26

Du har egentligen fel förgasare. En shopper ska väl ha en så kallad ”padda förgasare”?
Med inbyggt luftfilter och så är den väl 12mm om jag inte missminner mig?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

27

Sådär nu är den någorlunda ren och sitter på plats igen ICQ/ab
Tanken är inlämnad för att fixa läkandet och kommer nog bli klar under veckan ICQ/ab

Post's attachments

IMG_20200510_200827.jpg, 332.36 kb, 952 x 952
IMG_20200510_200827.jpg 332.36 kb, 246 downloads since 2020-05-10 

IMG_20200510_200852.jpg, 464.86 kb, 1670 x 1296
IMG_20200510_200852.jpg 464.86 kb, 301 downloads since 2020-05-10 

IMG_20200510_200918.jpg, 298.87 kb, 1318 x 926
IMG_20200510_200918.jpg 298.87 kb, 244 downloads since 2020-05-10 

28

lasslo skrev:

Du har egentligen fel förgasare. En shopper ska väl ha en så kallad ”padda förgasare”?

Fått svar av en duktig person som skrev såhär:

Hej. Nja, det är en typisk Sachsförgasare även om de finns smärre varianter på dem. Slutsiffran kan vara lite olika vilket innebär lite olika skillnader i förgasarhuset. Det kan vara gjutna klackar för fjädern som håller luftburken, det kan vara skruvar istället för dessa klackar och ibland saknas tomgångsskruven.

Nu har jag kollat med Rikspolisstyrelsen uppgifter om hur mopeder i Sverige ska vara beskaffade och din förgasare ska heta 1/8,5/16 så du har exakt rätt förgasare. Om den är oborrad ska den ha ett hål på 9,25 mm (trots att det står 8,5 i beteckningen - ingen vet varför)

29 Senaste redigerad av kee (2020-05-11 22:03:24)

Man ser iaf väldigt tydligt att det är en "membrancylinder" för en "vanlig" cylinder, där skruvas förgasaren direkt i cylindern(?), här har du ett litet insug i vilket membranet ("reed-ventilen") sitter. Luftburken är kortare på dessa modeller har jag för mig, annars tar den i motorn baktill eftersom förgasaren hamnar längre bak. Vet inte om jag minns allt detta korrekt, det är gammal skåpmat vid detta laget. ICQ/bn

Vet faktiskt inte varför det sitter på just dessa motorer? Ngn som vet? Ska ge ett bättre bottenvrid har jag hört och det brukar ju normalt sett lite längre insug göra, men det är väl själva membranet som har en funktion antar jag?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

30

Default/smile skrev:
lasslo skrev:

Fått svar av en duktig person som skrev såhär:

Hej. Nja, det är en typisk Sachsförgasare även om de finns smärre varianter på dem. Slutsiffran kan vara lite olika vilket innebär lite olika skillnader i förgasarhuset. Det kan vara gjutna klackar för fjädern som håller luftburken, det kan vara skruvar istället för dessa klackar och ibland saknas tomgångsskruven.

Nu har jag kollat med Rikspolisstyrelsen uppgifter om hur mopeder i Sverige ska vara beskaffade och din förgasare ska heta 1/8,5/16 så du har exakt rätt förgasare. Om den är oborrad ska den ha ett hål på 9,25 mm (trots att det står 8,5 i beteckningen - ingen vet varför)

Din kunniga kompis har rätt, det du har är en vanlig sachs förgasare. Men en saxonette bör ha haft en 12mm paddaförgasare till en menbrancylinder org.
Denna förgasare ska shoppern ha orginal
https://www.tradera.com/item/302510/397 … arhus-bing

Men en vanlig sachsförgasare är trevligare på många sätt så behåll den.
Komplettera med ett justerbart munstycke bara  ICQ/ay

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

31

Var absolut inte meningen låta som att jag ville rätta någon eller låta som en som kan och vet allt utan meningen blev bara lite fel byggd.
Jag skickade mail till en person som skriver artiklar osv mycket om just dessa motorer på classicmotor.se.
Där han svarade sådär ICQ/ab
Sen om förgasaren funkar och den får rätt blandning, går som den ska etc så få den sitta kvar ICQ/ab
Men ber om ursäkt för det, var mycket just den dagen och jag skrev lite fel i meningsuppbyggnaden.

Tanken är fortfarande inne på svetsning.
Men förgasaren sitter på plats  ICQ/bq

32

Nu ha jag pysslat och försökt fått tanken tät.
Den fuktar lite lite lite fortfarande och jag ger upp.
Är varken kul att hålla på med tankar och inte säkert man få den  tät heller så jag tänkte jag fixa en annan istället.
Någon smidig liten tank.

33

Default/smile skrev:

Är varken kul att hålla på med tankar och inte säkert man få den  tät heller så jag tänkte jag fixa en annan istället.
Någon smidig liten tank.

Prova att gnussa in tvål där det fuktar.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

34

Mogge skrev:
Default/smile skrev:

Någon smidig liten tank.

Prova att gnussa in tvål där det fuktar.

Försökt få tätt men fuktar lite här och där  ICQ/ac
Någon som har tips på en liten smidig tank?
Eller någon som har en?

35

ICQ/bg

Tank? Fråga:
https://rosebackenscykelomotor.se/

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

36

Scrooge skrev:

ICQ/bg

Tank? Fråga:
https://rosebackenscykelomotor.se/

Hade ingen! Fråga dom när jag upptäckte den läkte  ICQ/bj

37 Senaste redigerad av =) (2020-07-12 16:24:20)

Denna moped är nu såld efter ett dygn ute på blocket.

Jag sålde original tanken på Tradera och köpte en tank från Kina som jag satte fast på sidan på den.

Sen så tog jag lös rutan och polerade med ett medel och polermaskin.

Vart helt ok, lite repor etc kvar men ides inte lägga ner så mycket tid på det bara jag fick bort det flammiga och det försvann.

Efter det smacka jag upp en stor dekal på rutan.

När jag väl fick dit tanken och körde till garaget för hämta nå slangklammor som jag skulle sätta på slangarna så funderade jag om jag skulle sälja denna..

Småpiller kvar men perfekt moped för en ung 15 åring som vill ha en unik moped som går att köra och fixa lite smått på!

Då vi köpt en ny surfplatta osv och det är semestertider så är det bra med lite extra  cash ICQ/bs

Så den åkte ut på blocket och kvällen efter var den såld och gjorde en vinst på drygt 3000 kr. (Det jag sålde den för minus det jag kostat på den + vad den kostade)  ICQ/ay

Tips, om någon söker en tank som se riktigt bra ut och väldigt liten och nätt, så köp sådan.
Rymmer ca 2 liter och följer med lock med packning, gummigenomföring i hålet och dekaler om man vill ha det.

#Aliexpress SEK 102.89  10%OFF | LZONE - 2L Aluminium Universal Polished Windscreen Washer Bottle Intercooler Spray Tank With Cap Kit Track Car JR-TK20
https://a.aliexpress.com/_dXft985

Post's attachments

IMG_20200708_185825.jpg, 454.52 kb, 1269 x 1945
IMG_20200708_185825.jpg 454.52 kb, 228 downloads since 2020-07-12 

Screenshot_2020-07-12-17-05-09-201_com.alibaba.aliexpresshd.jpg, 141.02 kb, 1080 x 1085
Screenshot_2020-07-12-17-05-09-201_com.alibaba.aliexpresshd.jpg 141.02 kb, 220 downloads since 2020-07-12