Tänkte starta en tråd här om mitt första vw projekt. En vw baywindow 1979 med SCA pop up tak som köptes i Svenljunga förra sommaren som kördes upp till Piteå. Bilen var besiktigad när jag köpte den med vissa skavanker. Rost i skärmkanter, fotsteg dvs dem vanliga ställena samt dålig kam/lyftare. Bilen rullades in i garaget efter sommaren och rostlagning påbörjades. I vanlig ordning så kommer det ju mer fram mer rost och nivån på renoveringen höjdes.. Det skulle ju från början gå fort och "bara" vara att åtgärda tänkte jag
I dagsläget har golv fram, framskärmar, innerskärmar bak och vänster bakhörn samt endel gamla lagningar åtgärdats. Kvar plåtmässigt är att sätta dit nya bakskärmar på båda sidor, yttre plåt nedanför motorlucka, 2 bitar i motorrummet samt att fullgöra walkthrough konvertering som påbörjats av någon tidigare ägare
en hel del grejer har köpts in, bland annat kromad stötfångare bak, kaptensstolar från vw t3, eberspächer ba6 värmare då detta satt orginal samt ett roligt och ovanligt tillbehör
Bilen är tänkt att lackas i l345 lichtgrau som är orginalfärg och utrustas med en enklare campinginredning. Motorn ska självklart få sig en översyn då tanken är att kunna åka långt med den. Efter detta får vi se om sänkning/höjning med tillhörande stuk genomförs. Mer bilder på detta kommer när jag klurat ut hur man postat upp allt!
Lite bilder från när jag hämtade bussen! Den groteska campinginredningen gjord av masonit och OSB plywood är bortkastad för utbyte mot en kommande westfaliainspererad inredning. Av någon anledning hade även gamla ägaren satt dit en early bay skärmkant och dessutom helsvetsat sömmen på passagersidan.. Detta är självklart åtgärdat nu.
Kul
ser fram mot fortsättningen !!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Bussen ställdes in i garaget och städas ur för att påbörja rostlagning. Lite före och efter bilder på framskärmar/främre golv. Jag valde tyvärr klockerholms billiga ekonomiplåt fram och kan som många andra intyga att plåten GÅR att få dit men har inte världens bästa passform. Man får det man betalar för helt enkelt. Golvdelarna kommer att helsvetsas alternativt limmas framöver då jag ska karosserilimma bakskärmarna. Jag funderade på att återställa mellanväggen för att ha en kaptensstol och dubbelsäte men lutar som jag tidigare nämnt mot att fullfölja walkthroughkonvertering och köra på 2 kaptensstolar. Vad tycker ni?
Motorn togs ur för framtida översyn. Earlybay skärmen slaktades. Denna var tyvärr helsvetsad i innerskärmen och lyckades självklart kapa lite för mycket. Jag bestämde mig även här för att använda karosserilimm i och med de fördelar som finns idag. Då var jag ju dock tvungen att se till att allt passade så att skärmen i princip bara behöver sättas ovanpå innerskärmen. Efter lite klurande och sökningar här på forumet bestämde jag mig för att köpa ett par bakskärmar till och anpassa dessa till en innerskärm. Bytte endel av bakhörnet och slitsade till en kant och bytte även stänkskärmsplåten då denna inte var korrekt gjord utifrån vad jag kunde se på övriga projekttrådar här. Skärmen på förarsidan var även skadad och dåligt lagad så där sattes en yttre skärmdel dit och epoxigrundades sist.
Forsättning på Lagning av innerskärmar
Såhär blev slutresultatet på innerskärmarna. Märkte även här att jag skulle ha maskerat ytorna där limmet ska appliceras då jag före jag började slipa läste om att epoxiprimer INTE får slipas när det är ohärdat då det finns en risk för allergen chock vilket jag helst slipper (väl medveten som sjuksköterskestudent vad detta innebär). Med 7 dagars härdningstid på Hagmans ca primer åkte jag iväg hemåt då jag studerar på annan ort och nu ligger bussprojektet vilande en stund till. Blir dock att åka upp på ungefär 2 veckor och fortsätta i och med covid 19 och distansstudier. Postar även en trevlig lagning av någon tidigare ägare i motorrummet som ska åtgärdas 
Ser väldigt bra ut. Håller på att byta bakskärmar på min pickup och skaffar nog också ett par till för innerskärmar. Konstigt att ingen tillverkar nederkanten på innerskärmen. Dom är ju nästan alltid slut om ytterskärmen är det.
9 2020-05-02 16:03:24 Senaste redigerad av Stenbergmax (2020-05-02 16:14:43)
Nu jävlar ska jag göra lite gubbar på forumet avundsjuka med att posta lite presenter som jag köpt åt mig själv
Klockan med timer för eberspächer är köpt av beard här på forumet. Den ska lämnas till en lokal urmakare för översyn och funktionstest. Märkte att timvisarna inte gick att justera manuellt och jag törs inte pilla i ett sånthär ovanligt tillbehör själv. Har tyvärr ingen bild på kaptensstolarna ännu. Det lär dröja ett tag till nästa uppdatering men jag har endel funderingar som ni bättre vetande på forumet kanske kan svara på eller hjälpa mig med:
- Bensinvärmaren har något mindre rosthål på den skyddande delen av plåten och ska funktionstestas. Tänker mig att jag kan blästra eller använda rondell med stålborste och sedan sätta kemisk metall över detta då jag tror att det är en dålig ide att sätta svetsen i den. Vad tror ni?
- Som synes saknar jag ramfästena till dragkroken då säljaren tyvärr inte insåg att man skulle montera bort dessa. Den bussen är numera pressad.. Dragkroken är utifrån vad jag kan se en BOH dragkrok för 73-79 Late bay. Är det någon som har ramfästen till en sådan eller är det lika bra att köpa en ny eller tillverka egna ramfästen?
- Kikar på att antingen göra en klassisk "walkthrough" med vägg bakom båda kaptensstolarna eller att ta bort väggen helt på passagerarsidan. Sett att man kan sätta dit typ triangelplattjärn som stöd för B-stolpen men detta känns lite klent. Jag är väl medveten om att krockskyddet inte är det bästa i dessa bussar men är dessa väggstöd BÄRANDE på något sätt eller hjälper till vid en eventuell krock? Läst om detta men blir inte riktigt klok.
- Ska skruva eller nita fast bakskärmana horisontellt i samband med limning. Vad rekommenderar ni som limmat? Rostfria popnitar eller rostfria plåtskruvar som sedan slipas ned och spacklas över?
Angående frågan om walk-thru eller inet så tycker jag det känns givet på en camper att lätt kunna kliva bak när man stannat.
Funderade ett tag på sviwel seat fram men tror det blir att behålla sidoväggarna och ordna en snygg lösning på walkthroughn då jag vill ha full bredd på rock n roll soffan och kunna ha 2 köksenheter fram för kyl respektive diskhon. Blir ett portabelt gasolkök som man kan ställa på en bänkskiva. Denna planlösning tilltalar mig.
Jestas, det där kommer att bli bra!
Fast lite besviken blir jag allt när du kallar min fina inredning grotesk.. 
Haha jag står bakom kritiken! vi har alla olika smak och ambitionsnivå
tackar och bockar för tröskeljobbet på passagerarsidan dock
Jestas, det där kommer att bli bra!
![]()
Fast lite besviken blir jag allt när du kallar min fina inredning grotesk..
