Varningsblinkersen och den vanliga körriktningsvisaren delar på "relä". Egentligen är det inget relä, utan en blinkanordning som består av ett bimetallbleck som värms upp av en värme/glödtråd. När det blivit så varmt att det förändrat form bryter det en krets, varvid det snabbt svalnar och återgår till sin ursprungliga form. Detta upprepas med samma intervall som lamporna blinkar. Vi kallar det för enkelhetens skull för blinkrelä.
Om varningsblinkern fungerar som den ska ligger felet inte i reläet. Det kan vara kontaktfel i spaken. Det kan du kolla genom att koppla förbi kontakterna inne i spaken. Troligen står det "49a" på den anslutning som kommer från blinkreläet till spaken. Det borde stå L eller R (links/rechts) på anslutningarna från spaken till blinkerslamporna (via säkring). Kablarna från spaken är svart/grön samt svart/vit. Blinkar det i så fall som det ska ligger felet i spaken.
Du kan naturligtvis mäta resistansen i spaken också. Lossa L och R från spaken och mät motståndet i spaken när den är i blinkläge. Är motståndet mer än 0 eller ett fåtal ohm ligger felet i spaken.
Innan du börjar med spaken bör du kolla att det inte är korrosion in lamphållarna. Är det spänningsfall där fungerar inte systemet som det ska. Anledningen att det då kanske blinkar efter en stund om du kopplar in varningsblinkern är att då kör du strömmen till fyra lampor genom systemet i stället för två.
Jag vill minnas att det finns ett avsnitt om felsökning kring blinkers och blinkersspakar i Bentley-manualen (original VW) som CSP i Hyllinge säljer. Köp den om du inte har den redan!