1

Motorn går extremt mycket varmare på 3:an & 4:ans cylindrar.
Har mätt tempen vid grenrören efter en tids körning och cylinder 1 & 2 kan ligga runt 50 - 80 grader medans cylinder 3 & 4 ligger runt 120 - 150. Ibland tillome varmare
Vad kan detta bero på???
Motorn är en 1641cc med dubbla 40 idf
Allt är inställt, förgasarna synkade, motorn bänkad och lamda visar bra värde.
Motorn spinner på fint, men bekymrad då 3an å 4an går så mycket varmare.
3an blir varmast å 1an kallast.
Kan det bara vara att det kyler sämre på ena sidan, kör med doghouse fläktkåpa

Hoppas någon har nåt bra tips   ICQ/bw

2 Senaste redigerad av Svwerker (2020-04-01 12:46:57)

Har alla tändstiften samma färg?
Är oljekylaren tätad mot fläktkåpan?
Vad har du för tändning?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Verkar relativt tätt runt oljekylaren
Tändningen om jag minns rätt så runt 10° tomgång
Och 28° 3000varv.  009 fördelare
Tändstiften e jämn svarta men verkar våta av bränsle på ettan å tvåan... även där relativt rena kolvar, men på trean å fyran sotigare kolvar.

Om man skulle prova byta plats på förgasarna, ifall felet ändå skulle ligga i en av dem.
Då borde ju också felet/ varmare cylindrar flyttas över till ettan å tvåan...

Eller e jag helt ute å cyklar nuu  ICQ/bk

Under hela förra säsongen körde jag med detta problem,
Men oljan hölls även under varma dagar på max 90-95°c
Givare i oljebottnen.

4

Ja skifta förgasare som ett test.

Relativt tätt skulle jag inte nöja mig med. Läcker det luft förbi oljekylaren är det förlorad kylning. Se till att det är tätt runt om.

Är det en äkta Bosch 009 eller en kinakopia? Är det en kopia kan det kanske vara idé att kolla tändningen på alla fyra cylindrarna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

vwfredde skrev:

Verkar relativt tätt runt oljekylaren
Tändningen om jag minns rätt så runt 10° tomgång
Och 28° 3000varv.  009 fördelare
Tändstiften e jämn svarta men verkar våta av bränsle på ettan å tvåan... även där relativt rena kolvar, men på trean å fyran sotigare kolvar.

Om man skulle prova byta plats på förgasarna, ifall felet ändå skulle ligga i en av dem.
Då borde ju också felet/ varmare cylindrar flyttas över till ettan å tvåan...

Eller e jag helt ute å cyklar nuu  ICQ/bk

Under hela förra säsongen körde jag med detta problem,
Men oljan hölls även under varma dagar på max 90-95°c
Givare i oljebottnen.

Vad har du soppa tryck
Idf är mycket känsliga på högt soppa tryck ( flödar över)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Kollade just tändningen men endast på ettans cylinder, verkar ligga på 14° på tomgång. Är nog en bosch fördelare.
Men har nu även provat byta plats på förgasarna.
Vilket gav resultat.
Ca 5 min. Körning på tomgång
Temp på grenrör intill respektive cylinder
Före flytt:
1 = 42°c
2 = 50
3 = 200
4 = 100

Efter flytt:
1 = 150°c
2 = 180
3 = 84
4 = 40

Alltså nu antar jag att felet då sitter i den förgasare som gör cylindrarna skit varma  ICQ/bh
Om jag har rätt, vad ska jag då börja leya efter???
Hjälp!!!

Blåser bra med kylluft vid alla cylindrar, så rätta mig om jag har fel, men cylindrarna med låg temp efter 5 min. Körning är väl det jag strävar efter?

Hoppas ni har några tips...

7

Jag lägger min gissning på förgasare endå, trots att du synkat och tunat.
Eftersom en hel sida är varm och hela den andra kall så hade jag letat där igen
Även eftersom du har olika färg på stiften på olika sidor.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8

Vad har du soppa tryck
Idf är mycket känsliga på högt soppa tryck ( flödar över)


Kör med 0.2 bar tryck

Ett litet tillägg bara. Inga weber förgasare utan en kopia
Fajs 40 idf

9

Alltså, en tanke. Är den verkligen varm? Det är inte den andra sidan som är kall? Nålventil som läcker och orsakar sotiga stift och kallare gång, tänker fritt...

10

vwfredde skrev:

Vad har du soppa tryck
Idf är mycket känsliga på högt soppa tryck ( flödar över)


Kör med 0.2 bar tryck

Ett litet tillägg bara. Inga weber förgasare utan en kopia
Fajs 40 idf

Har du plockat i sär fuggana och kollat om det ligger metall spån i dom Mycket vanligt i kina förgasare  ( brukar göra det blås rent bakvägen
Blås även rent nålventil och munstyckena I vissa fall har jag bytt till orignal Weber nålventil (Framför allt på EMPIs kina förgasare)
Hoppas du använder en fiberpackning  under insugen mot toppen (std i stål är skit om man kör med dubbla)
Om du kör med 0.20 är det mycket stor risk att dom flödar över  brukar ligga på 0.17
Skulle tro dom som är kalla är stiften kolsvarta = släckta stift av bränsle
När jag får in en maskin ( bil ) med 009 så kollar jag alla cyllana hur tändläget är Det värsta som jag har råkat ut för var +13 grader på en minus 6 från innstälda värdet  då kollar jag alltid på 3800 varv ( då skall det vara max tändning  och lågvarvet blir som det blir )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

sen får man inte glömma att motorn behöver gå minst 10 mil innan dom börjar bli täta mot ringana  gärna 50 mil då är dom riktigt täta
Sen med dina temp mätning så bör du ha + 200 grader på krökana
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

PPRMicke skrev:

sen får man inte glömma att motorn behöver gå minst 10 mil innan dom börjar bli täta mot ringana  gärna 50 mil då är dom riktigt täta
Sen med dina temp mätning så bör du ha + 200 grader på krökana
/// Micke

Okej! Så det betyder att  cylindrarna som ligger på 150 - 200 grader för mig nu, så har rätt temp och en Ok förgasare? Medan den som är på de kalla cylindrarna kan ha nåt fel??
Precis som du sa, tändstiften på de kalla cylindrarna är våta av bränsle.  Provade även med lite startspray på luftintagen under körningen. Den på kalla sidan reagerade nada medans den på varma sidan fick motorn att sucka till.  Jo kör med fiberpackningar.

Angående tändningen. Om jag kollar alla 4... så görs det på samma vis som ettan då på de övriga? Ex. Givaren på 4an och strobon ska visa på samma gradtal men remskivan förskuten ett halvt var... alltså inte på tdc

Cylindrarna  har redan gått en säsong så dom e nog inkörda. Hade samna tempskillnad förra sommaren.

Måste nog plocka isär förgasarna nu då. Och sänka bränsletrycket. Bekymrar mig för intällningarna bara. Men om jag sätter alla justerskruvar i samma läge som tidigare kanske det går fint.

13

Då är felet isolerat till förgasarna.

Kolla även flottörnivån.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Bubbalobill skrev:

Alltså, en tanke. Är den verkligen varm? Det är inte den andra sidan som är kall? Nålventil som läcker och orsakar sotiga stift och kallare gång, tänker fritt...

Det var angående det jag blev lite förvirrad...
Så det är på den kallare sidan jag ska leta efter fel... var ju även där det var blöta tändstift.... och föggen inte reagerade på startspray
Så att det blir mot 200 grader på grenrören är helt enkelt det normala.

15

Någon som har värden på flottörnivå & på tändningen ??

Ska jag rikta in mig på 28 - 32 grader vid 3800varv   på 009 fördelaren

Även tack till alla tidigare tips och svar.... Nu har jag nåt att gå efter...

16

https://www.misab.se/lista.php?kid=4-154-157

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17

Flottörnivån på IDF brukar jag ställa på ca 11mm(mellan lock och flottör i stängt läge). Jag brukar lägga locket upp&ner och mäta/ställa in med hjälp av ett 11mm borr, som jag har som mätare/tolk.
Tändningen på en 009a kan du ställa på 28-30 nånting, men det räcker väl att du har ca 3000 varv? Det ska väl inte skilja mer i tändningen om du varvar mer, vikterna slår ut vid ca 3000, sen bör det vara samma hur mycket du än varvar? Eller?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

18

vwfredde skrev:
PPRMicke skrev:

sen får man inte glömma att motorn behöver gå minst 10 mil innan dom börjar bli täta mot ringana  gärna 50 mil då är dom riktigt täta
Sen med dina temp mätning så bör du ha + 200 grader på krökana
/// Micke

Okej! Så det betyder att  cylindrarna som ligger på 150 - 200 grader för mig nu, så har rätt temp och en Ok förgasare? Medan den som är på de kalla cylindrarna kan ha nåt fel??
Precis som du sa, tändstiften på de kalla cylindrarna är våta av bränsle.  Provade även med lite startspray på luftintagen under körningen. Den på kalla sidan reagerade nada medans den på varma sidan fick motorn att sucka till.  Jo kör med fiberpackningar.

Angående tändningen. Om jag kollar alla 4... så görs det på samma vis som ettan då på de övriga? Ex. Givaren på 4an och strobon ska visa på samma gradtal men remskivan förskuten ett halvt var... alltså inte på tdc

Cylindrarna  har redan gått en säsong så dom e nog inkörda. Hade samna tempskillnad förra sommaren.

Måste nog plocka isär förgasarna nu då. Och sänka bränsletrycket. Bekymrar mig för intällningarna bara. Men om jag sätter alla justerskruvar i samma läge som tidigare kanske det går fint.

Helt rätt när det gäller kolla tändning
Vet inte vad du har i hårdhet på dina stift   Men 5or eller max 6or i NGK nr
Har du surat ( blött ner) så kan du kasta stiften i soptunnan
Hur är det med avståndet på dina stift  har du det som det skall vara i avstånd ( kolla i verkstads handboken)
Det att kolla temp på cylindrana Nä det är inte rätt  Man skall kolla på avgas krökana ( EGT mätning är det rätta)
Man kan mäta cvt också men det är ovanligt ( då under kontakt ytan på tändstiftet)
Justerskruvana funkar bara när spjällen är stängda ( om du går in på misabs hsida sök på förgasar boken o läs )
För att ställa in en förgasare så är bredbandslambda enda sättet för det skall bli bra
Om förgasarna har stått med gamman bensin så kan jag garantera dom vill jävlas med dig
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

Okej! Ska kolla upp detta.
Tempmätningen gjorde jag på avgaskrökarna intill cylindrarna!
Men ännu om tempen, alltså de e den kalla sidan jag har problem med, inte den varma? Jag menar att 200 grader på krökarna e helt normalt eller??

Stort tack för infon
Ska försöka ta mej ann förgasarna nu i helgen.

Bilen bänkades och justerades in förra sommaren och blev ett resultat på 80hk. Allt har verkat fint  å den har gått utmärkt,förutom tempskillnaden då.
Kör med lamda mätare och den har hållits runt 11 - 12.

Kan väl ändra nu då om jag får föggarna att fungera lika på båda sidorna. Men viktigt att få det åtgärdat, har renoverat motorn under vintern, nytt block, ny vevaxel m.m.
Så vill ju inte riskera ett motorras  ICQ/ai

20

vwfredde skrev:

Okej! Ska kolla upp detta.
Tempmätningen gjorde jag på avgaskrökarna intill cylindrarna!
Men ännu om tempen, alltså de e den kalla sidan jag har problem med, inte den varma? Jag menar att 200 grader på krökarna e helt normalt eller??

Stort tack för infon
Ska försöka ta mej ann förgasarna nu i helgen.

Bilen bänkades och justerades in förra sommaren och blev ett resultat på 80hk. Allt har verkat fint  å den har gått utmärkt,förutom tempskillnaden då.
Kör med lamda mätare och den har hållits runt 11 - 12.

Kan väl ändra nu då om jag får föggarna att fungera lika på båda sidorna. Men viktigt att få det åtgärdat, har renoverat motorn under vintern, nytt block, ny vevaxel m.m.
Så vill ju inte riskera ett motorras  ICQ/ai

Om du skulle mäta insidan av röret så bör det vara 475 G c  sen under belastning typ 650-700 G c 
Vid max belastning kan det gå upp till 800-850 g c i vissa fall upp till 910 g c ( om det går snålt)
En fråga kör du med smalbands lambda(0-1v) eller bredbands lambda 0-5v)
Man kan göra så här också att svetsa dit en rör muff på alla avgasrören och flytta lambdan För i bland får man bestycka olika på cylindrana
Det dök upp en sak i mitt huvud  hur är det med dina förbränings rum är dom lika sen hur är det med vändkants höjden det burkar skilja mellan höger o vänster sida på en vw typ 1 motor   
Om dom inte är lika så kommer tempen att skilja  en del ( är man riktigt noga så skall man ha olika tändning på varje cylinder om dom är sådana
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

21

Det är nog bredbandslamda 0-5v

Ok nu blev det avancerat. 
Hade motorn till en motorverkstad som fixade ihop blocket å cylindrar och lock... balansering m.m.
Så de borde ha checkat det mesta.

Men förra året när jag byggde motorn själv så mätte jag vändkanten till 1mm  och locken var väl 58cc
Räknades ut ett compression ratio 7.5

22

vwfredde skrev:

Det är nog bredbandslamda 0-5v

Ok nu blev det avancerat. 
Hade motorn till en motorverkstad som fixade ihop blocket å cylindrar och lock... balansering m.m.
Så de borde ha checkat det mesta.

Men förra året när jag byggde motorn själv så mätte jag vändkanten till 1mm  och locken var väl 58cc
Räknades ut ett compression ratio 7.5

Om jag var dig skulle jag ta bort topparna o kolla
dom  som volym mäter så brukar dom ta extra sen får man info om sådant är gjort
Sen kan man inte mäta en cylinder  man måste mäta på båda sidorna för ofta är inte veven i cc i blocket brukar skilja 1-3 tiondelar 
Om det mäter 1 mm i vändhöjd är det någon som har varit där förut o meckat för det skall vara 1.5-6 som std
När man mäter kolven i centrum
Ett Ps  det brukar bli mycket bra om man har förhållande 8-8.5/1

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

23

Om det var topparna som var orsaken skulle inte felet följa med när förgasarna skiftas.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

24

Har du en org förgasare, solex pict 34 så testa att montera den.
Har du jämn värme då så vet du att det är förgasar relaterat. Har du fortfarande samma värmediff mellan sidorna är det inte förgasarnas fel  ICQ/bq

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

25

Ganska säker på förgasaren nu eftersom felet också bytte sida när jag bytte plats på förgasarna..