1

Helloj,
Min förgasare i lilla bussmotorn (1600dp) flödade såsom de gör när nålventilen är dålig. Beställde packningssats med ny nålventil (heter den så, den som sitter i locket och stänger av soppan när flottören går upp mot den) från Classic WVupnorth (slut på customspeed). Rengjorde förgasaren och bytte nålfilter Såg lite annorlunda ut men det står 1.5 på den precis som den gamla. Ingen skillnad, plockade fram alla gamla skräpförgasare och gamla nålfilter. Provat alla nålventiel och samma fenomen. Flottören ser ok ut och rör sig fint. Har elektrisk bränslepump och sånt där fint "filterking" bensinfilter och en tryckmätare. Slår man bara på pumpen (egen strömbrytare) så brukar man höra den klicka tills förgasaren är full och sätter stopp för mer soppa. Då kan man även läsa bränsletrycket på mätaren. Nu slutar den aldrig ticka och förgasaren flödar av bensin så det rinner över, det blir aldrig något tryck på mätaren.

Jag har provat 4 olika nålventiler varav en ny (men ser lite skum ut). Jag har provat olika tjocka mellanbrickor mellan förgasarlocket och ventilen med teorin att ventilen annars sitter för högt och därmed inte stänger av ordentligt. Vad jag än gör så överflödar förgasaren.

Har någon en garanterat hel nålventil att sälja till mig?

Har någon en fungerande solex 34 pict 3 att sälja till mig?

Har någon ett hett tips om vad jag kan göra?

/Jesper

2

Gör så här, att du skruvar av hela locket över förgasaren och flottörkammaren.
Blås med munnen i anslutningen till bränsleslangen,  tryck in nålventilen med tummen eller annan valfri finger, nu skall det bli stopp, då funkar ventilen.
Jag har erfarit att helt nya nålventiler inte funkat så bra. Troligtvis gjutskägg inuti.
Jag blev förbaskad och gjorde kanske en brutal åtgärd. Jag kopplade min Dremel miniborrmaskin i den lilla tappen av mässing och liksom slipade in ventilen, och sedan funkade den. Tja, det är kanske inte rekommendabelt, en av ventilerna fick jag ordning på, men inte den andra som jag kastade långt in på grannens tomt....

Men testmetoden kan jag rekommendera! Bemsinsmaken kan sköljas bort med en välfylld pilsner, Coronaöl ligger liksom bra till just nu...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

har gjort så (blåst) i alla fyra ventiler och de funkar fint. Fattar inte varför de inte stänger av soppan...

4 Senaste redigerad av Stefan F (2020-04-20 22:36:02)

Vad visar tryckmätaren, då?

Edit: Ahh, såg just att du skrivit att den inte visade något. Men om du blockerar flödet, vad visar den då?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

Om man vänder den lilla plastbiten som låser fast flotörens axel åt fel håll så kan inte flotören nå upp till nålen och stänga. Plastbiten skall vara vänd med svängen utåt.

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-04-21 14:46:53)

Jesper B skrev:

Helloj,
Min förgasare i lilla bussmotorn (1600dp) flödade såsom de gör när nålventilen är dålig. Beställde packningssats med ny nålventil (heter den så, den som sitter i locket och stänger av soppan när flottören går upp mot den) från Classic WVupnorth (slut på customspeed). Rengjorde förgasaren och bytte nålfilter Såg lite annorlunda ut men det står 1.5 på den precis som den gamla. Ingen skillnad, plockade fram alla gamla skräpförgasare och gamla nålfilter. Provat alla nålventiel och samma fenomen. Flottören ser ok ut och rör sig fint. Har elektrisk bränslepump och sånt där fint "filterking" bensinfilter och en tryckmätare. Slår man bara på pumpen (egen strömbrytare) så brukar man höra den klicka tills förgasaren är full och sätter stopp för mer soppa. Då kan man även läsa bränsletrycket på mätaren. Nu slutar den aldrig ticka och förgasaren flödar av bensin så det rinner över, det blir aldrig något tryck på mätaren.

Jag har provat 4 olika nålventiler varav en ny (men ser lite skum ut). Jag har provat olika tjocka mellanbrickor mellan förgasarlocket och ventilen med teorin att ventilen annars sitter för högt och därmed inte stänger av ordentligt. Vad jag än gör så överflödar förgasaren.

Har någon en garanterat hel nålventil att sälja till mig?

Har någon en fungerande solex 34 pict 3 att sälja till mig?

Har någon ett hett tips om vad jag kan göra?

/Jesper

Skulle tro till 99% att du har fel soppa tryck
Det du kan starta med att kolla upp är vad du har för bränsletryck till förgasaren
Som någon skrev att blåsa för att kolla om nålventilen håller tätt   Är lika med 0,15 bar
Man brukar säga att över 0.20 bar är det svårt att nålventilen klarar hålla tätt
Om du har köpt fel Filter king  så kan den vara på 0,30 bar  men det är bara justera  ner trycket ( har du kollat så det är rätt flödes riktning på kingen )
Den saken som skall hålla trycket i förgasaren (flotör ) har en egen vikt på 8,5 gram sen utväxling till nålventilen blir cirka 0.20 bar
En länk till soppa systemet http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke