1

Motorn på min buss krånglar en massa och jag har ingen aning om i vilken ände man ska börja. Då jag köpte den för snart ett år sedan gick den helt utan problem, startade bara man vred om nyckeln och gick bra både på tomgång, på lägre och i högre hastigheter. Motorn hade då helt nya cylindrar och en ny topp. Den kördes ca en och en halv månad diverse sträckor, en hel del även på motorväg, gick utan några som helst problem ca 60 mil tror jag. Men plötsligt en dag när vi körde ut på motorvägen var det som om motorn helt tappade kraft vid precis 60 km/h. Den orkade inte gå snabbare. I övrigt startade den och gick helt utan några problem alls. En kunnig person kom och kikade på motorn bytte några delar, såsom fördelaren och en förgasare oc justerade lite saker, men den vill ändå inte gå fortare igen. Det konstaterades att det eventuellt kunde ligga någonting i tanken. Jag har försökt lysa ned genom hålet för tankgivaren med en inspektionskamera, men det är alldeles för mörkt för att kunna se någonting alls, vet inte hur jag ska ta reda på om det är någonting i tanken...
Sedan i höstas, den sista månaden det gick att köra innan vintern ca, så började motorn krångla ännu mera. Varje gång man bromsade in ock körde sakta till exempel inför ett farthinder eller då man stannade för att åka ut för en korsning så stannade motorn helt och man var tvungen att starta den igen. Trodde det berodde på kylan men det var knappt kallt, ungefär 10 grader..
Sedan i vinter så har den stått i ett garagetält. I början startades den upp en gång i veckan eller varannan vecka och fick stå på tomgång en minut eller så. Plötsligt, tror det var December så ville inte motorn starta över huvud taget, det är som om startmotorn bara står och arbetar, men inte får igång motorn. Trodde det helt enkelt berodde på kylan, då det testades att göra samma sak då och då över hela vintern, men den bara stod och tuggade varenda gång jag försökte.
Nu för någon vecka sedan var det hyffsat varmt och soligt och då försökte jag starta den på riktigt, men ändå stod den bara och tuggade. Tillslut smällde det till från avgasröret. En mycket hög, öronbedövande smäll. Jag har ingen aning om vad dessa problem kan bero på och har inte vågat göra någonting med bussen sedan dess då det känns som om den ska börja brinna eller liknande om man försöker sig på uppstart igen... ICQ/bc  ICQ/an

2

Det vanligaste felet med dina symptom är problem i tändsystemet. Det går ju bara att gissa sig till problemen, men frågan är vad den kunniga personen gjorde som inte fick pli på problemet? Men jag skulle definitivt börja med att kolla brytaravståndet och sen tändinställningen. Det finns många "enkla knep" för att felsöka en sån här motor, att kolla att man har gnista på brytarspetsarna är en sån sak.

Misstänker man sen skit i tanken borde den åtminstone starta på startgas, nästa steg är att koppla en plastflaska som "tank" för att se om den går vettigt då. Vanligare är dock att förgasaren beckar igen före tanken, men dina symptom låter inte riktigt så. Du kör väl inte med blyersättning hoppas jag? Den smörjan kan becka igen även den finaste förgasare.

Sen är det alltid bra att du skriver vilken motor du har, signaturen antyder en typ4, men det är bara en gissning. Likaledes om det är insprut eller förgasare. ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3 Senaste redigerad av Elias (2020-04-22 17:05:40)

Rätt så säker på att det är en typ 4 med insptut jag har men vet inte helt säkert då jag tror att den har två stycken förgasare också. (se bild nedan)

Vad menas med att kolla tändinställningen och hur ser man om det är gnista på brytarspetsarna?

Vet inte om det kan vara igensatta förgasare men det känns som om det inte är så troligt då de plockades bort och delar byttes i dem och ena byttes helt. Ändå gick den lika dåligt. Vad menas med blyersättning? Den är tankad med vanlig bensin från en bensinmack....

Jag tänker även på hur det smällde i avgasröret, kan det inte vara någonting skadligt med sådans smällar som till exempel kan få den att börja brinna? Jag haf intd heller velat testa med startgas då det också kan få motorn att börja brinna.

Post's attachments

5272019223858.jpg, 412.7 kb, 1200 x 900
5272019223858.jpg 412.7 kb, 189 downloads since 2020-04-22 

4

Ja du bäste vw ägare. Enligt bild är det en typ4 med dubbla förgasare. Om en motor har förgasare har den icke insprut, det är helt skilda saker. Det verkar som du inte är ett dugg insatt i hur en bilmotor fungerar och då är det nog ingen mening att försöka förklara för dig hur du ska göra för att försöka få igång motorn. Ett tips är att söka rätt på en duktig mekaniker som kan skruva med äldre bilar. När du har hittat denne mekaniker bör du vara med honom när han skruvar så att du lär dig hur man söker efter eventuella fel. Att förstå hur en gammal bil fungerar är halva nöjet med att äga en sådan. Lycka till.

Lattjo lajban med luftkylt.

5

Ser ut som om någon amatör varit i farten och bytt delar utan att ha kollat skicket på de delar som suttit på motorn tidigare. Tyvärr alltför vanligt fenomen att delar byts på måfå.
Smällar som beskrevs  kan också orsakas av allt för mager bränsleblandning. Är bränslenivån normal i flottörhusen? bränsletryck?

6

http://www.bugnbus.se/

Kolla om inte Bosse kan hjälpa dig !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

7

Du var inne på att det var skräp i bränsletanken.
Det kan ju naturligtvis vara så. VW hade en förkärlek till att använda finmaskiga nät i tankens utlopp mot bränsleledningen, dessa sitter alltså inuti tanken i dess lägsta punkt.
Om det en vinter blir kondens i tanken orsakar denna kondens som i sig bidrager till rost, det bildas rostflagor som helt eller delvis täpper till denna sil.
Med delvis tilltäppt sil får motorn inte tillräckligt mycket bränsle och blir ganska slö.

En del vwänner tar bort denna sil och sätter istället ett billigt engångs bränslefilter någonstans på bränsleslagen innan bränslepumpen.
I bussar och pickuper är det mindre bra att sätta detta bränslefilter i motorrummet, om det skulle läcka kan det lätt börja brinna, gäller förvisso andra volkwagnar också, men det tycks bli varmare i bussarnas motorrum??

Typ 1 är vanliga bubblor, typ 2 är bussar och pickuper, typ 3 är sedaner och liknande, vad nu dom karosstyperna heter... sedan finns det en massa andra typer som vi sällan pratar om här.

Men grattis till VW-ägandet. Om du vill lära dig mer kan du ju läsa den pedagogiska och kanske litet gammaldags formulerade reparationshandboken som vwänlig skäl lagt ut på nätet:
http://www.vwfiv.se/rephandbok.htm

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Tack för svar! Nej, någon mästare är jag ju som sagt inte på motorer, har knappt varit vw-ägare i ett år (plus ett år innan med en annan buss utan motor), men man lär sig med tiden!
Kanske blir att inkalla något proffs, dock lyckades jag byta och justera brytarspetsarna. Har dock inte hunnit testa att starta ännu, gapet i sitt största läge förut var 0,1 mm och det ska vara 0,4 plus att kontakten var lite ärgad. Nu är det fixat hoppas att det bara var det som var felet, ska testa starta i veckan.
Björn J, för att komma åt det där filtret som du beskrev, måste man plocka ut hela bensintanken då eller går det att komma åt på annat vis?

9

Elias skrev:

Tack för svar! Nej, någon mästare är jag ju som sagt inte på motorer, har knappt varit vw-ägare i ett år (plus ett år innan med en annan buss utan motor), men man lär sig med tiden!
Kanske blir att inkalla något proffs, dock lyckades jag byta och justera brytarspetsarna. Har dock inte hunnit testa att starta ännu, gapet i sitt största läge förut var 0,1 mm och det ska vara 0,4 plus att kontakten var lite ärgad. Nu är det fixat hoppas att det bara var det som var felet, ska testa starta i veckan.
Björn J, för att komma åt det där filtret som du beskrev, måste man plocka ut hela bensintanken då eller går det att komma åt på annat vis?

Om det är som på andra bensin tankar sitter det en mutter med ett rör som i regel övergår i en slang .
Har satt in en nytillverkad tank i min 67a buss och har för mig att man drog åt med en 17 nyckel.
Lämpligt att du har en bensindunk och tömmer tanken innan.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

10

Vänta va! Den kunnige personen har justerat brytarna till 0,1? Du har nog hittat lite ork där genom att justera dom rätt.

11

Den startade!!!!  ICQ/ag   ICQ/bp Ett problem mindre! Får kolla det där med filtret sen, nu är jag glad bara att den startade!!

12

ICQ/bp lite i taget ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Som sagt, tändsystemet är nog den vanligaste boven i dramat på en folkamotor. Bränslesystemet kan också krångla men brukar ge mindre "akuta" symptom. Ett tips är att sätta ett externt filter på bränsleledningen och då företrädesvis UTANFÖR motorrummet, alltså under tanken. Silen i tanken kanske förvisso kan sätta igen, men den är rätt avlång, så har man bara tillräcklig bränslemängd i tanken känns det som att det ska mycket till innan den sätter igen över hela längden. Dock kan det ju vara ett bra mek att ägna sig åt om man har lite soppa i tanken; tappa ur soppan, skruva loss tanknippeln med filter och rengöra/byta ut.

Du och jag bor i samma stad, om än i var sin ända, men det låter som du skulle må bra av en liten grundkurs i bussägandet och jag ställer gärna upp och lär ut. Dock har jag ingen verkstad här i stan utan huserar vid min stuga när jag mekar, men du får gärna höra av dig om du vill ha lite support, så får vi se om vi kan slå ett hål i kalendern någonstans. ICQ/ay

Annars kan jag varmt rekommendera Bosse (bugnbus) som är långt duktigare än jag och som dessutom kan åta sig regelrätta jobb, jag har för fullt upp med mitt på fritiden.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

14

Jag blir så glad!!
Det är ju främsta anledningen till att det blev folkvagnar för mig:
Det är enkelt! det är lättskruvat!
Visst, man måste lära sig, ingen är född med kunskap, men lite vilja
räcker ganska långt.
En bra handbok är också en god hjälp, jag gillar Thorsells Reparationshandbok
VW Typ 1 och 2 1961 – 1975 från 1975 . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

15

Ja det var riktigt kul att få igång den! Kee, jag får se om jag hör av mig till dig någon gång om det behövs!

16

Nya brytare kan ha en dålig klack , som slits ner fort.
Så några hundra mil och man är nere på 0,1 eller noll.

Sen ska den ju vara lite  smord också.
Finns brytarpetsfett för det.
Man jag brukar ta upp oljestickan och ta lite på pekfingret för att sen smörja kammarna.
Finns det en filt så droppar jag en droppe eller två på den.
Det är fel jag vet men det funkar. :-)

"ljushuvud"

17

Mr 56 skrev:

Nya brytare kan ha en dålig klack , som slits ner fort.
Så några hundra mil och man är nere på 0,1 eller noll.

Sen ska den ju vara lite  smord också.
Finns brytarpetsfett för det.
Man jag brukar ta upp oljestickan och ta lite på pekfingret för att sen smörja kammarna.
Finns det en filt så droppar jag en droppe eller två på den.
Det är fel jag vet men det funkar. :-)


Fel fett (olja) är bättre än inget fett... De flesta glömmer nog att droppa olja där.

18

Tanken och silen...
Måste väl erkänna att jag mekat med bussar väldigt, väldigt lite, och då inte ens varit i närheten av tanken. Men på typ 1 bubblorna är det absolut bästa att lyfta ur tanken, även om det blir ett omfattande jobb. Men den reflektionen hjälper ju inte dig.
När jag sedan läser de senaste inläggen lutar det ju mer åt ett fel i tändsystemet.

Väldigt generellt kan man säga att om en bensinmotor successivt tappar kraft och går dåligt rör det sig om fel i bränslesystemet. Om den helt plötsligt stannar utan förvarning är det ett elfel.

Men vad bra, nu får du hjälp av Kee! ICQ/bs

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

19

Björn J. skrev:

Tanken och silen...
Måste väl erkänna att jag mekat med bussar väldigt, väldigt lite, och då inte ens varit i närheten av tanken. Men på typ 1 bubblorna är det absolut bästa att lyfta ur tanken, även om det blir ett omfattande jobb. Men den reflektionen hjälper ju inte dig.
När jag sedan läser de senaste inläggen lutar det ju mer åt ett fel i tändsystemet.

På bussen är det ju ett rätt omfattande jobb, eftersom motorn måste ur. På pickuper är det lite lättare, men inte så enkelt som hos en typ1. Ofta gör man "service" av tanken i samband med motor ur, så det inte ska behöva vålla ett bekymmer framöver när motorn sitter där igen. Jag rekommenderar att byta alla gummidetaljer, påfyllningens slang, tätningen mot karossen i botten, eventuellt mellanväggens tätning och även tankgivaren brukar vara lite sliten. Detta utöver att göra rent tanken förstås.

Björn J. skrev:

Väldigt generellt kan man säga att om en bensinmotor successivt tappar kraft och går dåligt rör det sig om fel i bränslesystemet. Om den helt plötsligt stannar utan förvarning är det ett elfel.

Men vad bra, nu får du hjälp av Kee! ICQ/bs

Du har säkert rätt, men jag har varit med om att brytaravståndet successivt minskat, därför flyttas tändpunkten och ger samma resultat som följd, dvs gradvis tappad kraft. Men jag har också varit med om en kondensator som helt sonika sa upp sig, vilket resulterade i att jag kom 5min för sent till jobbet. Lösningen på dessa problem stavas "brytarlöst". ICQ/af

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

20 Senaste redigerad av Elias (2020-10-11 10:26:33)

Nu är det startproblem igen. Den har stått i två månader då jag hållit på att byta en massa plåt på den. Då det blev klart kopplades batteriet in och laddades, sedan skulle den startas, men den stod då och tuggade på startmotorn i säkert en minut innan den hoppade igång. Ibland hörde man att det röt till, som att den höll på att starta, men inget mer med det. Den startade tillslut och kom in i garaget, ca 10 meter bort, men där dog den på en gång igen och efter det var den lika trögstartad igen.
De gånger den körts i somras har den varit så svårstartad då den stått någon vecka eller någon dag. Men om man lyckas få igång den och kör några hundra meter, stänger av den och försöker starta igen, då startar den på en sekund bara.
Jag frågade om detta på boxervilles facebooksida också, men förstår inte var mitt inlägg tog vägen, så jag frågar här också. Där var det någon som tänkte att bränslet rann tillbaks till tanken då den stod stilla, och att man skulle montera en backventil på bränsleslangen för att hindra detta. Och någon annan som tänkte att det var torrsprickor i en bränsleslang.  Det var torrsprickor i slangen som gick från tanken till bensinpumpen och i den från pumpen till motorn. Jag har bytt båda dessa slangar nu, samt monterat in en backventil på slangen mellan tank och pumpen. Även monterat bränslefilter. Lika trögstartad som innan, fick inte ens igång den. Jag har sett över brytarspetsarna också,  det är inga sprickor i fördelarlocket.
Vad finns kvar att se över? Förresten, när jag lyfte på plastkåporna över förgasarna och kikade ned i dem kan jag inte se någon bensin där. Ska man se bensin ligga i förgasarna?

Post's attachments

911202011266.jpg, 315.42 kb, 1024 x 768
911202011266.jpg 315.42 kb, 166 downloads since 2020-10-11 

21

bränslepumpen pumpar den som den skall?
öppna förgasare och kolla hur det ser ut däri... smutsavlagringar från bensinen..
flottörventilen öppnar den som den skall??
obs nya china tillverkade bränslepumpar(dom flesta som säljs) är inte bra då dom oftast ger för högt tryck..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

22

Bussen går alltså bra om man får igång den, men då man precis fått igång den så kan den stänga av sig efter några sekunder och så får man starta den igen. Det är en biltema bensinpump. Kan det vara att den är för dålig? Om jag ska byta pump vilken ska jag då ha, är denna korrekt? https://www.classicvw.se/bensinpump-t4- … ts_id/4348