1

Tja!
Har en T2 -77 som ej startar.

Tänder till några gånger när man kör på starten då och då.

Den gick innan ja bytte tändstift/tändkablar/kondensator/fördelarlock/brytarspets och rotor.
Har kollat så den har gnista och även så allt sitter som de ska.

Bytte även tempgivaren nu senast men utan framsteg.

Någon som har nån mer fundering  ?

Mvh jesper

2

Har du blå gnista så borde det vara OK,
Har du provat med liet startgas i insuget?

Om tändsystemet är OK så lutar det åt Bränslesystemet.
Har den gått och stannat, eller försöker du starta upp efter att den stått länge?

"ljushuvud"

3

Får kolla på om de e blå gnista.
Yes har även testat med startgas, tänder till mer då men inte tillräckligt.
Den starta dagen före ja bytte alla tänddelar. Sen efter de så blev de så här.
Sen dess har ja testat dra åt lite slangar osv.
Testat starta kanske varannan dag.
Men samma problem

4 Senaste redigerad av Lennart (2020-04-14 06:24:12)

Är du helt säker på att tändkablarna sitter rätt?
Fel tändföljd ger en poff "då och då"
(och ibland en explosion så ljuddämparen spricker!)

5

Yes. 100% säker

6

ICQ/bn
Den startade och gick innan du bytte tänddelar.
Men inte efter.
Då är det väl troligt att något blev felmonterat?
Du får kolla allt en gång till.

7

Dubbel kollat allt igen. Men den ”puffar” inte som om de vore fel fördelning
Utan den går igång lite på starten , men så fort man släpper nyckel så dör den typ.

8

Kolla om du har tändström i körläget?
Jag hade en bay med tändström när man vred till startläget, och när man släppte nyckeln körläget så dog den.
Det tog ett tag att hitta...……...

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

9

Ja för nu går bränslepumpen bara när du kör på starten, inte när ja bara vrider på tändningen.

Känns som om den borde gå när ja bara vrider på tändningen.

10

Karlsson11 skrev:

Ja för nu går bränslepumpen bara när du kör på starten, inte när ja bara vrider på tändningen.

Känns som om den borde gå när ja bara vrider på tändningen.

På med tändningen och mät vis tändspolen om du har ström.
Har du inte det, dra en fultråd direkt till tändspolen från batteriet, som du förstås enkelt kan rycka bort för att stanna motorn.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

11

Mogge skrev:
Karlsson11 skrev:

Ja för nu går bränslepumpen bara när du kör på starten, inte när ja bara vrider på tändningen.

Känns som om den borde gå när ja bara vrider på tändningen.

På med tändningen och mät vis tändspolen om du har ström.
Har du inte det, dra en fultråd direkt till tändspolen från batteriet, som du förstås enkelt kan rycka bort för att stanna motorn.

men den tänder ju till, då måste ju tändspolen få ström tänker ja, å har kollat så gnista finns

12

Karlsson11 skrev:
Mogge skrev:
Karlsson11 skrev:

Ja för nu går bränslepumpen bara när du kör på starten, inte när ja bara vrider på tändningen.

Känns som om den borde gå när ja bara vrider på tändningen.

På med tändningen och mät vis tändspolen om du har ström.
Har du inte det, dra en fultråd direkt till tändspolen från batteriet, som du förstås enkelt kan rycka bort för att stanna motorn.

men den tänder ju till, då måste ju tändspolen få ström tänker ja, å har kollat så gnista finns

Är det fel i tändningslåset så får du endast ström till tändspolen i startsekvensen.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

13

Är dubbereläet till vänster i motorrummet kollat? Verkar som om insprutarna inte öppnar och den går endast på det av kallstartventilen insprutade bränslet.
Spänning kommer till insprutarna via reläet och styrenheten jordar insprutarna när de skall öppna. Jordledningarna i motorrummet?

14

Mogge skrev:
Karlsson11 skrev:
Mogge skrev:

På med tändningen och mät vis tändspolen om du har ström.
Har du inte det, dra en fultråd direkt till tändspolen från batteriet, som du förstås enkelt kan rycka bort för att stanna motorn.

men den tänder ju till, då måste ju tändspolen få ström tänker ja, å har kollat så gnista finns

Är det fel i tändningslåset så får du endast ström till tändspolen i startsekvensen.

Gjorde som du sa. Å då startar den faktiskt! , men går bara på tomgång.
Gasar man lite så dör den , känns som tändspolen kan va dålig då? Elr va tror du ?

15

Kjell T skrev:

Är dubbereläet till vänster i motorrummet kollat? Verkar som om insprutarna inte öppnar och den går endast på det av kallstartventilen insprutade bränslet.
Spänning kommer till insprutarna via reläet och styrenheten jordar insprutarna när de skall öppna. Jordledningarna i motorrummet?

Nej de e inte kollat, hört att de kan va ett problem ja. Men fick igång den nu men går inte riktigt , går
Bara på tomgång. Får kolla jordledningarna.

16

Mät bränsletrycket, finns en skruv M5 skulle jag tro,mpå fördelningsröret mellan två insprutare. Kan vara för lågt pga igentäpt filter, skadad bränsleledning eller sliten pump.

17

Har du kontrollerat att det är tändningslåset som det är fel på?
En insprutare kanske måste ha el till något mer, därav att den bara går på tomgång.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!