1

Tänkte installera ett kylskåp i min nyinköpta T3 folkabuss.
Har ni tips på vilken typ av kylskåp och annat man ska tänka på?

Tacksam för svar ICQ/bs  ICQ/bk

2 Senaste redigerad av Björn J. (2020-05-03 09:58:53)

Kompressorkylskåp är effektivast.
Jag har i många år haft ett Isotherm med ASU som jag är väldigt nöjd med.
Varning för de där piezeoelektoniska skåpen och boxarna, dom blir visserligen kalla och så men drar betydligt mer ström.
Kolla på båttillbehörsbutikernas hemsidor, Hjertmans, Erlandssons Bygga, Seasea med fler, dom slåss sinsemellan med dom bästa priserna.
Komplettera med mist 50w solcell och se till att kylen försörjs av eget batteri.

Ibland kan det vara bättre med en box istället för skåp. När man öppnar dörren i ett kylskåp blir det en hel dela kallras ut genom dörren, i en kylbox uppstår inte det kallraset.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Tack så mycket för svaret Björn! Ska kolla upp detta ICQ/bf

4 Senaste redigerad av Björn J. (2020-05-04 08:52:42)

junkz skrev:

Tack så mycket för svaret Björn! Ska kolla upp detta ICQ/bf

Ingen orsak.
Eftersom jag (ännu) inte har någon VW-buss så har jag mitt kylskåp i båten, men det finns många jämförbara parametrar som kan tillämpas även på landbacken.
Det finns ju förvisso flera fabrikat, och det är ju medelströmförbrukningen man bör känna till, å andra sidan är strömförbrukningen direkt avhängd till kylskåpets omgivningstemperatur.
Sedan kan man ju kolla hur olika kylskåp och kylboxar ser ut i inredningen, om dom är praktiska och lättstuvade.

Isotherms ASU gör skåpet mycket dyrare, man kan välja utan denna finess också. ASU känner av spänningen i elsystemet och startar kompressorn och kör den på högvarv när generatorn laddar. Överskottskyla lagras i en kylackumulator under frysfacket. När sedan motorn stängs av går kylskåpet ned i ett sparläge och använder sig av den lagrade kylan i ackumulatorn.
Med solcellspanel ständigt inkopplad skulle man kunna klara sig utan ASU, men jag vet att det blir bra ändå, trots att ASUn känner av när solen laddar blir smöret aldrig stenhårt och pilsnern ändå lagom kall. Det finns förvisso intelligenta solcellsregulatorer där man kan ställa ned spänningen litet så att ASUn inte går igång annat än när generatorn laddar.

Men en hel del ström går det år i alla fall, så räkna kallt(!) med ett extra batteri och se till att generatorn även laddar detta med hjälp av laddningsfördelare eller skiljerelä.
Detta skiljerelä fungerar mycket bra!
https://www.biltema.se/bat/elutrustning … 2000042018

Det skrivs en himla massa om kylskåp och kylboxar på de marina forumen, exempelvis på www.maringuiden.se, en hel del kunskap där som även kan vara användbar i en husbil eller campingbuss.

Men kolla du upp detta och botanisera på båttillbehörsbutikernas hemsidor.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."