Väntar med
spänning
77 2020-04-04 19:39:53 Senaste redigerad av stout (2020-04-04 19:46:44)
Yes! Nu är det ju vår på riktigt. Vilken härligt solig dag 
Hmmm. hålformationen på bakskärmarna stämmer ju inte eftersom jag ska ha några generationers tidigare baklysen.

Så jag skär ut en bit plåt och pluggar det stora hålet med den. Sen några punkter med MIG-en så är det klart

Så, nu är man på ruta noll

Nya hål ska till för att passa snowflakelyktor och här är hälften snart avklarat.

Ja, så kom karossen ut i vårsolen. Den uppmärksamme ser att jag fått på en ny plåt baktill men ska svetsas in så småningom.

Jag uppmärksammar diskussionen om tennspackling så det är väl bara att köra på här också. I och med att jag har karossen på en snurra så underlättar det om man vrider upp karossen så rinner inte allt spackel ner på golvet 

Ser kladdigt ut det där men hellre för mycket än för lite, även om jag som sagt tycker det är drygt att fila tenn.

Efter lite mer finslip av tennspackel på karossen tror jag att det är dags att ta itu med plåten ovanför. Lite 70/80-tals lagningar.

Har inte kapat plåt på ett tag nu så det ska bli ett nöje 

Hmmm. var tog bilderna vägen på plåtskarvandet? Är helt övertygad om att jag tog ett gäng, men men. Hittar dem inte utan är i stället raskt i nästa skede. Mer tennspackling…

Och grovslipning

Nästa steg måste ju bli att få rätt på den vinga bakdelen. Så på med ett lager med Berafix.

Äh va fan, var tar bilderna vägen? Spacklade ju på en massa tenn och här är jag nu plötsligt i filandet av tennspackel.

Har i smygundan jobbat på en annan baklucka som ju är mer rätt för bilen än ovalluckan. Dessutom så är det inte samma linje på luckorna jämntemot karossen. Passar in springorna efter early 60’s luckan och slipar med en lång 4 mm tjock och 15 mm bred träbit där jag fäst sandpappret på, sen är det bara att dra fram och tillbaka för att få rätt skarv. Men det är problem med vingarna då luckan och kaross inte lierar som det ska. Mycket bök blir det.

Nu är ju den där spännstoppen för wiren som spänner suffletten överflödig, så den åker bort. Men kan ju vara bra att dokumentera var den satt, om nu någon behöver veta det. jag menar, någon kanske vill göra det motsatta och montera dit en wire.
Och för att karossen ska bli tidsenlig så ska den det där clipet uppe till höger också bort, finns bara från 1967 och framåt och håller kåpan för ryggstödshållaren.

Det är de längst ner till höger som är hållarna för ryggstöden. De är överflödiga nu då de kom till 1967- och på samma gång sattes en låsfunktion på ryggstödet. Tidigare årgångar har ryggstödshållaren svetsad direkt på karossen och är några centimeter längre och ryggstödet hålls fast med en gummistrap på höger sida.

Så jag passade på att tillverka två sådana och gjorde de väl som original med skillnad att jag svetsar dit dem med MIG och inte punktar dem.

Gäller att passa in dem med rätt avstånd på karossen.

Hmmm… Kanske man ska börja ge sig på bottenplattan snart? Köpte nya golvplåtar från Käferland med rätt tjocklek och ypperlig passform. Jaja, det tar vi sen. 

Tänk sån skillnad det blir beroende på om man har flänsar vertikalt eller horisontellt.

Nicke, kontrar med denna
(internt cabskämt)
Fusk, du hade ju ena så det räckte....

Fusk, du hade ju ena så det räckte....
![]()
Hade turen att få tag på 40 st, 60 cm långa, gamla tjocka tennstavar till ett fyndpris, men det har gått åt en hel del till karossen och mer blir det.
Bra kämpat snart är den klar

Äntligen, 17 grader i skuggan och strålande sol. Detta har man väntat på!
Hela karossen grundad

Sen fick den stå i solen och torka.

Samma sak med bakskärmarna.

När allt var riktigt torrt så kom karossen in i garaget igen för att prepareras inför underedsbehandling. Det kommer att läggas på ett lagom tjockt lager med riktig underredsmassa innan jag kör på slutgrunden.

83 2020-04-05 19:09:12 Senaste redigerad av stout (2020-04-05 19:12:00)
Måste hitta på något att göra under tiden så det blev till att måtta in stolsunderet på bottenplattan

Och när det var fastsvetsat samt bottenplåtarna på plats så blev det till att strippa av skyddsfärgen från golvplåtarna. Högg direkt och testade lite på epoxyn som blästermannen la på i samband med blästring av chassit och inte en tillstymmelse till effekt på den epoxin

När plattan var rensad och avspolad så var det ju egentligen bara att köra in den i garaget igen och börja bearbetningen.
Lite Wurth tätmassa skadar inte i fogarna.

Dags för första lagret epoxi-

Så vänder vi på bladet och vad hittar vi då där. Plåtrent var det här.

Så även baksidan fick sin beskärda del av epoxi.

Efter torkning så blev det att lägga på ett lager med svart Temadur 20.

Sen fick bottenplattan stå och torka i solen.
vilken milstolpe 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Återigen en härligt solig dag och i dag var det mer försommar än vår. 18 grader i skuggan är inte fy skam i början på april.
Kör med två flugor och det blir bara en smäll. Underredet på karossen och undersidan på bottenplattan får sig en fet dusch av underredsmassa. Men först måste jag ju maskera lite på undersidan.

Sen var det bara att ösa på med underredsmassa med trycksprutan.

Det blev ju inte så tokigt det där.

Efter det blev det att grunda lite karossdelar i garaget.

Meningen är ju att det ska bli jämnt och fint utan att spackla en massa så jag slipade hela karossens utsida med 400 papper och applicerade epoxi på valda partier som hade en tendens till genomslipning.

Ska visst bli sol i morgon igen. 
Blir snyggt som tusan 
Blir snyggt som tusan
Tack! 
Otroligt fint! Å bra struktur det blev, vad är det för fabrikat på underredsmassan? Var det ostrukturerat i mitten så där från fabrik?
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
Otroligt fint! Å bra struktur det blev, vad är det för fabrikat på underredsmassan? Var det ostrukturerat i mitten så där från fabrik?
Tack. Jag använde Carosol F40 till separat tryckspruta. Jag tror inte ens VW använde någon underredsmassa. Enda anledningen att jag inte sprutade på i mitten är ren fåfänga och vetskapen om att det ser bra ut så länge stenskotten inte sprutar upp där.
Men så kommer den bara att köras på grusfria vägar i strålande sol på sommarhalvåret så jag bekymrar mig inte så mycket.
90 2020-04-07 18:44:19 Senaste redigerad av stout (2020-04-24 18:05:17)
Såja, en ny härlig dag och årets första grillning avklarad och är mätt i magen och måste vila en stund. Då passar det utmärkt att tillföra lite nytt som hänt med bubblan.
Först blev det Temadur 20 på karossen. Den är bra för att den innehåller rostskyddsmedel samt att jag använder den som slipgrund då den är otroligt lättarbetad.
Sen blev det till att tennspackla dörrarna.” Same procedure as last time” Berafix

Och spackling

Filade ner och slipade tennspacklingen och hängde på dörrarna för första gången på karossen och det ser ju inte så pjåkigt ut.

Bara att plocka av dem igen och köra på med epoxi.

Medan epoxin torkar så passar jag på att slipa huvarna med 600 våtslip för att se var det är ojämnheter.

Ja, lite här och lite där ser man nivåskillnader. Men jag tror inte att det ska behöva spacklas utan ett eller två lager grund till räcker troligtvis.

Samma sak med skärmarna

91 2020-04-07 18:54:04 Senaste redigerad av stout (2020-04-07 21:40:35)
Växellådan får sig en uppsnyggning.

Efter ordentlig rengöring så blev det att lägga på ets.

När den torkat så blev det att lackera den svart.

Kvällens meny består at kokta damasker. läckert så det förslår

I med axelröret i skruvstädet. På med handskarna och två stora mejslar i var näve och kräng på.

Så vad de också klara för montering 

Så var man i färd med att börja sätta ihop chassit då 

Det hemmagjorda skruvdonet har jag haft användning mer än en gång och en av de bästa redskapen som underlättar mycket. Använder långa skruvar för att få dit "torsionlocken" och tar sedan bort en skruv i taget för att ersätta med originalskruven som ju har en 15 skalle.

Det blir nya skivbromsar fram och nya trumbromsar bak.

Nu går det undan. Fixar till lite bromsrör av kopparnickel.

Sen monterades stötdämpare, trummor och bromsrör.

Snyggt :-)
93 2020-04-07 20:30:28 Senaste redigerad av stout (2020-04-07 21:40:56)
Och nu också skivbromsarna efter att de har fått ett lager med svart.
Eftersom jag valt att ha tvåkrets-bromssystem och inte tyckte det var läge att sätta en till behållare i framskuffen så monterade jag på en behållare direkt på huvudbromscylindern.

Men hur gör du?? Det du hinner på en dag tar mig månader...
Men hur gör du?? Det du hinner på en dag tar mig månader...
Många järn i elden. När det är stiltje pga torkning av färg så passar jag på att förbereda de delar som så småningom ska monteras och har de klara när det väl är dax. Sen så ger solen överkosttsenergi plus att jag har förmånen att jobba med bilen 24/7 om det skulle behövas, men det försöker jag undvika. 
Ja vilket jävla tempo
OCH perfektionist... sjukt...på ett bra sätt 
97 2020-04-08 08:04:36 Senaste redigerad av michaelth (2020-04-08 08:11:07)
Eller så är det med tv kocken...saker är redan färdiga sedan innan..fast bilderna kommer nu...kanske
Fast jag gillar flödet då det är sååååå tråkigt när man väntar och väntar sen får man se en bild där den föregående förmodligen togs 10 minuter innan i arbetet..
Helt klart har jag tappat momentet med mina olika projekt och därför uppskattar jag mer detta perfekta flöde av nogrannhet
Så bara kört på. . 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Vad är det för en spännande baktrumma du har? Något till buss eller 181?

Vad är det för en spännande baktrumma du har? Något till buss eller 181?
Det är en T2 trumma. Eftersom ja hade 4 bult original och ville ha wide-fiwe så var det "bolt-on-" att montera en busstrumma.
Ännu en solig dag och ännu mer slipande för att få bort alla ojämnheter på karossen. Jag försöker undvika plastspackel så mycket det går.
Nu har karossen kommit på den “lilla” ställningen som med lätthet kan rullas in, ut, fram och tillbaka. Smidigare kan det inte bli om man tycker om att arbeta i solen.

Måste ju torrpassa delar med jämna mellanrum 

och så var det kväll och läggdags. 1303:an vill ju också vara med att säga natti, natti.

Ska man, eller ska man inte?