1

Skulle behöva justera choken på min 1303 74a. Det sitter en 34 orginalförgasare.
Önskar att den går lite "fetare"" i chokläge..

Tacksam för svar/ Thomas

2

Här kommer en länk
http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf
Det är väldigt ovanligt att man vill ändra Chokläget
Där i mot skulle du nog feta på med att byta huvud munstycke
Om du söker här på forumet så kommer du hitta massa trådar om det
// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av Björn J. (2020-04-24 14:40:17)

Säger som PPRMicke, känns ovanligt.
Vanligare är ju att man justerar bimelallfjädern i den där runda dosan.
Kolla bilden på sidan 52c i den inlänkade reparationshandboen i inlägget ovanför detta.
Vid kall avstängd motor med tändningen påslagen, luftfiltret skall vara demonterat:
Lossa ett halvt varv ungefär på de tre skruvarna nummer 40.
Titta ned i förgasaren, vrid den runda delen 37 så att du ser att spjället öppnar sig som du vill.
Justeringen kan behövas göras om efter hand.
När man lägger elektrisk spänning på den där bimetallfjädern värms den upp och vrider chokspjället, så kolla noga vad som händer under några minuter.
-Ja kolla att kabeln från + på tändspolen är ansluten till såväl shuntventilens solenoid samt till denna automatchoke!
Viktigt också att anslagsskruven på "gasarmen" (sidan 51C) är justerad korrekt enligt boken.
Dessutom är det viktigt att det är slack i gasvajern i tomgångsläge.

Bimetallfjädern kan gå av eller sluta att fungera, VW Up-North brukar ha nya i lager.

Många klagar över denna automatchoke, men jag har sedan 1977 eller tidigare, aldrig haft några större problem då jag justerat efter anvisningarna i den inlänkade boken.
Däremot kan chokspjället hänga sig på varmkörd motor, men några snabba tramp på gapedalen brukar få spjället på andra tankar, i värsta fall får man gå bak och öppna luckan och peta till armen, men då är förgasaren sliten i sina lagringar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Supertack!! ICQ/bi