1

Under konverteringen till jaktkoja nån gång på 60 eller 70-talet berövades min buss på större delen av torsionsröret och växellådsvaggan (heter det det?) medelst skärbrännare. Nu närmar jag mig äntligen det lilla projektet att passa in en kick-up från en donator men behöver lite hjälp med mått för operationen.

https://i.postimg.cc/Ls0d7SyP/IMG-0149.jpg

Jag tänkte staga dörröppningarna med vantstag och palla upp karossen så att jag har dropplisten i våg. Sen lyfter jag upp kick-uppen till rätt plats och mäter in den i rätt läge innan jag svetsar ihop ramen. Jag har hittat alla mått i vågräta planet så att säga, så jag kan nog mäta och kryssmäta så torsionsröret hamnar rätt på längden och bredden.

MEN, jag har inte hittat några mått i höjdled. Jag skulle vilja ha höjden från ett plan till ett skruvhål för torsionslocket och till ett skruvhål för framvagnsinfästningen, till exempel. Jag tycker jag har letat mycket efter dessa mått men inte hittat något. Kan någon här hjälpa mig?

Lägger med en bild för att förklara vilka mått jag önskar mig.

https://i.postimg.cc/qRSTtryr/2020-04-29-08-12-15.jpg

2

Hmm borde inte din projekt tråd få lite fler bilder nu ICQ/ad  ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3 Senaste redigerad av Calle_gbg (2020-04-30 20:52:08)

Jag lovar att uppdatera så fort det finns nåt att visa  ICQ/bs Det enda som hänt är att jag tagit hem den från ladan och börjat rota och planera. Kul för mig iofs!

4

Jag har ju en 67a , vet ej om det är samma mått på olika splittbussar.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

5

Det är samma. Har du mätt detta på din buss?

kisavw skrev:

6

Calle_gbg skrev:

kisavw skrev:

Nej men kan göra nästa gång jag åker ut till garaget , skiftade plats på bay bussen och splitten.
Ska ut och byta startmotor, förgasare bromsrör slangar så det finns möjlighet att hjälpa dig !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

7

Tack, det hade ju varit himla bussigt!

kisavw skrev:
Calle_gbg skrev:

kisavw skrev:

Nej men kan göra nästa gång jag åker ut till garaget , skiftade plats på bay bussen och splitten.
Ska ut och byta startmotor, förgasare bromsrör slangar så det finns möjlighet att hjälpa dig !

8

Calle_gbg skrev:

Tack, det hade ju varit himla bussigt!

kisavw skrev:
Calle_gbg skrev:

För att få det rätt måste väl referensbussen stå uppallad i våg på ett plant underlag.

dasauspuff
1964 Typ 2

9

Ska du inte stoppa in dörrar och kila fast dessa för att det ska passa?
Mått kan skeva om man tänker fel.
Jag bytte tak på en lyx i stolparna, det skiljde flera millimeter mellan höger och vänster sida.
Demian har byggt en mall för dörrhålet, kolla med han.
Någon har en ramgigg, vet inte statusen på den.

Lycka till :-)

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

10

Micke Aktö skrev:

För att få det rätt måste väl referensbussen stå uppallad i våg på ett plant underlag.

Ja helt rätt. Inte så enkelt kanske. Och garagegolv brukar inte vara i våg så man får nog plocka fram bygglasern för att ha nåt rakt att mäta mot också.

11

Mogge skrev:

Ska du inte stoppa in dörrar och kila fast dessa för att det ska passa?
Mått kan skeva om man tänker fel.
Jag bytte tak på en lyx i stolparna, det skiljde flera millimeter mellan höger och vänster sida.
Demian har byggt en mall för dörrhålet, kolla med han.
Någon har en ramgigg, vet inte statusen på den.

Lycka till :-)

Tack det kan behövas ICQ/ab Det låter lovande, finns det en rigg borde det finnas mått!

Dörrhålet har jag rätt bra koll på tror jag, måtten har jag från verkstadshandboken och med ett bra kyssmått bör jag kunna få det rätt.

Jag behöver byta ramskenorna hela vägen under golvet och inser att ett annat mått jag skulle ha stor nytta av är från ramskenans ovansida till dropplist eller ovankant lastrumsöppning. Eller från ovansidan av innertröskel och upp.
Hur är mallen för dörrhålet, är den ner till yttertröskel eller innertröskel?

12

Bak ramen vid värmeplåtarna ska ligga i våg med framgolv och mellangolv har jag för mig.
Sätter du bakplåten mot motorluckan så ser du var ramen ska ligga.
Du kan ju ha hur snett golv du vill om du använder vattenpass.

Tomato Potato
Dyslexiker..

13

D3w1l skrev:

Bak ramen vid värmeplåtarna ska ligga i våg med framgolv och mellangolv har jag för mig.
Sätter du bakplåten mot motorluckan så ser du var ramen ska ligga.
Du kan ju ha hur snett golv du vill om du använder vattenpass.

Där sa du nåt. De är inte i samma plan men de är parallella och jag hittade en som mätt, och ramen bak bredvid motorn ska ligga 100mm högre än ramen under golvet. Med de måtten kan jag ju hitta rätt höjd för ramskenorna relativt dropplisten  ICQ/ay