51

Fantastiskt jobb du gör på cabben.  ICQ/ay
Trevligt att se alla detaljer.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

52

Plåtporr som vanligt i ditt garage.
Har läst, och tittat på bilderna, 3 gånger nu.

53 Senaste redigerad av stout (2020-04-02 11:45:24)

yogi skrev:

Plåtporr som vanligt i ditt garage.
Har läst, och tittat på bilderna, 3 gånger nu.

ICQ/ab

Det kommer mer. För snart kommer det som är mest intressant för många.

54 Senaste redigerad av stout (2020-04-02 11:46:34)

Phileas Fogg skrev:

Fantastiskt jobb du gör på cabben.  ICQ/ay
Trevligt att se alla detaljer.

Kul med positiv input. Tack Jonas, det eldar på tråden rejält. Mer kommer ikväll.

55

Tänk så fort man kan renovera en bil när man är inspirerad... du hinner knappt ut så är massor gjorda... ICQ/ad
Skillnad mot vissa där man tvättar en motor .....med hjälp i några veckor  ICQ/ai  ICQ/bj

Som det församlade forum gänget redan sagt , bra jobbat.!!!! Och ser fram mot fortsättningen, i både denna och dom andra cab trådarna ..det är för fullt i mina garagejust nu (och säkert ett tag till) för jag e sugen som attan att släpa in liket nu... (cabben) men...2 bussar före i linan. ICQ/be och garage färdigställande  och plank/ gårdsplan  och carport...och förhoppningsvis fortsatta livet.. ICQ/bw

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

56

michaelth skrev:

Tänk så fort man kan renovera en bil när man är inspirerad... du hinner knappt ut så är massor gjorda... ICQ/ad
Skillnad mot vissa där man tvättar en motor .....med hjälp i några veckor  ICQ/ai  ICQ/bj

ICQ/ag

57

Helt plötsligt var inte min 61:a så rostig trots allt.. grymt jobbat!

Learning by experience is a great way to spend money...

58 Senaste redigerad av stout (2020-04-03 09:43:58)

Nu ska jag börja grotta ner mig ordentligt. Nu snart till det roliga.

Men först tog jag ännu en runda med sprutpistolen på en del nyblästrade delar.

http://mediatek.se/Turkis/0764.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0767.jpg

Sen kan man fråga sig vad detta är?

http://mediatek.se/Turkis/0778.jpg


Det finns ju en hel del smått att fixa under tiden saker och ting ta på sig att torka efter lackering. Så jag passade på att renovera sånt som kan vara bra att ha gjort när det väl är dags för montering.

Börjar det gå upp ett ljus nu?

http://mediatek.se/Turkis/0779.jpg

Helt riktigt. En eloge till dig som kunde svaret på ovanstående. Det är bussningarna som sitter i pedalklustret. Gjorde en större beställning av lite udda VW-delar från Wagen Werks i USA som har (eller i alla fall hade) en hel del svårtillgängliga delar till helt okej prissättning. Riktigt, och jag menar riktigt på riktigt bra delar. Sånt som man inte hittar hos vårt lands lokala VW-handlare, ingen glömd.  ICQ/bl

http://mediatek.se/Turkis/0782.jpg

Men nu lite nörderi för cabriolit-fetishisten. Om man står bakom bilen men öppen motorhuv och tittar snett uppåt så ser man inte detta, för det sitter ju en massa plåtar för. Men eftersom jag avlägsnat dessa så har man full insyn till hur det ser ut på en cabkaross insida. Här ser man hur Karmann skarvat in bakre delen av det cabspecifika karosseriet. Snygga svetssömmar må jag säga! Från utsidan skulle man nästan kunna kalla det c-stolpen.

http://mediatek.se/Turkis/0829.jpg

Vissa delar åkte åter iväg till blästring då det hade blivit för mycket jobb med att slipa bort all epoxi där svetar och annat ska till. Vad jag däremot missade hos blästermannen var att öppna alla falser, så det blev till att göra det hemma i garaget och efter det gå över med min blästerspruta.

http://mediatek.se/Turkis/0832.jpg

Sen var ju de nedre inre partierna vid värmekanaler på cabbens rätt så angripna av rost, så varför inte passa på att laga det INNAN man monterar på bakstycket.

http://mediatek.se/Turkis/0834.jpg

Inte ens en sån sak som cabställningens fästen var hela (inte mycket som är helt på denna bilen). Så det blev att fixa till dem med, och det är enklare med fria ytor på ett garagegolv än att stå huka över en kaross och försöka komma åt.

http://mediatek.se/Turkis/0836.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0837.jpg

Svetsmuttrar alá original späns fast med skruv och svetsas så småningom fast innan jag skär i cabens c-stolpe och svetsar in fästet. (mer om det senare för bilderna är som bortblåsta för tillfället.)

http://mediatek.se/Turkis/0839.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0838.jpg

Nu är hela bakre flanken lagad, med undantag av förbanden på de små “halvmånarna" i hörnen. Tanken är att jag ska svetsa på dem i samband med att tjoket är på plats så att jag får rätt passform, för det är enklare att mäta på plats än vid sidan om.

http://mediatek.se/Turkis/0858.jpg

Efter att ha kapat hej vilt på både kaross och “cabparti” så sänker jag ner tjoket på karossen för att mäta in var jag behöver köra finlir.

http://mediatek.se/Turkis/0853.jpg

Ja där gick ju ytterligare en liten bit plåt bort på det bakre partiet. Jag brukar lägga plåt omlott och sedan kapa med en 1mm (egentligen 0,8mm) kapskiva med luftkapen) så får man en tillräckligt stor skarv att svetsa i. Så kommer således också att ske med det två bakre spetsarna så att det faller in snyggt.

http://mediatek.se/Turkis/0854.jpg

Och här ska själva slutkapningen ske på vänstra spetsen och då faller allt på plats.

http://mediatek.se/Turkis/0855.jpg

Eftersom jag borrat ut hela cabpartiet innan så var det läge att använda hålen där punktsvetsarna satt till att föra över på den “nya” karossen. Epoxin jag använder är tyvärr inte benägen att klara svets, något som jag skulle tänkt på innan då det finns utmärkt primer man kan svetsa direkt på. Så jag markerar var det ska svetsas och får sedan slipa bort epoxi så att svetsen tar. Men å andra sidan så kommer det ju bli ett rätt bra skydd mellan plåtarna då jag bara slipar plåtrent på den svarta märkningarna.

http://mediatek.se/Turkis/0859.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0860.jpg

Sen var det dax att mäta in och få till samma höjd på det bakre partiet som jag mätte innan det kapades friskt. Har till och med använt dedikerade stållinjaler till ändamålet och som legat gömda på hyllan fram till det att jag behövde måtten  ICQ/bs  (Been there, done that with the 1303 Cabrio - NOT).

Men för att ni ska förstå min procedur så vill jag förklara lite hur jag tänkt. Eftersom det är olika årsmodeller och därmed en hel del olikheter på karossens utförande så har jag försökt att göra det så enkelt som möjligt. Så att istället för att sätta dit hela bakpartiet med b-stolparna så valde jag att behålla b-stolparna från sedanen så att jag har rätt pressningar för låskistorna i b-stolpen och på samma gång fick jag ju möjlighet att få det blästrat i falsar och epoxat överallt. Jag kapade cabbens b-stolpe strax under fästena för sidofönstren och lika mycket fast omvänt på karossen. Så två flugor i en smäll. Får rätt dörrstolpe och en cabparti som läglig sköts in i b-stolpen bakifrån så att jag sedan med enkelhet kan försluta falsen från cabbens parti i b-stolpen. Förstår ni hur jag menar?


http://mediatek.se/Turkis/0861.jpg

Passar även på att kontrollera höjden med hjälp av de förstärkningsplåtar som sitter i b-stolpen.

http://mediatek.se/Turkis/0863.jpg

Sen var det ju bara att lägga lite stödpunkter på utsidan av karossen.

http://mediatek.se/Turkis/0865.jpg

För säkerhets skull tog jag hjälp av dörrarna så att jag verkligen kom i lod.

http://mediatek.se/Turkis/0866.jpg

Mer punkter, försiktig så att inte plåten skevar och bular sig. En här och en där, en till vänster, en till höger, en i mitten osv, om och om igen, runtom. Mycket filosoferande pågår under arbetets gång.

http://mediatek.se/Turkis/0867.jpg

Och även på insidan skulle det ju svetsas.

http://mediatek.se/Turkis/0868.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0869.jpg

Efter en massa grovslipande av svetspunkter så gav jag mig på de partier som jag beskrev ovan då bakpartiet stod på garagegolvet. Krymp & sträck maskinen kom åter en gång till användning. och med hjälp av sticksågen fixar jag nog ihop detta pusslande också :-)

http://mediatek.se/Turkis/0870.jpg

Vad var det jag sa. Får inte glömma att fixa det där dåliga partiet vid sidan om.

http://mediatek.se/Turkis/0871.jpg

Hmmm.. varför har jag gjort dessa streck och pilar? Vi får se…. I vilket fall så är det skittråkigt att slipa svetsskarvar, och många blir det. Brukar köra över grovt med vinkelslipen och en 1mm kapskiva för rostfritt i drygt 20 graders vinkel, för att sedan gå på med tryckluftslipen och dedikerade slippapper upp till 240.

http://mediatek.se/Turkis/0872.jpg

Sen är det samma sak som gäller att få dit plåtarna som när jag tog väck dem. Här motorrummet där jag redan har fuskat med att montera dit säkerhetsbältesjärnen.

http://mediatek.se/Turkis/0874.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0875.jpg

De syns ju från “motorväggen” på insdian. Uj, vad partiet runt om ser tråkigt ut. Någon har gått på och svetsat hej vilt där det ska sitta en wire som håller suffletten på plats. Jaja, gör ingenting, den ska kapas väck ändå ICQ/ap 

http://mediatek.se/Turkis/0879.jpg

Ja, den var fan inte grann… Och inte karosspartiet heller, men vi kommer till det senare hoppas jag.

http://mediatek.se/Turkis/0880.jpg

Efter en himla massa svetsande och slipande av svetsfog så var det dags att lägga på ett lager äkta Hagmans epoxi. Den är rätt lättarbetad och bra att ha att göra med tycker jag.

http://mediatek.se/Turkis/0881.jpg

Men varför snåla. Så ett lager med “riktigt” 2k-grund skadar inte. Byxor MED hängslen och livrem så är man på det säkra i och med att denna bilen troligtvis bara kommer rulla soliga sommardagar.  ICQ/bk

http://mediatek.se/Turkis/0883.jpg


Nu är vi inne på småplåtar igen.

Jag nämnde innan när jag svetsade fast plåten för dörrjusteringen att det var 4 lager plåt och de ser man här efter det att både tjoket invändigt har kommit på plats samt den stödtriangel som ska till för att få mattkantlisten att se bra ut. Tillverkade fyra nya men det har jag tyvärr inte dokumentera, men kan väl inte vara så komplext att jag behöver skriva ytterligare om det…

Dessutom för den som är uppmärksam så har jag maskerat vissa partiet under grundning och det är därför att jag vill ha plåtrent när jag ska svetsa in diverse stödplåtar.

http://mediatek.se/Turkis/0884.jpg

Ja, här ser ni ju det rakt på sak. Fuskar på samma gång att lägga in karosserikitt i skarvarna på det som ska bommas igen och som man aldrig kommer at komma åt efteråt.

http://mediatek.se/Turkis/0890.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0891.jpg

Sen var det till att laborera/leka med vissa defekter som uppstått de senaste 40 åren. Detta är en av förstäkningsplåtarna vid b-stolpen. Ser ju inte så bra ut det där, det tycker i alla fall inte jag.

http://mediatek.se/Turkis/0885.jpg

Så det blir till att kapa och skapa lite ny plåt.

http://mediatek.se/Turkis/0886.jpg

Satan vad bra det blir  ICQ/bi

http://mediatek.se/Turkis/0887.jpg

Förstärkningsplåten sitter ju löst så att jag med lätthet kan svetsa på bänken och slipa fint på både fram och baksida och efter det lägga på ett lager epoxi på insidan.

På återseende.

59

Rostigt vid cabrännan känner vi igen.
Och på alla andra ställen också.
Men snyggt blir det och roligt att läsa.

60

Nicke skrev:

Rostigt vid cabrännan känner vi igen.
Och på alla andra ställen också.
Men snyggt blir det och roligt att läsa.

Don't tell me about it.  ICQ/bj

61 Senaste redigerad av stout (2020-04-03 09:35:46)

Okej, vi tar en snabbis till eftersom jag var ute i garaget på kvällskvisten och bökade runt lite.

Tyckte att de där fästena för chassit såg lite chassiga (ja, jag vet att det skavas sjaskig men ni förstår ordvitsen)

http://mediatek.se/Turkis/0895.jpg

Så de åkte väck och det gjorde den där plåten under med (har märkt var punktsvetsarna sitter) för där gror det ju rost utan att behöva förstå varför.

http://mediatek.se/Turkis/0896.jpg

En bit på väg för att hålla styr på hur fästet satt i vinkel så kapade jag efter det så att jag har en gratismall efteråt.

http://mediatek.se/Turkis/0897.jpg

Tja, blir man förvånad över hur mycket lös rost som fanns där bakom?

http://mediatek.se/Turkis/0899.jpg

Överraskande nog så var den andra sidan inte mycket bättre.

http://mediatek.se/Turkis/0911.jpg

Enough!

62

Vilket jobb du lägger ned! Mycket imponerande ICQ/ab

63

Ja när man ser spalt/dubbelplåts rosten kan jag bara tänka... hur mycket ruvar egentligen i våra vw kaross er oss mer eller mindre ovetande. Men om man tänker på sig själv som ju är i liknande ålder. så visst har vi en del smådefekter under ytan...
Men det blir ju så bra detta!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

64

Projekttråd utöver det vanliga igen ICQ/ay

65

Tyvärr så finns det mer än man tror av det bruna eländet på våra bilar i skarvar och dubbelplåtar.
Tror nog att det kommer att stämma med 99,95 % rostfri sen.

66 Senaste redigerad av stout (2020-04-03 10:58:40)

yogi skrev:

Tyvärr så finns det mer än man tror av det bruna eländet på våra bilar i skarvar och dubbelplåtar.
Tror nog att det kommer att stämma med 99,95 % rostfri sen.


Så är det nog. De där sista procenten härleder jag till att jag inte kom åt ordentligt inne i hålrummen i framruteramen, när den var demonterad. Mest rödrost, men ändå.

67

Tittar man på kvalitén på dom renoveringarna som är på första sidan här så är det f-n inte dåligt jobb.
På någon tråd. Mycket plåtporr faktiskt i trådarna.
Gillas.
Respekt!

68 Senaste redigerad av Norain (2020-04-03 21:16:42)

Den här tråden gör ju att man inte vågar posta i sin egen tråd, prestationsångest ICQ/bh menar det som en komplimang

Typ-1 Lilla Blå -65
Snart med svart bälte i underredesmassa!

69 Senaste redigerad av stout (2020-04-03 21:26:13)

Den där wirerännan runt hela bakpartiet hade många punktsvetsar. Så klart är insidan av den, mellan plåtarna, också full av rost. Så den åkte väck så det stänkte om det. Nu är vi ju återigen i ett sånt skede med en brytning av årsmodeller. Wirerännan kom till 1967 och varför ska jag ha en sån på en “mid -60’s kaross”. Ja, jag vet att jag gör det svårt för mig nu för wire-konstruktionen är så mycket bättre än det VW höll på med innan med spiklist och annat för att försöka hålla suffletten på plats. Men från att ha gått från original cabriolet till att modifiera friskt så upptäcker jag nu att jag återigen är på väg mot originalitet. I alla fall med karossen. Den ska fan bli på pricken lik en 65:a (-64 faller bort pga framruteram och för höga fönstersidor, tyvärr). Så jag kommer inte att montera på en wireränna utan så småningom tillverka en träram runt om, där meningen är att innertak och sufflett ska spikas/häftas fast.

http://mediatek.se/Turkis/0916.jpg

And now over to something completely different, again.

Det där med förstärkningsbalkar är inte en lätt historia. Många tillverkar men få gör rätt. Klockerholm är ju skräckexemplet med tunn plåt och en passform som inte heter duga, dessutom så har de inte bemödat sig med att svetsa alla skarvar. Känner också med mig att jag inte vill ta mig an jobbet själv att tillverka egna förstärkningsbalkar då jag lokalt har svårt att hitta den rätta tjockleken på plåt och i rätt längder. Hade det inte varit för det så hade jag nog bockat och trixat själv.

Står hos den lokale VW-handlaren och förundras över acceptansen att sälja sånt här, men kunden är ju ändå den som blir toklurad i slutändan och hur det än är så så är inte alla vaksamma över vad de handlar, tyvärr, vilket gör att skiten fortsätter att strömma ut på marknaden. Gäller inte bara förstärkningsbalkar utan faktiskt det mesta av VW eftermarknadsdelar som prånglas ut. China-crap och Brazil-junk finns det alldeles för mycket av och man förundras över den påtagligt dåliga kvalité och passform det mesta faktiskt håller. SKÄRPNING! Originaldelar till cabriolet börjar det bli svårt att finna i bra skick, med de finns och det går att hitta.

Nä det blev att se sig om i vida världen. Och efter en del sökande, efter det att jag fått en uppsättning som var ännu värre än Klockerholm så fick jag till slut tag på ett par som var välkonstruerade, rätt tjocklek på plåt och nästan passade som original rakt av. Det enda som egentligen behövde modifieras var ett snitt i böjen för att vinkla upp den lite och då passade även de sista två hålen och hålen för skruvfästet till bottenplattan. Easy cake to do that. Här är den ena fastclipsad med en svetstång på värmekanalen och en ligger på sågbocken.

http://mediatek.se/Turkis/0921.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0922.jpg

Så det var bar att sätta igång att preparera med svetsprimer på de nedre värmkanalsplåtarna och komma till skott.

http://mediatek.se/Turkis/0927.jpg

Stay tuned!

70

Nicke, kontrar med denna  ICQ/bq (internt cabskämt)

http://mediatek.se/Turkis/0940.jpg

71 Senaste redigerad av stout (2020-04-03 22:17:26)

Jak det har varit en härligt vårdag i dag och till helgen och de närmaste dagarna ska det tydligen bli 13 grader och strålande sol. Det ger en del överskottsenergi med renoveringen

De gamla mattlisterna var jag på väg att köpa nya men när jag såg vad Virtanen tog så kom jag på bättre tankar eftersom mina egentligen inte var så dåliga men hade en del borrhål efter punktsvetsarna. Som tur var så bad jag blästermannen att lägga på ett lager svetsbar epoxi, så det är bara att kötta på.

http://mediatek.se/Turkis/0943.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0948.jpg

Men själv hade jag ju lagt på en epoxi som inte tål svets så det blev till att punktblästra efter hålformationen på mattlisten. Men det går ju bra det med.

http://mediatek.se/Turkis/0949.jpg

Här är förresten den högra falsen i a-stolpen, blästrad. Gränsfall då man kan se att rosten grott rätt rejält därunder. Det gäller bara att lägga den i kuvös snabbt så att rosten inte griper tag igen, sedan stänga falsen och lägga en sträng med Würth tätningsmassa. Sen ser man ju också lite annat som blivit gjort. Förstörkningen vid b-stolpen har kommit på plats och svetsats samt då mattlisten också. Bara att köra igång att slipa svets igen då.

http://mediatek.se/Turkis/0967.jpg

Sen blev det lite gjort efter tenningen. Tycker det är drygt att fila och slipa, men det måste ju göras.

http://mediatek.se/Turkis/0972.jpg

Inte riktigt bra, men blir troligtvis bättre efter finslip med sandpapper, dessutom slipa linjen mer noggrant längs skärmkanten.

http://mediatek.se/Turkis/0974.jpg

Jag var ju bara tvungen att torrpassa fotstegen när jag ändå hade på skärmarna.  ICQ/ag

http://mediatek.se/Turkis/0976.jpg

Undrar vad som döljer sig därunder luckan?

http://mediatek.se/Turkis/0992.jpg

Titt ut!

http://mediatek.se/Turkis/0993.jpg

Kul att testa eftersom man kan och har. Men jag har beslutat att det inte blir H-plåten på denna bilen för då blir det ju för mycket off. Att montera på en tidigare motorlucka är väl okej, för den kan man alltid byta ut men att svetsa in en plåt från 1957 i en 1965 kaross, nja. Jo jag vet jag kan göra den avtagbar men det vill jag inte.

Men lite coolt ser det ut.

http://mediatek.se/Turkis/0995.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0994.jpg

Later….

72

Dagens konstverk i garaget. Någon som ser vad det är?

http://mediatek.se/Turkis/1025.jpg

73

Norain skrev:

Den här tråden gör ju att man inte vågar posta i sin egen tråd, prestationsångest ICQ/bh menar det som en komplimang

Tack för komplimangen. Klart att du ska posta för fulla muggar.

När jag renoverade min T1 -57 för några år sedan så kom samma resonemang upp fast på ett annat sätt som gjorde att det var jag som tog åt mig och snöpligt nog raderade hela tråden, lite i protest. Vilket jag ångrar idag. Så kör på bara.

74

stout skrev:

Dagens konstverk i garaget. Någon som ser vad det är?

http://mediatek.se/Turkis/1025.jpg

Mått på hålen till bakljus ?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

75

kisavw skrev:
stout skrev:

Dagens konstverk i garaget. Någon som ser vad det är?

Mått på hålen till bakljus ?

Helt rätt på första försöket.  ICQ/bf

Det kommer mer om det ikväll. Nu ska jag tillbringa en solig dag i garaget