1

Jag har köpt en Save my Bug, och skule monter den igår.
Då kollade jag nivån på oljestickan, och den var ca 5mm öve röverst strecket´.

Så jag gav mig iväg och köpte olja igårkväll.
I morse var det dags att byta,tänkte att jag varmkör lite först, så oljan rinner lite lättare.
Körde en kilometer ungefär, på tvåan (grusväg 40-50km).

Av nån anledning kollade jag nivån igen, och då var den precis på översta strecket!?
Ok jag förstår att det kan hamna lite ute i ventilkåporna och kanske i oljekylaren.
Jag är rätt säker på att jag fyllt i 2,5L  när jag bytte förra året. Men jag gjorde det nog med varmkörd motor

Motorn är en 34hk 64 brandspruta, och man bytte väl sticka vid den tiden för man lutade på motorn i bilen?

Tiotusenkroner frågan är ska det vara så?

"ljushuvud"

2

Nr 1 kolla så oljestickans länd stämmer med den saken som du har stoppat i i det hålet( har aldrig använt sådan sak för om det blir varmt över 105g c så är det något grundläggande fel
Nr 2 kolla så oljan inte luktar bensin ( mebramet i soppa pumpen)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Det luktar inte bensin, men ska hålla koll på det.

Och jag mäter med original oljestickan, anledningen till att jag kollade var att hade köpt den därSave my bug och den har inget med det här att göra egentligen. Jag  har skaffat Save my Bug för att ev se om motorn går varmt, för det ska den ju göra när man kör med stationärmotormagnet. Jag har bara kört några kortare sträckor förra året men inte haft antydan till att det skulle gå varmt nånstan, men better safe that sorry.

Bilen hade stått några dagar, och när jag kollade nivån med original oljestickan så var den ca 5mm över max nivån.

När jag kört en kilometer och ställt tillbaka bilen på samma ställe så var nivån på maxnivån på samma oljesticka (dvs den hade sjunkit 5mm).

Är det normalt att det sjunker så?

Ska kolla igen när jag låtit den stå nån dag

Bilden är efter körningen.

Post's attachments

IMG_20200325_112512b (Medium).jpg, 128.88 kb, 1203 x 768
IMG_20200325_112512b (Medium).jpg 128.88 kb, 152 downloads since 2020-03-25 

IMG_20200325_112512b (Medium).jpg, 128.88 kb, 1203 x 768
IMG_20200325_112512b (Medium).jpg 128.88 kb, 146 downloads since 2020-03-25 

"ljushuvud"

4 Senaste redigerad av Norain (2020-03-25 21:05:49)

Tolkar jag det rätt som att det är en vanlig oljesticka fast när det är för varmt så blir det signal på vanliga olje lampan? Smart isf, var la jag kortet  ICQ/bm

Typ-1 Lilla Blå -65
Snart med svart bälte i underredesmassa!

5

Norain skrev:

Tolkar jag det rätt som att det är en vanlig oljesticka fast när det är för varmt så blir det signal på vanliga olje lampan? Smart isf, var la jag kortet  ICQ/bm

Nej det är inte en oljesticka, om man inte gör märken på den förstås.
Men man stoppar den i oljestickshålet, och oljetryckslampan ska börja blinka först, och sen lyser den helt och då gäller det att stanna.
Jag gjorde en hållare till originastickan, så jag har den när jag vil lkolla oljenivån. Save my Bug syns nere till höger i oljestickhålet.

Post's attachments

IMG_20200325_113113b (Medium).jpg, 203.53 kb, 868 x 768
IMG_20200325_113113b (Medium).jpg 203.53 kb, 146 downloads since 2020-03-25 

"ljushuvud"

6

Kapilärkraften tror jag kan spela ett spratt har haft samma grej. Vissa stickor verkar som att dom är lite tjockare eller om rören är mindre diameter... tror kall olja kan "klättra" upp lite på stickan.
Från och med 60 års modell så lutade dom motor o låda lite frammåt så då stämmer inte stickan från en nyare motor i en äldre bil.

Om jag skulle göra sådana experiment med magnettändning som du ska göra så skulle jag sätta i en ordentlig oljetempmätare så man ser hur oljetempen uppför sig vid olika körningar, hastighet, hur vädret påverkar mm.
Det är rätt intressant att kolla på tempmätaren under körning tycker jag. En "save my bug" säger ju bara till när det är för varmt inte hur tempen uppfört sig på vägen dit. Bara min åsikt..  ICQ/bs

7

Det här är ju en Brandsprutemotor, och jag hällde i 2,5 liter olja förra året i motorbocken och då hamnade den på max läget på stickan rätt sticka eller ej.

Och när jag kollade idag efter att den stått så hade nivån höjts!
Och när jag kört en bit så var den nere igen?

Är vi överens om att 2,5liter är det som det skall vara i motorn


Jag förstår hur du tänker Bengt,  får se hur jag gör med tempmätare, men jag har inte hittat nått bra plats för givaren.
Den jag sett sticker ju ner under (sitter där i stället för oljepluggen), och jag tror inte den skulle må så bra efter att jag kört omkring på min grusväg.

Men nu blir jag ju tillsagd ifall det skulle gå varmt, och gör det det får jag väl krypa till korset och byta till fördelare ;-)
Jag är inte dum bara envis  ICQ/ap

"ljushuvud"

8

Du kan ju gå efter specifikationen på rekomenderad oljemängd.
Töm ut oljan häll i rätt mängd...notera på stickan var nivån hamnar
Klart   ICQ/bf

9

5mm skillnad efter lång vila känns inte orimligt.
Jag brukar kolla nivån någon minut efter motoravstängning för att inte bli förvirrad.

Oljan som finns i alla kanaler och oljekyl, samt nylagd oljefilm på alla interna ytor som sakta letar sig ned i botten av motorn..

Har liknande fenomen i både min 1600:a och mina en-cylindriga forndon, där det är de senare jag nojjar över...

S

10

Mr 56 skrev:

Det här är ju en Brandsprutemotor, och jag hällde i 2,5 liter olja förra året i motorbocken och då hamnade den på max läget på stickan rätt sticka eller ej.

Och när jag kollade idag efter att den stått så hade nivån höjts!
Och när jag kört en bit så var den nere igen?

Är vi överens om att 2,5liter är det som det skall vara i motorn


Jag förstår hur du tänker Bengt,  får se hur jag gör med tempmätare, men jag har inte hittat nått bra plats för givaren.
Den jag sett sticker ju ner under (sitter där i stället för oljepluggen), och jag tror inte den skulle må så bra efter att jag kört omkring på min grusväg.

Men nu blir jag ju tillsagd ifall det skulle gå varmt, och gör det det får jag väl krypa till korset och byta till fördelare ;-)
Jag är inte dum bara envis  ICQ/ap

En fråga har du kollat så det inte är vatten i oljan  Det brukar komma ut en halv plastmugg av det när man
öppnar oljepluggen om det har stått med gammal olja över vintern (gammal = körd mer än 50 mil)
Om jag var i dina kläder skulle jag köpa en VDO oljesticka med mätkropp i ändan som ett instrument i handsfacket
Så kan man se när oljan börjar sticka upp i temp
Då skulle du se om den går varm utan belastning  (dom brukar göra så om dom går försnålt )
I så fall har du möljligheten att bestycka om förgasaren och få den att gå kallare ( efter som soppan innehåller Etanol i dag 5%> så får man ändra munstycket cirka 0,05 mm  )(om Co2 är mindre än 2.7 går den försnålt skall vara 3.5-4.0 enligt VWs spec i  verkstadsbränsle bok
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-03-26 20:40:22)

Jag har nog bara kört tre fyra mil den är ju inte besiktigat än :-)).
Men jag vet vad du menar, hämtad hem en bil som stått i kallgarage en vinter, och oljan var grå.
Men när jag kom hem var den svart igen, så vattnet kokade bort.
Modern olja ska ju klara upp till 25% vatten i oljan utan problem.

Och bilen stått i varmgarage hela vintern. så inget vatten.

I morse kollade jag på stickan och då såg det ut så här.
http://www.brandow.eu/vw/0217/300%20(Medium).jpg


Startade upp och körde på lite varv i ca en minut, då såg et ut så här.
http://www.brandow.eu/vw/0217/301%20(Medium).jpg

Bytte olja slog i exakt 2,5 Liter enl frugans rostfria dl mått :-).
Och då såg det ut så här.
http://www.brandow.eu/vw/0217/303%20(Medium).jpg

Startade upp och körde ca en minut med lite varv, ochg då såg det ut så här.
http://www.brandow.eu/vw/0217/304%20(Medium).jpg

Jag ska håll koll på nivån nu, bränslepumpsmembranet kan ju vara misstänkt.
Går det att byta membran utan att lossa pumpen? Ser ju ut som man måste lossa magneten annars.


PPR Micke var hittar man en "VDO oljesticka med mätkropp i ändan" Har inte sett nått sån när jag sökt på interwebben.,
Jag har en Motometer hållare för 52mm mätare som man sätter på rattstången, så det skulle ju kunna funka.

"ljushuvud"

12

Jag vet inte hur många tusen mil jag kört folkvagn genom åren,
utan tempmätare, och alltså utan koll på hur varm motorn är,
men jag har aldrig haft några märkbara problem (förutom 1979 när
motorrumspappen lossnade och satte sig för insuget till fläkten . . .
jepp, den skar).
Jag är tveksam till om jag skulle vilja ha en mätare.
Jag tror jag skulle bli nervös om jag visste hur varmt maskinen går.
ICQ/al

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

13

Junte skrev:

Jag vet inte hur många tusen mil jag kört folkvagn genom åren,
utan tempmätare, och alltså utan koll på hur varm motorn är,
men jag har aldrig haft några märkbara problem (förutom 1979 när
motorrumspappen lossnade och satte sig för insuget till fläkten . . .
jepp, den skar).
Jag är tveksam till om jag skulle vilja ha en mätare.
Jag tror jag skulle bli nervös om jag visste hur varmt maskinen går.
ICQ/al


Förstår hur du tänker  ICQ/ay

Men Garbbarna här säger att en Brandsprutemotor med Magnet nästan självantänder när man stoppar dom i en bil och kör.
Och den "nya" bensninen gör att VW motorer går varmt.

Så jag tänkte jag skulle ha lite koll :-)

Hittar jag en oljestickemätkropp kan jag ju prova med den, och är det lugnt är det ju bara att drar ur den.

"ljushuvud"

14

Här kommer temp givaren
https://www.paruzzi.com/se/volkswagen/e … kter/4601/
Ett ps om magneten
Om man inte bygger om den så vill dom gå varmt på grund av för låg tändning
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-03-27 16:07:40)

PPRMicke skrev:

Här kommer temp givaren
https://www.paruzzi.com/se/volkswagen/e … kter/4601/
Ett ps om magneten
Om man inte bygger om den så vill dom gå varmt på grund av för låg tändning
/// Micke


Tackar.
Vad det gäller magneter så har det avhandlats fram och tillbaka här ;-)
Landelius säger att om Joe hunt fixar dom är det OK.

Det som gör mig lite frågande, är att Joe Hunt och VW original har i princip samma max utslag runt 20 grader.

Och det som jag hittat skiljer dem åt är antalet lager och vikter.
Vikterna är märkta med en siffra, (och jag killgissar att det är vikten som representeras där.)
Jämför man med VW och Joe Hunt så skiljer det inte mycket i slutsumman.
Och vikterna bestämmer väl hur kurvan ser ut, sen finns det brickor som bestämmer hur stort utslaget blir.

Fler lager med vikter borde ge en bättre (jämnare) kurva?

Joe hunt säger maxutslag är 20 grader (tror det är vevaxelgrader)

VW ger 12,5 "kamaxelgrader vid 1750 varv" ilket blir 25 grader vid 3500 varv, och slår av vid 1950 vilket ger 3900.
Jeg's säljer hela magner och de säger 12 "kamaxelgrader"

Med detta sagt så kan jag mycket väl tänka mig att en gammal brandsprutemagnet där skivorna beckat och ihop ger helt fel kurva och kan orsaka att det går för varmt. Jahg har kollat min och den rör på sig ordentligt

Men på grund av vad ni säger vill ha lite koll på värmen, och nu kan jag får bättre koll.
Tack för hjälpen.

Vad det gäller oljenivåmysteriet så får vi se om det uppstår igen...

Post's attachments

Jeg sats II.JPG, 246.15 kb, 1370 x 966
Jeg sats II.JPG 246.15 kb, 141 downloads since 2020-03-27 

Magnet.JPG, 43.67 kb, 904 x 213
Magnet.JPG 43.67 kb, 144 downloads since 2020-03-27 

"ljushuvud"

16

Jag har ingen aning om magneter  hur dom funkar
Och jag bryr mig inte om dom heller för jag tog död en riktigt frän maskin på grund av en std magnet ( stenålders saker tycket jag)
Om jag säger så här om den tändkurvan som jegs säljer är det som en 009 i tändkurvan (12 G)
Då ställer man på >3500varv  så den blir typ 28g sen får den bli som den blir på låga varv ( tycker det är stenålder också)
Om du skulle ta en MSD fördelare med justerbara vikter o fjädrar  kan man få så den går i olika steg hur mycket fjädrana håller i mot vikterna Typ en halvhård fjäder som håller i mot ena vikten och en hård som håller i mot den andra vikten  så kan man få ett mycket fint tändkurva men då måste man ha tillgång till en testbänk så man spinner upp fördelaren i rätt rotorhastighet så man kan se hur tändningen ändrar sig
Men om man använder en vaccum fördelare så lägger den på tändning när man motorbromsar typ 40g sen backar den till för instäld förtändning typ 28 grader på max  på mellan (2000-3200varv) till cirka 12-13 g när fördelaren är på 950varv så står den på typ 7g
Tändkurvorna finns i repboken här på bW
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke