1

Nu vid första turen, efter första stoppet, började bilen dra snett. Jo, varmt på ena sidan. Lyckades komma hem utan att överhetta grejerna. Första turen, men jag hade provkört innan, så 10,20,30 "lyckade" bromsningar hade gjorts denna säsong.
Det är väl bromsslangen som beckat igen. Men brukar det ske med stålomspunna? Är det inte typ teflon?
Öppnade på luftskruven, nu ska det väl släppa? Icke, lika fast.
Kopplade på luftningsslangen. Med lätt fingertryck på bromspedalen, rann det luftningsburken.
Försökte pressa ut kolvarna. Kom typ 1 mm, sen tvärstopp.
Tog bort bromsklossarna. Satt dit lite tunnare träklossar. Bromsade. Skivan åter låst, Kolvarna lite längre ut.
Försökte pressa tillbaka kolvarna. Samma 1 mm, sen tvärstopp, nu med kolvarna lite längre ut.
Bort med bromsslangen. Full fart i den. Helt oskyldig.
Försökte pressa igen. Tvärstopp, och ingen tendens till oljedropp ur hålet.

Nästa steg?
På mig verkar det vara något hydrauliskt.
Simca fabriksrenoverade ok (Girling?) Visserligen väl 15 somrar använda, men ser nästan ut som nya.

2

Det måste ju vara oken eftersom du kopplat bort bromsslangen. Har du haft i sär den? Lite lite rost eller beläggningen på kolven gör att den kärva.

T2b taigagrön ´77

3

Hej,
Jo, nog är det oket allt.
Men lite skeptiskt till att det är kolvarna. Dels för att felet kom "hastigt", dels för att det beter sig lika i två olika positioner, dels (kan man ha tre "dels"?) exakt lika på båda kolvarna.
Jag drar mig för att dela blocket.

4

kolvana i oken skall gå lätt
Tar men en större skruvmejsel  att pressa till baka dom  in i oken går dom trögt då är det något som inte är rätt
Ett ok som det har stått bromsvätska i rostar  på insidan av tätningen ( bromsvätska är glykol baserat o suger i sig vatten)
En bra sak är att byta vätskan efter 3-4 år för Att slippa vattnet  i vätskan
När man skall förvara ok bör man tömma dom från vätska  sen behandla dom med gummi fett

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Att det skulle vara något annat än kolvarna som kärvar förefaller otroligt då det är de enda rörliga delarna i ett ok, om det är utan handbroms.
Med så få rörliga delar förstår jag inte motståndet mot att skruva isär dem.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G