Nu när karossen i princip var färdigsvetsd så kunde jag inte dra på det längre.. Dags för ventilation av det större slaget.

Då jag hade ett org soltak liggandes så bestämde jag mig för att ge mig på att svetsa i det.
Ja jag vet det är inte en org 117 bil men efter att ha summerat kostnaden jag redan lagt ut och planerar lägga ut så inser jag att den här bilen kommer stanna hos mig tills jag blir gammal.. :D och jag tycker soltaks bubbla är den ultimata bilen.
Började med att maskera taket och ramen för att kunna markera ut guide linjer.
Mätte säkert 10ggr innan jag tillslut kapade ut ramen.

Och tog mod till mig och satte kapen i ett perfekt bubbla tak.. o_O

Ingen återvändo nu..

Nogrant mätande lönade sig när rames guide linjer matchade upp perfekt med takets vilket borde tyda på att taket ligger rakt och riktigt.
För att taket med dess välvda form inte ska slå sig så bestämmde jag mig för att punktsvetsa och tennspackla taket istället för att helsvetsa det.
Provade min falstång och hålstans på en gammal takbit för att se hur det skulle funka.

Blir riktigt bra. Svetsar underifrån för att få så lite att slipa som möjligt.
Så bara att skrida till verket.
Lite volvo primer på båda ytor sen fästas fast med svetsklämmor.

Svetsa en punkt sen kyla med tryckluft.

Verkar som om jag lyckades för plåten höll sig rak och fin.
Dock var jag lite bekymrad för jag tyckte kanten på ramen var någon 10:dels millimeter högre än taket. Fick svaret när jag provade att slipa på ramen och hittade ett tunt lager spacket på den. Med det borta så var båda kanterna i perfekt nivå!

Renslipat och klar

Sen var det bara att försiktigt börja tennspackla skarven.

Och så vart det en soltaksbil! :hi:
Sen var jag givetvis tvungen att lägga dit taket för att kolla.

Med det jobbet klar så var det dags att gå på baggage huv och skärmar.
Som synes på bilden åvan provade jag med en 65:a NOS huv. Den följde innerskärmarna perfekt men hur mycket jag än justerade så kunde jag inte få till pressningen mot framrutan. Den är inte lika djupt urskuren som 61:ans.
Lägg där till jobbet med att sänka ner emblemet så bestämde jag mig för att inte använda den huven.
Hade en annan huv som var rätt årgång på men den var rätt bulig och hde lite borrade hål i sig samt en vass bula uppe vid förstärkningen i ävre hörnet. Tröttnade och lade undan den huven med. Tog istället fram org huven på vinst och förlust så slipade jag rent och svetsade sprickan i sidan samt förstärkte en bit upp och ned där sprickan har varit.
Efter det pssade den faktiskt helt ok.
Tyvärr missade jag att ta före bilder..
men så här vart den iaf svetsad och slipad.

Fick lägga lite tenspackel igen för att få tillbaka formen på huven.
Med huven klar så var det bara den nya skärmen kvar att slipa ner.
Monterade sen allt på bilen för att kunna se om det var nått mer jag missat!

Då den var väl hög i fram så passade jag på att prova sänksatsen jag satt i. Jodå det vart betydligt bättre men vill nog ner lite till sen så det får nog kanske bli sänkspindlar eller nått annan vid ett senare tillfälle.

När man står där och beundrar sitt jobb som mest så kommer det en klurig gubbe in som jag känner och kikar lite hur det går för mig.. ”joo det här vart ju bra men ska du inte ha likadana framskärmar på båda sidorna?”
o_O
Men va ***
Han hade ju givetvis rätt. Min vänstra skärm är 61 den fina högra är 59 som någon eftermonterat skärmblinkers på..
:wall:
Jaja vilken tur att bygget har tagit 4 år så BBT har tagit fram en riktigt fin eftermarknads skärm som dessutom Classics up North skulle börja sälja.
Hade dock ett jobb kvar att göra innan jag var nöjd med plåten.
... Hej alla barn nu blir det barn program. Titta nu här var farbror Frej tar fram.

Bultar och plåt och nu ska ni höra vad man med bultar och plåt kan göra.
Svetsa och måla och ha lite kul så har vi gjort oss ett Engelskt hjul!

:D
Med det hjulet kunde jag ta ut dom värsta bulorna ur b-panelen samt få till baka spänsten i den. Är helt otroligt hur effektivt ett engelskt hjul är.
Gick över hela bilen igen och tennspacklade upp innerskärmar mot rutramen

Och samma på andra sidan

Svetsade dit plåtlisten för motorumslisten

Satte sen dom två sista svetsarna på den här karossen med huvlåste bak.

Kändes lite konstigt att ställa undan svetsen för sista gången.
Sen var det bara att ta bort allt och lyfta av karossen igen.
Den den sattes sedan ner på en modifierad gipsvagn och bultades fast.

Vinnaren av kortast fram vagn är nog iaf jag :D

Sen tog jag en promenad med min kaross ca 200m bort på trottoaren längs riksvägen. (Fick en och annan konstig blick från bilisterna! ) till min grannes garage där han har en lack box.

Efter att allt fått torka så promenerade jag tillbaka med karossen och monterade allt av utrymmes skäl igen.

De skarpögda ser att jag fortfarande har fel höger framskärm men då den var i riktigt fint skick och helt plåtren så blåste jag den med primer ändå. Får gå till något annat projekt!
Ny skärm ligger och väntar i garaget..
Nu måste jag införskaffaa slipmaskin och kloss med damsug sen börjar det riktigt svåra att blockslipa bilen klar för lack..
Learning by experience is a great way to spend money...