Har kommit över en 63a splitbuss som enligt mig behöver komma ner på jorden litegrann, inget överdrivet bara lite lagom, kanske 8-10 cm. Har tänkt mig dessa https://www.classicvw.se/buss-67-split- … 42_807_824 i framvagnen och sänka 1 hack eller 2 bak. Till saken, någon (70-80tals människa?) har svetsat fast framvagnen i ramen... men det känns inte som jag behöver ta ut den utan kommer åt ganska bra att svetsa på plats om jag tar bort lite styrstag osv. Någon som gjort detta? Och behöver jag ta ut torsionsstavarna eller är det bara att kapa upp det ovala hålet lite försiktigt och svetsa i sänkningssatsen? Något annat att tänka på? Tacksam för svar och tips!
Glad påsk allihopa!
Det finns de som gjort det med framvagnen på plats, man jag är inte en av dem så jag har inga detaljer att dela med mig av. Men den stora utmaningen ligger inte i att "kapa försiktigt", den stora utmaningen ligger i att lossa centrumklumparna som förutom med stoppskruvarna även sitter pressade med tre kraftiga pressningar med 90graders mellanrum runt om. Jag minns inte detaljerna hur de som gjort det lyckats, men genom att först slitsa upp hålet för justerskruven vid stoppskruvens gamla läge och sen gänga i en längre skruv (en hjulskruv?) i centrumklumpen och sedan sätta på en lång hävarm på denna och med brutal kraft bräcka loss den från torsionsrörets pressningar, är en metod jag vill ådra mig till minnes att jag hört talas om. Vissa av presspunkterna kan man kanske komma åt att borra ur, men inte alla, på det nedre röret sitter åtminstone en av dessa "bakom" hjälpstyrarmens fäste. Någon eller några är nog svåra att komma åt då de sitter på rörens ovankant.
Ett annat möjligt scenario är att ta ur fjädepaketen och kapa rören med "rätt verktyg" och på så vis få lös centrumdelen för vidare arbete i bänk. Det blir ju då svårt att göra en snygg svets varvet runt med framvagnen på plats, men det kanske går?
Min åsikt är ju såklart att det är 100 gånger lättare att göra ett bra jobb med framvagnen i bänk för du måste ändå riva ganska mycket för att ens kunna ta genvägen, men det var inte det du frågade efter. 
Flippa spindlarna fram, det blir mycket trevligare, förutom att du inte kan finjustera.
Tack så mycket för svar, uppskattas!
Kee, detta låter som en alldeles för avancerad operation för mig, de förklarade på up north att det bara var att ta upp ett ovalt hål med start vid stoppskruven och sedan svetsa fast sänkningssatsen.. men detta stämmer alltså inte.
Mogge, jag var inne på att flippa spindlarna när jag insåg att någon vänlig själ svetsat fast framvagnen i ramen men kollade runt på detta och delvis fattade inte riktigt hur man gör och delvis tänkte att det var för avancerat för mig. Det finns inte någon som kan tänka sig att hjälpa till med detta? Runt Stockholm?
Jocke berntsson har hjälpt några av oss att flippa spindlarna. han bor på Onsala söder om Göteborg. Tror han har signatur JockeB
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.