1

Hej, min nål hoppar ca +/-10 km/h från start upp till ca 50 , sen gradvis allt mindre för att bli stabil vid 80 knyck ungefär.

Vajern är ganska ny och ser välsmord ut i båda ändar. 1303 cab -73.

Är detta rent av normalt? Eller är det någon som vet var felet brukar ligga? Före vajer, i vajer,  efter vajer....?

Tacksam för tips.

2

Det fyrkantiga hålet för vajern i fettkoppen brukar bli slitet och ställa till det

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

3

Vajern kan ligga i klämd, men mest troligt är att den inte är frisk. Ta ut vajern; det kan mycket väl vara så att det finns ett jack, skada eller knäck på vägen, som du inte ser. Behövs inte mycket för att mätaren skall börja svaja. Min såg frisk ut, med en lätt skada på höljet, räckte uppenbarligen för att skapa bekymmer; ny vajer 179:- löste problemet(https://vwcustomspeed.com/produkt/Hastighetsmatarwire-1302-03).

4 Senaste redigerad av BeeGee (2020-04-13 19:03:52)

MH skrev:

Vajern kan ligga i klämd, men mest troligt är att den inte är frisk. Ta ut vajern; det kan mycket väl vara så att det finns ett jack, skada eller knäck på vägen, som du inte ser. Behövs inte mycket för att mätaren skall börja svaja. Min såg frisk ut, med en lätt skada på höljet, räckte uppenbarligen för att skapa bekymmer; ny vajer 179:- löste problemet(https://vwcustomspeed.com/produkt/Hastighetsmatarwire-1302-03).

Tack för tipset. Kan man dra ut själva stålvajern och sen få i den igen utan problem?  Så kan man se om den är fin och om den löper lätt. En del av höljet kan man såklart se också utan demontage. Det är ju en lite knixig dragning och är inte "jättesugen" på att dra ut alltihop om det inte behövs, har hört det ska vara pilligt att få den rätt igen...om det nu stämmer?

5

Höljet ingår i kabeln, när du köper ny.
Du kan inte demontera bara vajern, och nyttar inget till att demontera, byta för sig.
Det är inte ett oöverstigligt jobb att byta kabeln, och en blygsam kostnad för att vara säker på att ALLT är friskt.