1

Hejsan, lyckades köra på en sten och stuka tvärarmen (antar många säger länkarm också) fram, VW artikel 133406151A. För 1303 -73.  Se skiss. Finns nya att köpa, men har aldrig bytt en. Allt är rent och prydligt utan rost så så långt ser det lovande ut. Är det någon som vet:

-Behövs det någon avdragare för att få loss den gamla, och/eller någon press för att få på den nya?
-Sitter det normalt sett nya bussningar monterade på ersättningsdelen, eller ska de flyttas över? T.ex denna https://www.vwimporten.se/bubbla-t1/cha … 1303-8-73/ I så fall behövs det en press eller liknande? 
-Om inte, är det bara att lossa i båda ändar (och släppa ned den? Hur gör man med krängningshämmaren, den går ju in i en bussning i tvärarmen. Räcker det att lossa i närmaste fästet mot karossen  för att kunna dra ut den ur tvärarmen?
-Om operationen lyckas utan skador på vare sig bil eller mekaniker, behöver man göra en ny framvagnsinställning?

Tack på förhand. Underbart forum!

Post's attachments

framvagn.JPG, 31.92 kb, 600 x 348
framvagn.JPG 31.92 kb, 219 downloads since 2020-05-05 

2 Senaste redigerad av Stefan F (2020-05-05 10:28:38)

Hur ser ditt fjäderben ut, har du verkligen den där modellen länkarm på en 73:a? Om du har det äldre, trekantiga, fästet funkar det inte med den på bilden.

Skruven märkt med "2" har en excentrisk bricka under skallen, det är den som ställer camber. Så en kontroll/inställning av framvagnen efter länkarmsbyte får du nog räkna med.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

3

Stefan F skrev:

Hur ser ditt fjäderben ut, har du verkligen den där modellen länkarm på en 73:a? Om du har det äldre, trekantiga, fästet funkar det inte med den på bilden.

Skruven märkt med "2" har en excentrisk bricka under skallen, det är den som ställer camber. Så en kontroll/inställning av framvagnen efter länkarmsbyte får du nog räkna med.

Tack för svar. En bild säger mer än tusen ord...så här ser det ut. Inklusive stenens signatur vid inre leden. Profilen böjd precis i hörnet. och anar en liten spricka i metallen. Vad sägs?

Post's attachments

framvagn 2.JPG, 177.37 kb, 1544 x 802
framvagn 2.JPG 177.37 kb, 218 downloads since 2020-05-05 

4

Det där lilla märket! Kan väl aldrig behövas bytas bara för det där??
Skämt åsido, det kan vara svårt att lossa spindelleden/bulten, 22A, från spindeln,
nån sorts avrdragare kan vara bra, annars är "välriktat våld", dvs en redig släggsmäll
på rätt ställe (!), metoden.
Krängningshämmaren kan du behöva lossa båda fästena, det kan bryta för mkt annars.
Nya bussningar (alla, på båda sidorna, hö + vä!) kan vara bra, finns uretandito som är delade,
o inte behöver pressas på plats.
Framhjulsintällning kommer du att behöva hursomhelst.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

5 Senaste redigerad av Stefan F (2020-05-05 13:06:20)

Fast det där utseendet kom på 74:orna, som började tillverkas efter sommaren -73  ICQ/bs  Den är f.ö. gjord i pressad plåt till skillnad från de tidigare som var smidda. Spindelleden är inpressad i länkarmen och kläms fast i spindeln med skruven 22b och muttern 22c. Med dessa borta borde man kunna använda en brytgaffel mellan leden och själva spindeln. Av bilden att döma kommer länkarmen färdig med spindelled och bussningar.

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

6

Stefan F skrev:

Fast det där utseendet kom på 74:orna, som började tillverkas efter sommaren -73  ICQ/bs  Den är f.ö. gjord i pressad plåt till skillnad från de tidigare som var smidda. Spindelleden är inpressad i länkarmen och kläms fast i spindeln med skruven 22b och muttern 22c. Med dessa borta borde man kunna använda en brytgaffel mellan leden och själva spindeln. Av bilden att döma kommer länkarmen färdig med spindelled och bussningar.

Tackar. Min bil är en slag hybrid mellan bottenplatta  tillverkad i juli 73, och en kaross tillverkad -74. Så vad som gäller för hjulupphängningen är oklart för mig, lite kopior på inköp gjorda av förra ägaren antyder att det mesta är köpt efter-74, även spindelleder  ICQ/be . Men om jag slår upp länkarmen i sprängskisserna här http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca … d/0/lang/e  så är det samma artikelnummer på både 72,73 och 74 årsmodeller.  Men det är ju bra, då är det ingen tvekan vilken del jag ska ha. Den ser dessutom formpressad ut.

Har insett att en kompis har en "avdragare för spindelleder" så då låter det som jag ska klara mig med den och kanske brytjärn. Nu skulle man bara haft en lyft eller grop, men Biltemas små ramper får väl duga. Några fler tips innan jag kluddar till det för mig? Säsongen är igång för fullt här i söder, så minsta stillestånd är av ondo! Hade ni förresten vågat köra med den skadade armen i väntan på delar? Tackar och bockar.

7

Det låter konstigt, för -72 och -73 hade ett långt fjäderben, med trekantigt fäste, som gick ända ner till spindeln och som monterades med genomgående skruvar ner i spindelleden (som hade motsvarande platta, nr. 22 på din senaste bild). Din bil har den senare framvagnen med negativ styrradie och spindeln är fäst med två skruvar i fjäderbenet, som Golf mk.1. De tidigare spindlarna är inte kompatibla med den senare typen av länkarm. Pallbockar låter bättre än ramper, du kan knappast ha bilen stående på framhjulen om du ska byta länkarmen. En hyfsad garagedomkraft är aldrig fel...  ICQ/ad

8

Vill bara tacka för hjälpen i denna tråd. Bytet gick väldigt lätt, inget våld utövades och inte ens en liten svordom yttrades. Tog max 30 min.  Mätte noga ned en lång stållinjal och justerade in på mm exakt samma mått fjäderben till inre led efter bytet. Lurar på att skippa hjulinställning och lita på mig själv. Hur fel kan det ha blivit.....? Däcken ger väl svaret en vacker dag  ICQ/ad