1

Någon här på forumet som har erfarenhet av kolvar och cylindrar från AA Pistons? Det finns en del att läsa på amerikanska siter men som vanligt verkar det finnas några personer som förespråkar det ena och några det andra och båda grupperna styrker det med historier om kompisars kompisar som antingen har haft problem, eller som det gått bra för...

Motorn jag håller på att bygga är en milt trimmad Typ4 motor men era erfarenheter från även andra typer välkomnas.

Jag är inte så intresserad av att höra att det finns andra alternativ som är bättre, osv utan denna tråd tillägnas fakta om AA. :-)

Så... vad är era erfarenheter när det gäller design, hållbarhet, livslängd, oljeförbrukning, osv?

2

Har kört Mahle tidigare och bygger nu nytt med AA för första gången - den snurrar inte än så kan inte ge nåt utlåtande om prestanda och har inte mätt rundhet etc.
Men utförandet skvallrar om att man inte har stabila processer i produktionen. Kolvarnas ytbeläggning satt rätt positionerad på en av fyra kolvar. En cylinder av de fyra hade tveksam linjering av kylflänsarna (offset vid gjutskarv) och behövde bearbetas för obehindrad luftström. Kolvvikterna var dock inom grammet för satsen. /Andreas

Post's attachments

AA cylinder.jpg, 22.59 kb, 320 x 235
AA cylinder.jpg 22.59 kb, 154 downloads since 2020-05-04 

AA kolvar.jpg, 82.09 kb, 1096 x 296
AA kolvar.jpg 82.09 kb, 158 downloads since 2020-05-04 

3

Bra start Andreas ICQ/ay . De verkar onekligen ha lagt lite krut på att få till en fin logga på teflonbehandlingen (om det nu är teflon...).

Flera som har erfarenheter? Ös på bara ICQ/bs

4

Jag har använt AA-satser några gånger utan problem. Det jag märkt är att det skiljer oerhört lite i vikt mellan AA- kolvarna jämfört med Mahle och andra fabrikat.

5

Engdahl skrev:

Någon här på forumet som har erfarenhet av kolvar och cylindrar från AA Pistons? Det finns en del att läsa på amerikanska siter men som vanligt verkar det finnas några personer som förespråkar det ena och några det andra och båda grupperna styrker det med historier om kompisars kompisar som antingen har haft problem, eller som det gått bra för...

Motorn jag håller på att bygga är en milt trimmad Typ4 motor men era erfarenheter från även andra typer välkomnas.

Jag är inte så intresserad av att höra att det finns andra alternativ som är bättre, osv utan denna tråd tillägnas fakta om AA. :-)

Så... vad är era erfarenheter när det gäller design, hållbarhet, livslängd, oljeförbrukning, osv?

Om du söker så finns det en tråd om kvalitet och livsländ på AA här på forumet
För min det är det inte så bra erfarenhet av dom 
Då på typ1 
Som ringlandena är för mjuka   som en smidd kolv  som har begränsad livsländ
På Mahle är ringlandet härdat ( alla produktons kolvar är så)
Det finns många fabrikat av bra kolvar men då är det en annan prisbild än AA
Kolvbulten sitter i centrum  på en produktions kolv är den förskjuten (mahle)
Vill man slippa kolvslammer så skall den vara förskjuten
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Tack för svar! Jag sökte efter info på forumet innan jag postade denna tråd men måste ha missat den.

7

Jag har kört tjockväggiga 92mm AA cylindrar på bussen i minst 5år nu, det rullar på fint. Har kört några tusen mil. Märker inget dåligt med dom, har iof inte haft isär motorn. Men det måste vara ett bra betyg endå på nått sätt ICQ/ad

Jag varvar iof inte så värst mycket med bussen  ICQ/bk

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8

Tack