Hej,
har renoverat min 1300 motor eftersom det var mycket metall i sumpen vid oljebyte.
Den hade då gått 30 timmar sen man monterat nya lager utan att slipa axeln.
Oljetrycket var bra, låg på 3 bar vid 2500 och 1,5 vid 1100 även om oljan var 90 grader.
Motorn demonterades. Lagerna särskilt det lilla bakersta var slitna.
Vevens ramlager slipades 0,25 och vevtapparna polerades av Borlänge motor. Lagerlägena
mättes och blev godkännda. Vi monterade motorn med nya lager (Silverline ) även till kammen.
Nya ventillyftare monterades då den inbördes ordningen ej fastställdes 100% vid demonteringen.
Vid första start gick trycket upp till 4 bar vid 1500 och när den gått lite 3 bar
vid 2500 precis som i boken. När oljan kom upp i 60 grader började trycket sjunka,
gick ner under 2 bar (2500).
Har kollat överströmningsventilen, inget fel. Även pumpen ligger inom alla toleranser.
Vad gör man ?
Tillägas bör att motorn sitter i ett flygplan som jag nu inte vågar flyga 
2 2020-04-14 11:40:49 Senaste redigerad av stickan (2020-04-14 11:45:03)
Blev blocket arborrat och blev oljekanalerna rengjorda efter det tidigare raset? Sitter det rätt packning mellan oljepumpen och locket?
Tack för svaret.
Nej arborrning behövdes inte enl min VW-expert, vet inte hur han kollade det men
kanalerna blev säkert genomspolade. Och som sagt var det inget fel på oljetrycket
innan demonteringen.
Jag ska mäta tjockleken på packningen under locket, visste inte att det finns olika. Jag köpte
den dyraste packningssatsen de hade i Hyllinge.
Tack för svaret.
Nej arborrning behövdes inte enl min VW-expert, vet inte hur han kollade det men
kanalerna blev säkert genomspolade. Och som sagt var det inget fel på oljetrycket
innan demonteringen.
Jag ska mäta tjockleken på packningen under locket, visste inte att det finns olika. Jag köpte
den dyraste packningssatsen de hade i Hyllinge.
Den tunnaste packningen ska ligga mellan pump och lock. Om man lägger den tjockare packningen som ska sitta mellan blocket och pumpen där istället så får man bara hälften så högt oljetryck som normalt. Jag har rivit motorer där man satt packningen fel.
Kollades fjädern till reduceringsventilen?
Ali G
Hoppas verkligen packningarna ligger fel ! Fått tillbaka lite hopp nu. Ska till hangaren
i eftermiddag o kolla.
Fjädern kollades noga enl "boken". Kraften var 7,9 kp när hoptryckt till 23,6 mm
dvs mer än föreskrivna 7,75. Fri längd på fjädern är 61 mm. Har inte hittat uppgift
på vad den ska vara. Kolven såg fin ut.
Jag kopplade även in en precisions tryckmätare. När den visade 1,60 bar visade
motorinstrumentet 1,8 så trycket är tydligen ännu lägre än jag trott.
Jodå, det satt en tjock rackare under locket. Dessutom hade den för stort hål (inner diameter) dvs den täckte inte
oljespåret som är fräst i pumpens tätningsyta vilket så klart ger en "tjuvläcka". Hittade en korrekt packning som var
0,09 mm istället för 0,31.
Vid provkörning idag fanns en tydlig förbättring. Tyvärr inte 3 bar vid riktigt varm motor och 2500 varv men ändå fullt
acceptabelt. Fortfarande 2 bar ner till 2000 varv och 80 grader oljetemp.
Stort tack för tipset, Stickan
Säg till när du är i Trelleborg / Höllviken trakterna nästa gång så bjuder jag på en flyg-tur som tack för hjälpen.
Mail [email protected]
Va bra att det ser ut som problemet är löst. Om du använder lite tjockare olja så kan även detta bidra till lite högre tryck. /Stickan