Hur mycket vill man ha mellan kolv och ventil innan man måste fräsa ur för ventilerna?
1 2020-05-12 20:18:52 Senaste redigerad av oscaro (2020-05-13 05:30:53)
det beror på hur mycket man varvar och hur starka nerver man har. Jag vill ha 2.5mm +för vid en missad växel blir varvet så högt att fjädrarna inte hänger med. Mitt mått förutsätter nya dubbla fjädrar som tål att varvas.
Ja det är cb super pro toppar med dubbla high rev fjädrar som ska varvas ganska friskt. Så vad vill man ha då för att ligga på säkra sidan?
för att slippa ta så djupa urtag lägg vändhöjden på 1.6-1.8 och se till att frigången blir minst 2.5mm. Det är klart att man kan ha mindre tolleranser men bättre safe than sorry. Om du har JE eller Wiseco kolvar kan man ta djupare urtag då dom har förstärkningar på undersidan men med Mahlekolvar är inte djupa urtag att rekomendera.
Har lagt vändhöjd på 1.5 och då hade jag inte riktigt 2 mm mellan kolv och ventil. Är det bättre att öka på vändhöjden och slippa ta ur kolvarna än att ligga kvar på 1.5 och fräsa ur för ventilerna?
Det beror på vad du är ute efter. Vill du behålla kompet någorlunda får du ta urtag i kolven vilket bara blir en liten grop på ca 1mm. Är inte kompet väldigt viktigt så kan du öka vändhöjden till 2mm+. Tänk på att ventilen och kolven träffas i en vinkel så hålet måste vara större än ventilens diameter. Jag brukar lägga på 2mm på diametern på urtaget jämfört med ventilens diameter. Beroende på kam kan det vara mindre tolerans på avgasventilen så det är bäst att kolla allt. Köp lite modellera och kolla hur alla spel ser ut.
Har lagt vändhöjd på 1.5 och då hade jag inte riktigt 2 mm mellan kolv och ventil. Är det bättre att öka på vändhöjden och slippa ta ur kolvarna än att ligga kvar på 1.5 och fräsa ur för ventilerna?
Det är alltid avgasventilen som jagas av kolven
Mät med modell lera mät hur nära ventilen är till kolven
Varvas friskt är det över 8000-8500 varv då bör du ha bra komp o jäklig vass kan som lyfter ventiler cirka 15 mm
Då skall du tänka på veven brukar vara som en banan och det rör sig mycket insidan
Veven brukar börja röra sig vid 7000 varv och motorn vill sträcka sig så man får ha koll på vilka bitar man har stoppat in ( där är gränsen vad som är dyrt o billigt i delar )
Har varit med att billiga delar har sträckt sig +1 mm i länd och kolvana har tagit i toppen bara på att man ökade varvtalet med 200 varv
( det är inte fel att lyssna på MR Landelius )
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Camen är en fk89 med 1.4 vippor och kompet siktar jag på 10.0:1
Blir nog till att fräsa ur kolven för att inte tappa så mycket komp.
hur storär motorn?
78×94