1

Har en buggy med en 1200 från -64. Den har gått väldigt bra och aldrig misstänkt eller krånglat. Jag flyttade nyligen tändspolen och böt kabel mellan spole och fördelare till en lite längre.

Sen var jag ute på en tur på drygt 5 mil, gick utmärkt. Sen stannade jag och tankade, fyllde på 7 liter (det fanns alltså gott om bränsle kvar innan tankning). Efter ca 5km började bilen misstända och det blev bara värre. Jag kollade tändkabeln som jag bytt, och den satt lite löst. Satte fast, men det gjorde ingen skillnad.

Jag tog mig hem. Jag har sen bytt bränslefilter, och det var en del skräp i. Problemet är att den fortfarande inte går. Den startar, men går inte att köra. Någon som har tips om var jag kan börja leta?

2

Bränd brytarspets efter att tändkabeln va lös kanske?

3

robban87johnsson skrev:

Bränd brytarspets efter att tändkabeln va lös kanske?

Ok, det ska jag kolla. Tack för tipset!

4 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-04-29 12:25:06)

1: Kolla brytarna så det är rätt avstånd, och det är fräscha.
OM OK
2: Lossa ett stift och kolla färgen på Gnistan, är den blå så är det OK, är den gul, så byt kondning, är den fortfarande gul byt tändspole.

En anna grej som man kan kolla är om stiftet i fördelarlocket finns kvar. eller om det är svarta spår inuti det är tecken på överlslag och orsakar misständning.
Mässingsstifte skall vara hyfsade också inet brända med massa oxid på.

Tala gärna om vad det var när du fått ordning på det...

"ljushuvud"

5

Mr 56 skrev:

1: Kolla brytarna så det är rätt avstånd, och det är fräscha.
OM OK
2: Lossa ett stift och kolla färgen på Gnistan, är den blå så är det OK, är den gul, så byt kondning, är den fortfarande gul byt tändspole.

En anna grej som man kan kolla är om stiftet i fördelarlocket finns kvar. eller om det är svarta spår inuti det är tecken på överlslag och orsakar misständning.
Mässingsstifte skall vara hyfsade också inet brända med massa oxid på.

Tala gärna om vad det var när du fått ordning på det...

Stort tack, ska nog försöka titta på det i helgen om vädret tillåter. Står utomhus...
Uppskattar verkligen era tips ICQ/ab

6

Hmmm…."Står utomhus"
Kanske där felet ligger. Fukt i fördelaren ställer till det rejält!
Torka ur locket och spraya med 5:56.

Och kolla de andra goda tipsen du fått!

7

Kommit en bit på felsökningen. Efter att jag jag gjort rent stiften gick den fint en stund. Kollade gnistan, som visade sig vara gul. Antar att det är kondensator eller tändspole som ska bytas. Någon som vet hur jag tar reda på vilka delar som passar?

8

Nu går den som den ska igen. Ny kondensator och tändspole så går den som en ny bil. Stort tack för era tips!

9

ICQ/ay Bra att du uppdaterade oss hur det gick!

Gubbjävel; dvs originalfantast

10

Det var roligt att höra.
Det är bra att köpa två kondningar, och lägga en i handskfacket, så man kan byta när den ger upp nästa gång.

"ljushuvud"