1

Hejsan! Har problem med bubblan, en -65a. Har fungerat finfint, men nu helt plötsligt så är den jäkligt orkeslös och skakar som fan när man kör (speciellt på 3an, och den orkar inte alls köra på 4an, det känns som hela bilen vibrerar sönder). Har öppnat upp förgasaren men inget ser konstigt ut. Kanske dags för en ny förgasare iaf? Eller kan något annat vara orsaken till detta? Har förövrigt rätt så nya tändstift så det är nog inte dom då den har gått ca 70 mil med dom redan.

2

Du får inta ryggläge och känna på avgaspiporna. Låter som den inte går på alla burkar.

3

Hans Landelius skrev:

Du får inta ryggläge och känna på avgaspiporna. Låter som den inte går på alla burkar.

Absolut, det får bli nästa steg! Tycker han låter som normalt ändå när den står på tomgång och gasar. Får se om det är detta problem dock!

4

Nya tändstift, men hur är det ställt med övriga detaljer i tändsystemet? Den svagaste länken är enligt mig brytarna och kondensatorn. Och även om dessa är fullt fungerande är brytaravståndet något av det första jag kontrollerar.

Kan säkert vara något annat, men börja med att utesluta de enkla felen.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5 Senaste redigerad av Björn J. (2020-05-15 17:49:27)

kyyymm skrev:
Hans Landelius skrev:

Du får inta ryggläge och känna på avgaspiporna. Låter som den inte går på alla burkar.

Absolut, det får bli nästa steg! Tycker han låter som normalt ändå när den står på tomgång och gasar. Får se om det är detta problem dock!

Även jag tycker det verkar som om den motorn inte går på alla cylindrarna, möjligen går den bra på tomgång för att tappa en cylinder på litet högre varv.
Trådskaparen kan ju börja med att kolla att alla fem (!) tändkablarna sitter fast ordentligt, visserligen borde ju den femte korta kabeln mellan tändspolen och fördelarlocket sitta som den skall men det är aldrig fel att kontrollera.
Jag har varit ute för det att det blivit dålig kontakt mellan tändkabeln och tändhatten, liksom att det lilla snäppfästet inne i tändhatten, som skall klämma fast om tändstiftets anslutning, inte har suttit fast ordentligt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Björn J. skrev:

Trådskaparen kan ju börja med att kolla att alla fem (!) tändkablarna sitter fast ordentligt, visserligen borde ju den femte korta kabeln mellan tändspolen och fördelarlocket sitta som den skall men det är aldrig fel att kontrollera.
Jag har varit ute för det att det blivit dålig kontakt mellan tändkabeln och tändhatten, liksom att det lilla snäppfästet inne i tändhatten, som skall klämma fast om tändstiftets anslutning, inte har suttit fast ordentligt.

Har kollat det. Vart en svart legering på inne i tändhatten som jag har slipat bort. Märkte också att mellanrummet mellan brytaren och fördelaren inte var 0.40 mm, utan mycket mindre. Fixade det idag, återkommer om det ordnade till sig!

7

kyyymm skrev:

Hejsan! Har problem med bubblan, en -65a. Har fungerat finfint, men nu helt plötsligt så är den jäkligt orkeslös och skakar som fan när man kör (speciellt på 3an, och den orkar inte alls köra på 4an, det känns som hela bilen vibrerar sönder). Har öppnat upp förgasaren men inget ser konstigt ut. Kanske dags för en ny förgasare iaf? Eller kan något annat vara orsaken till detta? Har förövrigt rätt så nya tändstift så det är nog inte dom då den har gått ca 70 mil med dom redan.

Kolla att det inte fastnat nåt i huvudmunstycket.

8

Fixat! Det var tändstiftet som vart kass. Aldrig mer biltema skit!!!

9

Vad har jag sagt om att sätta delar från Biltema på våra veteranfordon!!! Aja Baja.

10

Jag blir lite misstänksam, för visst är det så att även denna motor är typad med Bosch W8AC-stift och någon motsvarighet (i Brisks sortiment) till dessa säljs inte på Biltema.

Så vad är det egentligen för Biltemastift du monterat?

Det kan mycket väl vara fel på stiften, men innan man förhastat felar återförsäljaren av stiften, kanske man ska ta reda på om man fått tag i rätt stift? ICQ/bn

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Det spelar ingen för när det fanns motsvarighet till Bosch så funkade dom ändå inte.

12

Trodde att BERU var tändstiftsmärket för gamla VW, åtminstone satte den lokala VW-verkstaden in sådana förr.

Gubbjävel; dvs originalfantast

13

Hans Landelius skrev:

Vad har jag sagt om att sätta delar från Biltema på våra veteranfordon!!! Aja Baja.

ICQ/ag  ICQ/ag

"ljushuvud"

14 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-05-18 07:56:29)

kyyymm skrev:
Björn J. skrev:

Trådskaparen kan ju börja med att kolla att alla fem (!) tändkablarna sitter fast ordentligt, visserligen borde ju den femte korta kabeln mellan tändspolen och fördelarlocket sitta som den skall men det är aldrig fel att kontrollera.
Jag har varit ute för det att det blivit dålig kontakt mellan tändkabeln och tändhatten, liksom att det lilla snäppfästet inne i tändhatten, som skall klämma fast om tändstiftets anslutning, inte har suttit fast ordentligt.

Har kollat det. Vart en svart legering på inne i tändhatten som jag har slipat bort. Märkte också att mellanrummet mellan brytaren och fördelaren inte var 0.40 mm, utan mycket mindre. Fixade det idag, återkommer om det ordnade till sig!

Så det svarta i tändhatten och det dåliga brytaravståndet kan inte gjort att stiftet slog igen??

Vad ska du skylla på nästa gång det händer, då du inte har några Biltema grejor att skylla på?
För det kan inte varit dåligt underhåll av ägaren va?

ICQ/ag  ICQ/ag

"ljushuvud"

15

Resistansen i tändkablarna?

16

Hans Landelius skrev:

Det spelar ingen för när det fanns motsvarighet till Bosch så funkade dom ändå inte.

Om detta tvista de lärde, men jag håller med, jag kör alltid på Bosch, det är så billigt med W8AC ändå.

Men då får du omformulera ditt uttalande till:

Vad har jag sagt om att sätta tändstift som inte är av Bosch fabrikat på våra veteranfordon!!! Aja Baja.

Det jag är ute efter att det nog kan finnas legitim kritik riktad mot Biltema, men det känns som att man inte kan klandra tändstiftstillverkaren om kunden köper stift med fel spec. Oavsett om man "tror" på korsreferenstabeller eller inte, så bör man ju välja ett stift som motsvarar det tillverkaren anger att det ska motsvara. Genom uteslutningsmetoden kan jag dra slutsatsen att man här har valt fel stift eftersom motsvarigheten till W8AC, dvs Brisk N17C inte finns i det nämnda sortimentet.

Ge gärna kritik, men underbygg den gärna med sakliga argument! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

17

Vadan denna vurm för Bosch stift? Har någon fakta som styrker att bara Bosch funkar, eller är det bara tyckande som blivit upphöjt till sanning?

På 80-, 90- och 00-talet funkade NGK utmärkt för mig och gör så fortfarande i min 356:a. Körde förvisso Bosch i Ghian, det funkade också.

18

Enl min uppfattning så har NGK aldrig funkat i våra std-motorer. När de kom så var de billigare än andra stift, men man lärde sig snabbt att inte låta pengarna styra.

19

Jag använder ibland NGK i mina gamm-mc, de funkar bra så länge som förgasare är rättjusterad samt förbränningsrummet inte är minsta oljigt (som från lite trötta styrningar och kolvringar).

Om inte så slår de igen (gnistan uppstår inuti stiftet), ibland går de att väcka genom att bränna rent dem med gasol men inte alltid.

De bästa stiften jag nyttjat är alla gamla (NOS) Champion och Bosch utan resistor från bly tiden före katalysatorer (80tal).

Några besservissrar på nätet hävdar att stift från bly tiden hade speciell glasyr på isolatorn som skulle hindra blykontaminering, de säger att när behovet försvann slopades glasyren vilket har gjort moderna stift med känsliga för kontaminering...

S

20

Har kört NGK dom sista 20 åren när det blev svårt att få tag i Nippondenso. Bosch görs överallt i världen. Jag fick en uppsättning från Indien som slocknade efter 10min på uppstart på ny motor. Ngk finns som original och även som pirat så beroende på vilka du fått är prestandan olika. Nu har jag beställt Nippondenso från USA så vi får se hur det går.

21

Kul diskussion det blev av Kyyymm:s probelm ICQ/ag

För att bidra till detta i väntan på hur det går för Kyyymm, så kan jag berätta att Beru alltid vart min favorit, och fortfarande är.
Beställer numera från Tyskland, och har inte haft problem ännu sedan 60-talet, sen gillade jag den blålila färgen, även om den inte är kvar.. ICQ/bp

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

22 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-05-19 14:59:53)

Det finns många åsikter om stift
När man tävlade kart  så var det stort No No med bosch  Köpte man en låda  så funkade 1-2 st
Då var det autocraft stift   sen några är senare var det stort No No med dom  Då kom Denso  med saker som funkade
samtidigt kom Ngk  med bra stift  som var ett samarbete med Honda (HRC)
I prostock V8 var det Champion  som var gud 
Det är mycket tycke o smak  när det gäller stift
Men ger man inte stiftet rätt förutsättningar  som ingen olja i förbräningsrumet  ( som dåliga kolringar o dåliga cylindrar och läckande styrningar Och läckande nålventiler i förgasaren till slut dålig tändning som taskiga bryare o konding o spole  ) '
Så kan det nästa kvitta vilket kvaletets fabrikat men använder ( så vida man inte surar då är det också skrot av dom )
Men lågpris stift  som feltema o brisk   med stora kvalitets brister  så är det inte så bra
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

23

Det är självklart att om förutsättningarna för stiften är omöjliga så slocknar även dom bästa stiften. Jag körde en trimmad 34hk med magnet och tyckte att mina NGK var väl sotiga trots snål bestyckning. Jag satte dit nippondenso och körde ut ca 2,5 mil och läste av stiften när motorn svalnat. Bruna och fina. Varför ? inte fan vet jag men jag vet när jag är nöjd.

24 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-05-19 17:32:27)

Hans Landelius skrev:

Det är självklart att om förutsättningarna för stiften är omöjliga så slocknar även dom bästa stiften. Jag körde en trimmad 34hk med magnet och tyckte att mina NGK var väl sotiga trots snål bestyckning. Jag satte dit nippondenso och körde ut ca 2,5 mil och läste av stiften när motorn svalnat. Bruna och fina. Varför ? inte fan vet jag men jag vet när jag är nöjd.

Så kan det vara i bland Hasse
Det är kan vara den lilla saken som gruppen i bygelen på stiftet som gör det blir bättre förbränning
Finns som NGK också  men då är det andra bokstäver  i slutet
Har du testat NGK ++? ET
Jag gillar Denso också  ICQ/bq 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

25

Hej VW folket!

Var ett tag sen man var här inne o kikade!

Kul att läsa om allas olika erfarenheter av tändstift, tänkte nämna vad jag har erfarit genom åren.

Bosch..minns när kompisen köpte fyra nya till sin Amazon och det visade sig att endast ett av fyra fungerade!!  Har aldrig köpt efter det.

NGK  har alltid varit mitt favoritmärke på tändstift,tor aldrig jag varit med om nåt konstigt med dom.

Brisk  kör jag med på vardagsbilen 2,0FSI motor,inga konstigheter överhuvudtaget. Möjligen inbillning men det känns som att motorn går "finare" jämfört med NGK som satt innnan.

På gamla racebilen användes bara NGK.

Ha en bra VW sommar!