1 Senaste redigerad av stout (2020-06-02 15:46:05)

.

2 Senaste redigerad av Svwerker (2020-04-09 12:06:48)

Går den runt trögt, sakta, eller tar det vara tid innan den startar?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Testa med en annan tändspole.

4 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-04-10 17:55:19)

Låter som den blir sur när den stått varm en stund.
Kolla igenom förgasaren.
Man kan kör den varm vänta en stund sen lyfta av locket på förgasaren och se om nivån sjunkit i flottörhuset.
Kan ju vara bensin som läcker in i insuget.

"ljushuvud"

5

Kolla att den shuntventilen på förgasaren funkar. Den ska stänga när tändningen slås av.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Bakelit struten som sitter under bränslepumpen har en tendens att knipa tag om metallpinnen som löper inne i struten när motorn är varm. Ett tips är att ta bort bränslepumpen, lirka upp bakelit struten och slipa struten på utsidan med ett sandpapper så att den blir lite slankare. Det har hjälpt många vw ägare, kanske även dig.

Lattjo lajban med luftkylt.

7

Kanske långsökt, men den elektriska choken kan även den jäklas och kärva, men det hade du nog upptäckt redan innan.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Nu är det inte shuntventilen som stänger av soppan utan den elektriska tomgångsventilen som är kopplad till plus på tändspolen. Att ge sig på bakeliten på en hoppsatt motor kan sluta med katasrof då den sväller fast i blocket och går av om man våldar loss den. Ett vanligt problem på 34 pict är att det dribblar ner soppa i insugsröret efter man stängt av motorn. Jag rev ner ett insug nu i veckan och det var jävligt blött och det rann soppa ner i topparna. jag är inte hundra på varför det rinner men skall gå igenom förgasaren nästa vecka. Man kan se det på att packningen under förgasaren blir blöt när man stänger av motorn.

9 Senaste redigerad av Junte (2020-04-11 08:57:55)

håller med landelius, bakelitgrejen är skör o går lätt sönder!
man kan ta bort soppapumpen och borra upp hålet lite
med bakelitblocket på plats (mycket lite! vi pratar tiondelar här!).
har du lite fett på borren så fastnar det mesta av bakelitspånen där.
polera själva pumpstången, stålpinnen som driver pumpen, med fin smärgelduk
och kanske stålull sen.

citerar "how to . . . ":

"according to gene berg, erratic stopping of the engine is often traceable
to a sticking fuel pump pushrod. the engine may stop and will only restart
when the engine has cooled."

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

10

OM startmotorn fältar så finns det ingen ström kvar till tändspolen ( startmotor bustningen)
En  kall motor är ofta tätare (mer komp) än en varm
Då kan man få veva ett tag så den startar
Det händer ofta på motorer som har stått still längre tid  för att det blir rostbeläggning på ventil o ventilsätet
Om jag var i dina kläder så skulle jag starta med att kolla ventilspel sen göra en komp test på motorn kall och varm
Har man riktig otur så kan kolvringana fastnat i kolven ( kan bli så ibland när man inte kör med bilen )
Om bakeliten skulle gå så trögt så motorn saktar under start då är det något annat fel 
Stout  Om du skulle att testa med ett annat batteri som bara går till tändspole i förgasaren  när den är varm  Startar den då så har du förmodligen  ett startmotor problem
Kan även vara att förgasaren flödar över när den är varm då får man köra länge på starten  (då droppar det soppa i mitten på förgasarspridaren )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Och du gör som det står i instruktionsboken, håller ner gasen utan att pumpa (3).
Lite trögstartad i varmt tillstånd är ju ganska normalt.

Post's attachments

start1303.jpg, 393.49 kb, 1080 x 1440
start1303.jpg 393.49 kb, 159 downloads since 2020-04-11 

VW 1500 -70 (Typ 1)
VW 1303S -74

12 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-04-11 10:41:29)

Vet inte hur mycket inblandning av alkohol ni har i Danmark
Jag skulle börja med att  göra rent nålventilen i locket på förgasaren  sen hela förgasaren ( skulle tro du har en läckande nålventil)
Sen skulle jag kontrolera vilket bränsletryck du har från bränslepumpen  (aldrig över 0.22 bar )
Om det är förhögt tryck så får man shimsa upp bränslepumpen med packningar  så man får ner trycket  Så nära 0,19-20 bar som möjligt ( finns stor risk att man får byta Huvudmunstycke när man har fått till rätt tryck)
ETT PS nya pumpar som inte är VW orignal är till 99% förhögt tryck ( empi är skit dom ger som minst 0,30 bar Finns även annan billig skit som är gjorda i KINA )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

stout skrev:
PPRMicke skrev:

Vet inte hur mycket inblandning av alkohol ni har i Danmark
Jag skulle börja med att  göra rent nålventilen i locket på förgasaren  sen hela förgasaren ( skulle tro du har en läckande nålventil)
Sen skulle jag kontrolera vilket bränsletryck du har från bränslepumpen  (aldrig över 0.22 bar )
Om det är förhögt tryck så får man shimsa upp bränslepumpen med packningar  så man får ner trycket  Så nära 0,19-20 bar som möjligt ( finns stor risk att man får byta Huvudmunstycke när man har fått till rätt tryck)
ETT PS nya pumpar som inte är VW orignal är till 99% förhögt tryck ( empi är skit dom ger som minst 0,30 bar Finns även annan billig skit som är gjorda i KINA )
/// Micke


Det är en originalpump. Ska checka nålventilen. Förgasaren genomgick en ultraljudsbehandling så sent som i höstas men kan ju vara något som spökar ändå. Jag har uppmärksammat att den blir fuktig på vänster sida på den axel som choken justerar, alltså den där flärpen som rör sig upp och ner.

Vi har troligtvis likadan bensin som hos din lokala leverantör. Vad är det som gör att vissa byter nålar och andra aldrig gjort det men har full effekt ändå?

Skulle inte tro att vi har samma bränsle som ni har i Danmark ( vi har skit bränsle här i Sverige Bilana går snålare när vi tankar i Danmark och är starkare)
Det som jag har fått lära mig från gubbana på Misab är att en nålventil är som tändstift dom skall bytas med jämna mellanrum (typ 35000km)
När man byter nålventil byter man kropp med ventil tar cirka 10 min )
Det finns kina ventiler  hos vissa handlare
Skickar en länk till dom som är bäst på förgasare här i Sverige ( ja dom är dyrare  men dom säljer kvalitets saker )
Om jag var i dina kläder och det läcker så skulle jag satsa på en renoverings sats
Du som bor i Köpenhamn  trakten  har ganska nära till CSP i hyllinge  Men du bör ha någon i Köpenhamn som säljer vw prylar
Jag har bara adressen till Rolf Bo ( Boxer Service ) i Thisted
Länk https://www.misab.se/matriser.php?kid=4-544-550-617
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

Hmm... "Öster om Köpenhamn" borde väl vara Malmö, eller?  ICQ/ad

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

15

Svwerker skrev:

Kolla att den shuntventilen på förgasaren funkar. Den ska stänga när tändningen slås av.

Menar du att det kan göra motorn svårstartad?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!