1 Senaste redigerad av rickard m (2020-04-08 12:52:59)

Hej, upptäckte att det inte blinkar som det ska, eller på den spaken händer inget mer än att kontrollampan lyser. När jag drar i varningsblinkersen händer ibland inget, men rucklar på den så kommer den igång. Nu tickar det så fint. Alla lampor blinkar tydligt.  Vart skall jag börja? Är varningsblinkersknappen inblandad även i färdblinkersen? Se film:
https://i.imgur.com/nVL9Wl5.mp4

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

2

Varningsblinkersen och den vanliga körriktningsvisaren delar på "relä". Egentligen är det inget relä, utan en blinkanordning som består av ett bimetallbleck som värms upp av en värme/glödtråd. När det blivit så varmt att det förändrat form bryter det en krets, varvid det snabbt svalnar och återgår till sin ursprungliga form. Detta upprepas med samma intervall som lamporna blinkar. Vi kallar det för enkelhetens skull för blinkrelä.
Om varningsblinkern fungerar som den ska ligger felet inte i reläet. Det kan vara kontaktfel i spaken. Det kan du kolla genom att koppla förbi kontakterna inne i spaken. Troligen står det "49a" på den anslutning som kommer från blinkreläet till spaken. Det borde stå L eller R (links/rechts) på anslutningarna från spaken till blinkerslamporna (via säkring). Kablarna från spaken är svart/grön samt svart/vit. Blinkar det i så fall som det ska ligger felet i spaken. 

Du kan naturligtvis mäta resistansen i spaken också. Lossa L och R från spaken och mät motståndet i spaken när den är i blinkläge. Är motståndet mer än 0 eller ett fåtal ohm ligger felet i spaken.

Innan du börjar med spaken bör du kolla att det inte är korrosion in lamphållarna. Är det spänningsfall där fungerar inte systemet som det ska. Anledningen att det då kanske blinkar efter en stund om du kopplar in varningsblinkern är att då kör du strömmen till fyra lampor genom systemet i stället för två.

Jag vill minnas att det finns ett avsnitt om felsökning kring blinkers och blinkersspakar i Bentley-manualen (original VW) som CSP i Hyllinge säljer. Köp den om du inte har den redan!

3

Tack för utförligt svar! Får grotta vidare lite. Först när man väl får igång den, varningsblinkersen, blinkar den som den ska, men knappen verkar ytterst glapp. Petar jag på den igen kan det sluta också.

Spaken ger ju iaf någon signal eftersom lampan i mätaren lyser.

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

4

Nu funkar det  ICQ/bq
Kollade alla lamporna först, bak var de rätt oxiderade, så hoppades att de var boven, men lika... när man väl har lagt sig mellan växelspaken, handbromsen och pedalerna och kan försöka se något..  visade sig att bakstycket på just varningsblinkerskontakten var inte riktigt i läge, någon tidigare har varit där och spänt ihop den med en kabelstrajp. Spände den så att den var ihop. Nu blinkar det även på spaken.

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg