1

Tjena!

Grannen dog. Han hade en MF skördetröska från sextiotalet. Jag fick motorn av hans släktingar. En VW typ 1 motor av okänd storlek. 6 volt dock.

Jag tog ner den o hem till verkstaden och tänkte se om den startade, men startmotorn gör ingenting. Tom provade med skruvmejsel. Det blixtrade till en gång men sen inget. Den gör inget väsen av sig. Tog isär startern och solenoiden/Bendix. Allt ser fint ut. Jag vet inte riktigt hundra hur dessa motorer skall fungera. Jag kan inte på något sätt få den att snurra. Vare sig solenoiden eller en spinna startern med kablar direkt från batteriet.
Antar att jag gör något fel eller är startmotorn skrot?

Använder såklart 6 volts batteri.
Har ännu en 12 volts starter med, kan inte fulsnurra den heller. Börjar misstänka att jag gör fel eller har jag den fantastiska turen att båda startmotorer är slut??

Post's attachments

Attachment icon IMG_20160416_110350.jpg 881.95 kb, 96 downloads since 2016-04-16 

Attachment icon IMG_20160416_110355.jpg 707.08 kb, 128 downloads since 2016-04-16 

Attachment icon IMG_20160416_110618.jpg 465.45 kb, 102 downloads since 2016-04-16 

2

På en tröska vet jag inte hur det ser ut, men på en bil är startmotorns axel lagrad i växellådskåpan.
Startmotorn har inget eget lager i drevändan, och kan inte köras löst på golvet. Då kortsluter den.

3

Så den kan endast testas på plats?
Det ser likadant ut som på en bil. Kopplingskåpa fast utan koppling och växellåda. Bara rak axel ut till tröskan.

Tack för svaret!

Ska testa vidare imorgon!

4 Senaste redigerad av nizekustoms (2016-04-17 08:04:26)

Är tröskan skrotad nu eller? Hade varit lite kul att ha  ICQ/ag
Motorn är en 1600 cc enkelport.

Alte Liebe rostet nicht!

5

Gick inte dessa på typ 3000varv och det funktionernas
hastighet sköttes via reglage?

6

Den har låst upp inuti. Förgasaren fick flytta till en traktor.
Men ska vid tillfälle öppna upp den och se vad som skett därinne.