1

Har hjälpt en äldre kund med en motor en längre tid som absolut vägrar gå bra. Jag ebjöd mig att sätta ihop bottendelen för att utesluta några interna fel och sagt och gjort. Kunden tog sen hem motorn och monterade på plåtar och insug förgasare och tänddelar. Motorn kördes igång och var lika strulig som tidigare. Jag tog över motorn och satte upp den i min bänk. Förgasren är renoverad och genomgången av mig och brukar få dom att fungera hyfsat. Mina misstankar riktades ganska snart mot fördelaren som var av vacum +centrifugalförtändning. jag forskade fram uppgifter på remskivan och konstaterade att den var till en ad-motor med 7,5 graders förtändning med vacumslangen pluggad. Körde igång med strobben inkopplad och motorn gick bara på höga varv. Fördelaren slog fort ut till 30 grader före tdc. Men här såg jag något underligt, när jag höjde varvet fortsatte förtändningen att öka upp till 40grader före. Inte bra så jag ställde ner tändningen till  0grader dvs TDC och körde igäng och fick samma effekt 40 grader. Hade jag hittat orsaken månne? Nja jag var inte så säker. Fördelaren förvisades till isolering och en ny med ignitor plockades fram. Alla mystiska slangar från insug och förgasare blockerades från att störa utredningen. Slog igång och ja motorn gick bättre och visade tendens på tomgång så jag kunde finjustera schuntventilen och låg nu på 900varv med orolig tomgång. Sprutade startgas vid insugen på topparna och på förgasren utan att motorn reagerade märkbart. Nu steg spänningen eftersom startgasens vätska började närma sig burkens botten. hade jag tillräckligt kvar för att lösa gåtan för jag var nu övertygad om att luftläcka var boven i dramat. Iett utslag av panik sprutade jag på förvärmningsröret på höger sida och donnerwetter boven var fast. Insuget är antagligen sönderostat inuti förvärmningsklumpen. Jag hade tidigare noterat att det var stor skillnad på temp på förvärmningsrören mellan höger och vänster sida. Så summan av det hela är att  motorn antagligen suger i sig sina egna avgaser från förvärmningsröret när jag stänger spjället i förgasaren. Något av en okontrolerbar EGR-ventil. Denna utredning visar också att det inte är så enkelt att gissa på andras motorer med dålig eller ingen tomgång.Det mesta är mer komplext än en artikel som inte funkar tex svaret som alltid dyker upp i motortrådar "kondingen".

2

De svåraste felen är de skönaste att lösa ICQ/ay
Det är bra att du delar med dig.

Bubbla -62

3

Härligt att du löste problemet, känns alltid bra för själen  ICQ/bs

4

ICQ/ay

Ja det är inte alltid det självklara som är felet ICQ/ag

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

5

Så med dessa antika delar bör man trycktesta insugningsröret oavsett hur fint det är utanpå?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Insugen är som människor,det är insidan som räknas.

7

Det där har hänt mig med, rostar sönder inuti men läcker inte det minsta ut!

8

ICQ/bi

Typ-1 Lilla Blå -65
Snart med svart bälte i underredesmassa!