projekttrådar så verkar det som att det går få till hyfsat med dessa ändå. Det verkar som att de också är 1 mm (enligt Autoexpertens sida) så jag beställde ett kvartsgolv direkt till butik = ingen frakt ICQ/ay och den hade tydligen kommit nu idag så vi får väl se hur det blir. Gick över med roterande stålborste på hela undersidan igår och lånade har lånat en bläster av en kollega idag så med lite flyt så kanske man kan bli klar med plattan i helgen. HAde först tänkt använda POR-15 då alla verkar använda detta men fick tips av en lackerare som fixar gamla bilar att använda Tikkurila GPL-S primer vilket jag eventuellt kan få tag på lokalt så då kanske rosten håller sig borta ett tag framöver.

Men en fråga till till er som sysslar med detta lite mer professionellt. Vad kör ni med för trådtjocklek och gas. Jag har lånat en Kemppi Miniarcmig Evo 200 och har 0,8 mm tråd nu och argon. Tuben är i princip full just nu så jag lär inte byta gas men överväger att gå ner till tunnare tråd. Svetsen har ju ett autoläge där man ställer in godstjocklek och hur mycket inbränning man vill ha och på tjockare gods är det lätt att justera in men på tunnplåt är den bökig att få till tycker jag. Bränner igenom direkt så det är därför jag överväger tunnare tråd då jag inbillar mig att det kanske funkar bättre för plåt. Vad har ni för svetstips? (Tack gode gud för vinkelslipen när man är kass på att svetsa ICQ/ag )

13 Senaste redigerad av michaelth (2020-05-22 12:43:49)

När jag lagar tunplåt brukar jag köra punkter sätter dom med kanske 5 cm avstånd.  Och kyler med tryckluft,  sedan blir det nya nellan do,..där kan inte längre kan sätta punkter utan att hamna i gamla så slipar jag ned punkterna med en fast slip trissa på vinkelslip en tills punkterna nästan är borta. Sedan fylls dom sista mellanrummen, detta på synliga ytliga plåtar.
Golv Och annars mindre viktigt slutar jag när punterna sitter kanske 15-20 mm från varandra. Slipa bort det värsta men Inte allt. .tvätta  av rent, grunda med epoxi. Karroserikitt över skarvar.  Sedan grundfärg och sen topplack..
Man behöver inte göra såhär.
På ytligt... spackel sedan grundfärg. Gärna epoxi.Men frågar du andra så gör många olikt.
Svetstråd brukar använda 0,6 mm tråd till tunnplåt.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Fick dit plåten i helgen utan några större problem. Mätte och mätte och mätte och klippte, slipade och passade in efter bästa förmåga. Bakersta hålet stämmer inte men resten verkar stämma. Vi får väl se när karossen ska på igen. Klokkerholmplåten var bara 0,8 mm men det blev faktiskt styvare än innan så det får anses som tillräckligt. La även ner lite tid innan jag började svetsandet med att justera in svetsen så nu kommer vi överens bättre...Kemppi tycker tydligen att 0,8 mm plåt är ca 1,2-1,3 mm i deras automatiska läge.

Sen har jag slipat och slipat så jag är så satans less på att slipa. Lånade hem en bläster men jag har för dålig kompressor så efter en par försök (första försöket utan att täcka för allt i garaget och mig själv) så fick jag nog. Hade sand på alla möjliga olika ställen och fick väl bort totalt en kvadratdecimeter på totalt 2 timmar...har köpt fler stålborstar till vinkelslipen idag för jag har gjort slut på en nu men jag inser att jag måste blästra på några få ställen så jag måste väl gen den en chans till. Med facit i hand så skulle jag skickat iväg den på blästring direkt...hade sparat in mååånga timmar på det. Karossen skulle behövt blästras på vissa ställen för att det ser ut att bli svårt att komma åt med slipen där.