26

Långbänken och denna tråden få bli referensbibliotek, till kommande cab renoveringar här på Boxerville.  Jag tänker i alla fall lusläsa dom 2 igen...

Gött mos  ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

27 Senaste redigerad av stout (2020-03-31 15:22:35)

Frontplåten fick en beskedlig mängd sandblästring och lagade upp den med ny plåt där den förankras i karossen. Sen var det bara att punkta dit listen.

http://mediatek.se/Turkis/0657.jpg

Med hjälp av värmeutvecklingen som sker när jag punktar så var det relativt lätt att böja listen efter hand.

http://mediatek.se/Turkis/0658.jpg
Så här i efterhand och när man ser på bilden så blev det ju kanske inte den snyggaste böjen. Funktionellt, javisst men  jag skulle troligtvis förböja den nästa gång. Det ska ju dit en på den bakre plåten också så då får jag i alla fall testat båda sätten. Får göra det lilla extrajobbet och ta en liten böjd järnstång och lägga i “rännan” och massera den så att den blir jämn och snygg.

Nästa moment måste bli att reparera värmekanalerna. Applicerade en skvätt epoxi och förberedde med svetspasta.

http://mediatek.se/Turkis/0629.jpg

Grundade även insidan av botenplåtarna.

http://mediatek.se/Turkis/0625.jpg

Sen var det bara att passa in.

http://mediatek.se/Turkis/0626.jpg

Och börja punkta.

http://mediatek.se/Turkis/0632.jpg

Efter det så så fick jag ta tag i förstärkningsplåtarna i fotutrymmet. Stämmer inte heller mellan olika årsmodeller så det blev till att kapa och modifiera.
http://mediatek.se/Turkis/0635.jpg

Eftersom även värmeutsläppen skiljer sig så blev det ytterligare lite modifieringar.

http://mediatek.se/Turkis/0639.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0641.jpg

Fortsätter bakåt på karossen och mer kapning. Snart får man väl smeknamnet “Kaparn”. ICQ/ab

B-stolpen skiljer sig även den mellan sedan och cabriolet. Bl a “föraren” som gör att dörren hamnar i rätt läge.

http://mediatek.se/Turkis/0841.jpg

Fram med den lilla tryckuftsågen och figursåga.

http://mediatek.se/Turkis/0842.jpg

Så har man presterat ytterligare ett hål i karossen.

http://mediatek.se/Turkis/0843.jpg

Lite oskarp bild men ni ser nog ändå.

http://mediatek.se/Turkis/0844.jpg

Så här ser det ut inne i b-stolpen där fästet för "föraren sitter. Avplockat från den gamla karossen.

http://mediatek.se/Turkis/0848.jpg

Och utanpå den delen så sitter det en förstärkningsplåt.

http://mediatek.se/Turkis/0850.jpg

Här upptäcker jag att jag måste kunna hantera begagnad plåt på ett effektivt sätt, så jag byggde mig ett blästerskåp modellen större för att så småningom kunna blästra större delar, hjul, stänger och annat skrymligt. Men också smådelar såklart.

http://mediatek.se/Turkis/1150.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0852.jpg

Efter det så var det bara att svetsa dit den nyblästrade plåtbiten som förstärker den nedre delen av b-stolpen på cabbarna. Det sitter totalt 4 plåtar om lott där och denna är den första av dem.

http://mediatek.se/Turkis/0846.jpg

Nä solen skiner för fullt, vår i luften och 12 grader så jag beger mig ut till garaget istället för att sitta framför datorn.

28

Var går elkabeln till bakdelen på en sån ny vagn?

Outstanding work. ICQ/ay

"ljushuvud"

29

Lysande, Stout.

30 Senaste redigerad av stout (2020-03-31 15:26:45)

Mr 56 skrev:

Var går elkabeln till bakdelen på en sån ny vagn?

Outstanding work. ICQ/ay

Den går på vänster sida och inte på höger i värmekanalen, som väl din gör? Kommer ut från a-stolpen, går längs med en ränna i värmekanalen på golvet (du ser infasningen ett par bilder upp där jag jobbar med förstärkningsplåten)  och upp liggandes på hjulhuset och genom motorväggen. Vi kommer nog till det så småningom ICQ/ab

31

Nicke skrev:

Lysande, Stout.

ICQ/ay

32

stout skrev:
Mr 56 skrev:

Var går elkabeln till bakdelen på en sån ny vagn?

Outstanding work. ICQ/ay

Den går på vänster sida och inte på höger i värmekanalen, som väl din gör? Kommer ut från a-stolpen, går längs med en ränna i värmekanalen på golvet (du ser infasningen ett par bilder upp där jag jobbar med förstärkningsplåten)  och upp liggandes på hjulhuset och genom motorväggen. Vi kommer nog till det så småningom ICQ/ab

OK hade för mig att jag sett det nånstans.

"ljushuvud"

33

Din donator bil är en 65a
/Nicklas

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

34

Imponerande arbete! Stort gilla!!  ICQ/ay  ICQ/ay

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

35

Nicklas skrev:

Din donator bil är en 65a
/Nicklas

Den är ett gränsfall, tillverkad augusti 64 och inreggad som 65:a i Sverige. Men det verkar som att VW-fabriken tog vad de hade kvar i skarven, mycket detaljer på den är -64.

36 Senaste redigerad av stout (2020-03-31 18:02:21)

Viktor Cz. skrev:

Imponerande arbete! Stort gilla!!  ICQ/ay  ICQ/ay


Tack för den vänliga kommentaren. ICQ/ab

37 Senaste redigerad av stout (2020-03-31 20:19:54)

Då var det kvällning och ytterligare en halvdag avklarad i garaget.

Blästerskåpet, det har fått jobba mycket. Har samlat på mig originalskruv och annat som legat i boxar. Så det var läge att för omväxlings skull göra någonting annat än plåtarbete. Så jag satte igång att blästra för fulla muggar.

http://mediatek.se/Turkis/0753.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0755.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0768.jpg


Man får inte fuska med domkraften utan det måste blästras i alla krymslen och vrår :-D

http://mediatek.se/Turkis/0759.jpg

Efter det så åkte det mesta iväg till Galvonoverken för att bli plätteterat i silver och svart. När jag fick tillbaka delarna så var det bara att sortera upp så att man har allt tillhands när det väl är dags för montering.

http://mediatek.se/Turkis/0952.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0953.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0954.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0950.jpg

Och när jag ändå kopplade av från plåtjobb passade jag på att köra en sväng med lackpistolen och grunda en massa delar.

http://mediatek.se/Turkis/0769.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0771.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0777.jpg

Tillbaka till plåtjobb i garaget…

Jag nämnde tidigare att det är helt andra infästningar i vindruteramen på senare cabbar än 50/60-tals cabbar. Ja de skiljer också mellan årgångarna, men inte lika drastiskt, då Volkswagenfolket 1967  fick för sig att göra om och göra rätt stängningshandtag, som sedan följde med till slutet av tillverkningen 1979.

Men eftersom jag nu plötsligt har en tidigare kaross så måste jag naturligtvis laborera med att få det att se mer rätt ut i sin helhet. Så det var bara att kapa runt backspegelhållaren och svetsa in “rätt” hållare för tidigare backspeglar.

http://mediatek.se/Turkis/0643.jpg

Från 1967 är stängningsanordningen en annan och det finns även en stödpinne som går ner på ovansidan av fönsterramen. Den måste ju också väck kan man tycka.

http://mediatek.se/Turkis/0648.jpg

Inte ens på hörnen stämmer det då solskyddden inte heller de är desamma.

http://mediatek.se/Turkis/0649.jpg


Sagt och gjort. Efter mycket letande så lyckades jag få en Yankie på andra sidan pölen att kapa valda partier från en fönsterbåge och skicka dem till mig, jag bad honom också att mäta innan han kapade så att jag hade några referenser att gå efter.

Så när jag fick de avskurna plåtdelarna var det bara att sätta igång och kapa igen.

Här infogar jag de “rätta” fästena för cabblåsen.

http://mediatek.se/Turkis/0644.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0646.jpg

Och så här ser det ut när det är klart. Lite tennspackling på det och det blir fina biffen.

http://mediatek.se/Turkis/0647.jpg

Sen var det ju bara läge att täppa igen de där hålen för de nyare solskydden så jag klippte till en bit plåt i rätt tjocklek och svetsade in den.

http://mediatek.se/Turkis/0652.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0653.jpg

Vad som var liiiite tråkigt i stundens hetta var att jag inte gjorde rätt från början och försökte fixa upp en hel fönsterbåge. Men jag gjorde inte det för att då hade det blivit en hel del jobb med annat och som inte skulle att komma att passa. Som t ex ventilationsrutorna och sidorutorna. Så jag valde till slut att gå på detta med fönsterramen från 1965-72. Men med facit på hand så hade det varit trevligare med en rakare framruta men då hade jag som sagt fått köpa oförsvarbart dyra sidofönsterbågar som antagligen hade varit i så dåligt skick att man fått kroma om dem. Nu hade jag ju redan en hel uppsättning med helt acceptabla sidofönster så jag får leva med det och petitisten/besserwissern får klaga och skälla på mig hur mycket han vill för jag är redan medveten om det.

Så här står den. Vad ska man göra härnäst?

http://mediatek.se/Turkis/0667.jpg

38 Senaste redigerad av stout (2020-03-31 20:55:34)

hmm… står och tittar på dörrarna.

Det där ser väl inte riktigt rätt ut? Kan de där låsen verkligen passa i 65:ans kaross?

http://mediatek.se/Turkis/0671.jpg

Och b-stolpens infästning för låskistan är ju inte heller densamma! Fa van…..

http://mediatek.se/Turkis/0672.jpg

Tja jag har ju 4 dörrar och 4 b-stolpar, bara att jämnföra… Nej dra på trissor inget stämmer….

Beslutar mig för att göra åverkan på sedandörren och vadå, jo KAPA av en del av dörren för att göra som Brasse Brännstöm gjorde i Fem Myror, JÄMNFÖRA. Hmmm…. inte många rätt där.

http://mediatek.se/Turkis/0683.jpg

Så vad göra? Orkar jag? Äh shoooot!

http://mediatek.se/Turkis/0691.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0692.jpg

Lite blästring på baksidan blir nog bra.

http://mediatek.se/Turkis/0693.jpg

Efter en helsikes massa rostrengörande så var det dax för operation.

http://mediatek.se/Turkis/0689.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0696.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0698.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0699.jpg

Det var bara torrpassningen. Efter den så blästrade jag rent allt och la på ett lager epoxi på baksidor och i skrymslen.

http://mediatek.se/Turkis/0700.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0798.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0799.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0800.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0801.jpg

Det är nog inte många som tänker på eller upptäckt att kupan för handtaget förändrades 1967 mot att ha varit mindre “pilformat” till att bli större “äggformat”. Det gäller både sedan och cabriolet. Själv har jag förbisett det genom alla åren trots att jag ägt en massa bubblor genom åren.

http://mediatek.se/Turkis/0802.jpg

Sen tog av någon anledning filmen slut och jag vet inte var bilderna på fortsättningen tagit vägen....

Saken är den att detta är förhoppningsvis en temporär lösning tills det att jag hittar ett par cabdörrar. Men tidiga växer inte på trän och jag håller ögonen öppna så gott jag kan. Gör ni det också, så kanske jag finner en vänster och en högerdörr.  ICQ/ay

39

Respekt ICQ/bs

40 Senaste redigerad av Norain (2020-03-31 20:56:18)

först och främst är jag sjukt impad av kvaliten i arbetet, men faaan hastigheten, du skojjar!  ICQ/bm  ICQ/ay

Typ-1 Lilla Blå -65
Snart med svart bälte i underredesmassa!

41 Senaste redigerad av stout (2020-04-01 11:07:42)

Måste komma vidare och känner att jag är ute på lite hal is nu då jag har för många olika projekt pågåendes på en och samma gång.
Så vi börjar på ett till.

Framvagnsstommen såg fin ut INNAN jag lämnade den till blästermannen men när den kom tillbaka så hade den en massa hål. I min värld så får jag skylla mig själv och jag sa inget utan gick därifrån som om allt var frid och fröjd.

Jaja, det är väl bara att börja med att rätta till det också, då.

http://mediatek.se/Turkis/0721.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0722.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0723.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0724.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0725.jpg

Lite blästring på det där och man ser inte att det blivit lagat. Nämnde jag att jag passade på att blästra invändigt efter hålupptagningarna?

Nu var ju det där inte allt utan bara ett exempel. Fick täppa till en massa hål lite här och var men jag tröttnade på att rycka fram kameran stup i kvarten så det var all reparation på framvagnstommen.

Okej, dåååå. En (1) bild till. 2mm plåt passas in.

http://mediatek.se/Turkis/0708.jpg

Efter all lagning så kom jag på att det kunde ju vara trevligt med ett par sänksatser och passade på att svetsa in dem när mobilen stod på laddning, så inga bilder på det heller. Men jag lyckades minsann att ta en bild på stommen när den fått ett lager svart 2-komp och bakom står swingaxelrören också de lackerade. Nämde jag att jag har många järn i elden?

http://mediatek.se/Turkis/0712.jpg

Tillbaka till karossen….

Plåt är ju inte så himla glad för värme och hur försiktig man än är så blir det alltid någonting som svänger sig och så var fallet med den vänstra flanken efter än rätt angripande lagning.

http://mediatek.se/Turkis/0623.jpg

Så fram med lödtennet och blaska på för plastspackel göres sig icke besvär i detta stadiet.

http://mediatek.se/Turkis/0624.jpg

42

ja en handtags grop e inte att förakta... handlade 60 talsdörrar från dalarna tillsammans med mitt 70 tals cablik just av den anledningen...viktigt sery.. ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

43 Senaste redigerad av stout (2020-03-31 21:29:13)

michaelth skrev:

ja en handtags grop e inte att förakta... handlade 60 talsdörrar från dalarna tillsammans med mitt 70 tals cablik just av den anledningen...viktigt sery.. ICQ/bs

ICQ/bf

44

Min reparation verkar ju som rena semestern ;-)
Respekt.....

"ljushuvud"

45

Mr 56 skrev:

Min reparation verkar ju som rena semestern ;-)
Respekt.....

haha. Tyckte mig se i början av tråden att detta skulle bli långbänken 2  ICQ/ag Jag kanske bara försöker bevisa motsatsen till "Bad Karma" tråden, att det faktiskt går och fungerar att göra mer än ett inlägg i veckan.  ICQ/bo

46 Senaste redigerad av stout (2020-03-31 22:48:59)

Vi kör på med kvällens sista eftersom jag är så jäkla effektiv trots att det blivit sommartid och man förlorat en timme, eller?

Hittade en liten buckla på ett lagom svårt ställe på a-stolpen och eftersom jag höll på med draghammaren (eller va fan den nu heter, kommer inte på ordet) på annat håll så passade jag på att räta ut den. Punkta på en kopparspik eller två på rätt ställe och ryck till så var man i nivå.

ahhh glidhammare kallas det ju.

http://mediatek.se/Turkis/0805.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0806.jpg

Sen satt det ju från början en pinne med en knopp rakt upp i dörrarnas överkant. Var väl sån där låspinne på senare modeller och det vill man inte ha så bara att kapa bort plåt, bocka ny plåt och täppa med lite fula punktsvetsar. som ändå ska slipas ner så småningom. Här är bilden tagen mitt i pausen. Jag är ju livrädd för hög värmeutvecklingen och att plåten svänger sig i onödan, så jag punktar hellre fullt med paus än svetsar hetsigt snyggt.

http://mediatek.se/Turkis/0807.jpg

Sen började jag sväva ut ordentligt efter att ha lusläst Mr 56 Brandows eminenta "Långbänken". Tänk vad kul det hade varit med pilar i b-stolpen. Eftersom jag hade en uppsättning pilar till ovalen så efterlyste jag ett par holkar att modulera med. Så när jag fick tag på  dem var det bara att slänga in dem i blästerskåpet och ut kom ett par till synes smäckra pilholkar. Men jag har tänkt om då jag saknar riktigt bra information om hur jag får ett par vanliga bubbla -57 sedanpilar att se ut som ett par cabpilar. De är ju något kortare och väl även inte lika djupa? Jaja, om någon är sugen på pilholkar så har jag ett par liggandes. De är nu officiellt till salu!

http://mediatek.se/Turkis/0812.jpg

Och av en slump så fann jag en annons på en ovalbaklucka som raskt blev en ovalcabbaklucka och det gick så fort att den i ett nafs blev ställd på en pall hos blästermannen.

http://mediatek.se/Turkis/0814.jpg

Och när den kom hem igen så var den inte riktigt lika jämn och fin som när jag lämnade den. Men denna gången kan jag bara skylla på förre ägaren som varit frikostig med plastspackel. Troligtvis har luckan fått ett lagom kraftig smäll i handtaget och fått en del blesyrer som skyldes över med klet. Dessutom tycker jag inte riktig om hålen för en gammal nummerskylt. Det blir att fram svetsen och sätta igång att få styr på luckan.

http://mediatek.se/Turkis/0817.jpg

Det gamla beprövade tricket dyker upp igen. Då det är en stor stödplåt på insidan och man kommer inte åt med varken hammare eller plattjärn så blev det att tänka i boxen.

Börjar med två kopparspik.

http://mediatek.se/Turkis/0818.jpg

Nja, får nog bli några till så fyra borde räcka.

http://mediatek.se/Turkis/0819.jpg

Nja, inte det heller. Sex då?

http://mediatek.se/Turkis/0821.jpg

SJU!

http://mediatek.se/Turkis/0822.jpg

Hur många är det här?

http://mediatek.se/Turkis/0823.jpg

Jomenvisst. Lite finslip på det så är man i hamn.

http://mediatek.se/Turkis/0825.jpg

And now over to something completely different!

Någon som vet vad detta är?

http://mediatek.se/Turkis/0826.jpg

Mer om det någon annan dag, nu ska jag se på nya avsnittet av “Better Call Saul!” Har inte tid med sånt här längre.

47

Respekt! Att gå så på djupet är imponerande på riktigt  ICQ/ay

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

48

Imponerande arbete!

Har du fler bilder på blästerskåpet? Hur löser du uppsugningen av blästermedel i botten?

49 Senaste redigerad av stout (2020-04-01 09:13:28)

HenrikL skrev:

Imponerande arbete!

Har du fler bilder på blästerskåpet? Hur löser du uppsugningen av blästermedel i botten?

Någonstans ska jag ha bilder men finner dem inte just nu. Jag har inte brytt mig om det utan har en platt botten med dörröppning på sidan. Så jag öppnar dörren, tar en skyffel och drar ut sanden rätt ner i en hink under dörrhålet när blästringen är klar. Omständigt men fungerar. Själva uppsugningen av blästerdammet sköter en industridamsugare om som är kopplad i det övre hörnet av skåpet.
Blästerskåpet är bara temporärt till renoveringen.

50

Två steg framåt ett bakåt  c'est la vie sa Tysken

Här finns en beskrivning hur man bygger om de äldre pilarna.
https://vwlinkan.se/cab/Cab/pilar.html

"ljushuvud"