1

Har en 1302, -71:a. Får oljedropp vid spjället vid luftintaget, strax innan luftfiltret. Oljenivån i luftfiltret är okej. Droppar vid inre infästningen av axeln för spjället, motsvarande sida där tyngden sitter. Någon som kan förklara varför det kommer olja där? Går det att förhindra?

Post's attachments

1FC42288-43FC-4FF5-B6A0-B7C5A5016879.jpeg, 113.3 kb, 640 x 480
1FC42288-43FC-4FF5-B6A0-B7C5A5016879.jpeg 113.3 kb, 160 downloads since 2020-04-15 

9D739801-4266-4A95-8668-6B50D0A98D93.jpeg, 90.11 kb, 640 x 480
9D739801-4266-4A95-8668-6B50D0A98D93.jpeg 90.11 kb, 146 downloads since 2020-04-15 

CA6183A7-209C-47F7-B50E-3655D75D9303.jpeg, 121.54 kb, 640 x 480
CA6183A7-209C-47F7-B50E-3655D75D9303.jpeg 121.54 kb, 164 downloads since 2020-04-15 

2

Gissar att det kommer från vevhusventilationen. Ta bort slangen vid påfyllningen och kolla om det blåser där när motorn är igång.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Hej, Swverker!

Det blåser lite från vevhusventilationen, inget större tryck. Men om det nu är så att oljan kommer från det hållet, har du någon idé om hur man undviker det? Måste ju vara därifrån, kan ju knappast vara från luftfiltret, luftströmmen är ju på andra håller där...
Trist med oljedropp i motorrummet och sen på garagegolvet

4

Oljedropp på garagegolvet är en av egenskaperna som ägaren till gamla fordon accepterar.

5

Kjell T skrev:

Oljedropp på garagegolvet är en av egenskaperna som ägaren till gamla fordon accepterar.

Det är inte oljedropp, utan markerande av revir ICQ/ag

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

6

Danjo skrev:

Hej, Swverker!

Det blåser lite från vevhusventilationen, inget större tryck. Men om det nu är så att oljan kommer från det hållet, har du någon idé om hur man undviker det? Måste ju vara därifrån, kan ju knappast vara från luftfiltret, luftströmmen är ju på andra håller där...
Trist med oljedropp i motorrummet och sen på garagegolvet

Troligen tätar kolvringarna dåligt. Om den blivit varm så har förmodligen cylindrarna blivit ovsla och kolvringarna tappat spänsten. Det ger tryck i vevhuset och tryck tar enklaste vägen och får också med sig oljedimma.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Ingen lösning på problemet, ja möjligen en symptomatisk lösning...
Vissa bilmotorer, framförallt brittiska, hade en oljefälla, en uppsamlare en slags behållare där denna vevhusolja om mängderna blev större än de som kunde tas om hand av luftrenaren kunde samlas. Kanske inte så bra, men det blev i alla fall inte oljefläckar på garagegolvet... därifrån...
Det är möjligt att sådana funnits på europiska, tyska bilar också, vad vet jag som bara mekat med VW och Toyota... ICQ/ah  (ja och någon Citroën, men dom är ju väldigt oeropeiska ICQ/ay )

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."