1

Min kunskap räcker inte till...

Är det specifik kondensator för 6v respektive 12v?

Har en fördelare med omärkt kondensator och behöver veta om jag kan mata den med 12v...

2

Nej det är det inte i princip.
Dock hade man lite olika kondningar på grund att man ville stämma av kretsen för att minimera "slitage" på brytarna. Så i teorin ska man har rätt kondning, men praktiken kan man göra som Kajsa Warg man tager vad man haver.

Med detta sagt så kör jag en Cheva 54-67 kondning I en Lucas V8 fördelare, och jag har samma kondning i min två cylindriga HD. Och jag är säker på att den skulle funka på i en VW också. De kondningar som jag kollat ligger på 350-400nF

Det som är intressant med kondningar är capacitansen, sen har de en maxspänning som är vad de tål och den är mycket över 12 Volt oavsett om den är till en 6Volt eller 12 Volts bil.

Ursäkta ett långt svar ;-)

3

Långa svar är helt ok när de ger bra svar ICQ/ay

4

Ja så är det!
Kondensatorns uppgift är att släcka ut gnistor som annars skulle uppstått mellan brytarspetsarna.
Typiskt fel är att gamla slitna kondensatorer kan kortsluta kretsen när de blir varma, för att fungera någorlunda då de svalnat. Det blir varmare i luftkylda bilars mer tillslutna motorrum än i de vätskekylda, om nu någon tvivlar på det.
Även tändspolarna får lätt värmeslag. ICQ/af

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-03-30 10:10:08)

Björn J. skrev:

Ja så är det!
Kondensatorns uppgift är att släcka ut gnistor som annars skulle uppstått mellan brytarspetsarna.
Typiskt fel är att gamla slitna kondensatorer kan kortsluta kretsen när de blir varma, för att fungera någorlunda då de svalnat. Det blir varmare i luftkylda bilars mer tillslutna motorrum än i de vätskekylda, om nu någon tvivlar på det.
Även tändspolarna får lätt värmeslag. ICQ/af

Kondensatorns huvuduppgift är att få magnetfältet i tändspolen att kollapsa snabbt.
När brytaren öppnar.
Då det genererar bättre gnista ju fortare fältet kollapsar.

Som en biverkning så förhindrar snabbheten att de bildas en gnista över brytaren.

Om den bara vara till för att förhindra gnista skulle det gå att köra utan kondning.

När kondensatorer blir gamla genom uppvärmining och tid så läcker elektrolyten ur, och de omvandlas till resistorer.

Nya kondningar kan ha samma problematik då tillverkaren användt dålig eletrolyt.
Googla Puffy capacitor, så ser man vad som gjorde att en massa TV och PC kraftenheter dog för fem sex år sen.

6

Mr 56 skrev:
Björn J. skrev:

Ja så är det!
Kondensatorns uppgift är att släcka ut gnistor som annars skulle uppstått mellan brytarspetsarna.
Typiskt fel är att gamla slitna kondensatorer kan kortsluta kretsen när de blir varma, för att fungera någorlunda då de svalnat. Det blir varmare i luftkylda bilars mer tillslutna motorrum än i de vätskekylda, om nu någon tvivlar på det.
Även tändspolarna får lätt värmeslag. ICQ/af

Kondensatorns huvuduppgift är att få magnetfältet i tändspolen att kollapsa snabbt.
När brytaren öppnar.
Då det genererar bättre gnista ju fortare fältet kollapsar.

Som en biverkning så förhindrar snabbheten att de bildas en gnista över brytaren.

Om den bara vara till för att förhindra gnista skulle det gå att köra utan kondning.

När kondensatorer blir gamla genom uppvärmining och tid så läcker elektrolyten ur, och de omvandlas till resistorer.

Nya kondningar kan ha samma problematik då tillverkaren användt dålig eletrolyt.
Googla Puffy capacitor, så ser man vad som gjorde att en massa TV och PC kraftenheter dog för fem sex år sen.

Tja, det där kan man ju formulera på olika sätt, det tillför väl inte diskussionen någonting att hålla på att diskutera ordval, formuleringar och hur det fungerar i detalj, du har ju helt rätt i det du skriver, men det är ju även så att det då uppstår gnista på grund av att tändspolen skickar ut en icke önskvärd induktiv puls bakvägen som är genererad av ett magnetfält inne i spolen (som egentligen är två spolar lindade inuti varandra)  denna puls skall då skall hamna i kondensatorn och där släckas ut. Utan kondensator får man då en större gnistbildning över brytarspetsarna som då för brännskador och blir förstörda. Nåväl, vi vill ju båda att trådskaparen skall se över sin kondensator och byta vid behov.

Det kan ju spekuleras i om nya eftermarknadskondensatorer kanske är av sämre kvalitet än de som firma Robert Bosch en gång försåg våra "volkwagnar" med, jag kan ju tycka då att jag drabbats av dåliga sådana både i bilar och andra fordon.
Min VW-buggy var därför den första av mina fordon som fått brytarlös tändning, då behövs inte denna konding.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Trådskaparen har en ny, dock omärkt kondensator

8

Blir nog kanon bra. Prov aoch får du blå gnista så är det OK.
Sen kan du kolla på brytarna efter ett par hundra mil.

Man kan köpa en sån här för under 10$ från kina och mäta upp den.
Googla på LCR-T4

Post's attachments

005 (Medium).jpg, 199.82 kb, 768 x 1221
005 (Medium).jpg 199.82 kb, 3 downloads since 2020-04-01 

9

Mackapären från Kina ovan är bra för att identifiera olika komponenter, samt för att se om kapacitansen har sjunkit eller ändrats i takt med att en kondensator har åldrats. För att mäta om en kondensator läcker - och det gör alla kondensatorer förr eller senare - är den helt oanvändbar. För att bara mäta kapacitansen för att exempelvis identifiera en omärkt kondensator är den utmärkt, men kapacitansen låter sig mätas med en spänning och ström som är lååångt under vad kondensatorn är konstruerad för. Jag använder liknande instrument nästan dagligen, men de är odugliga för felsökning.

Att bara mäta kapacitansen går till ungefär på så vis att man laddar en kondensator med en ström man känner till, och samtidigt som man håller koll på tiden mäter man den spänning som uppstår. Sen är det bara att räkna. Det är det som de små instrumenten ovan gör. Inget ont om dessa, de är fenomenala på att identifiera okända komponenter.

De är däremot totalt odugliga för att mäta likspänningsläckaget i en kondensator. Jag har byggt och reparerat (rör-) förstärkare i nästan trettiofem år, och min erfarenhet är att det inte finns några komponenter som är så lynniga som kondensatorer. Ska man generalisera så är motstånd och rör (och halvledare) digitala på så vis att de antingen är hela eller trasiga. Kondensatorer kan fungera precis som de ska ända tills belastningen (spänningen över kondensatorn) närmar sig maximum. Andra faktorer som kan få en till synes hel kondensator att trilskas är höga temperaturer. Jag har roat mig med att mäta kapacitansen med mätare enligt ovan på gamla förbrukade kondensatorer. Kapacitansen är precis som den ska, men kondensatorfunktionen saknas ICQ/bs Ett typiskt kännetecken på en kondensator som börjar svikta är att det byggs upp material på en av brytarkontakterna.

Varför brummar gamla förstärkare? Jo, för att kondensatorerna har slutat att göra sitt jobb. De mäter dock oftast ändå korrekt vid ett test enligt ovan. Ända sättet att testa en kondensator för annat än kapacitans är att göra det under belastning. https://www.youtube.com/playlist?list=P … NSxQXi0zTS
Varför knastrar det i högtalaren när man vrider på volymen trots att man sprayat volympotentiometern hundra gånger? Varför knastrar det fortfarande i högtalaren trots att man bytt volympotentiometern?

Jo, en av våra vänner kopplingskondensatorerna har gått på lunch. Före volympoten sitter nästan alltid ett eller två förstärkarsteg. Man får aldrig ha likström på gallret, och därför sitter det alltid kopplingskondensatorer mellan stegen. När dessa har åldrats läcker de likström till skärmgallret, fast det hör man inte förrän man vrider på volymen=ändrar spänningen. Den trasiga kondensatorn visar vid mätning korrekt kapacitans, men den gör inte sitt jobb. Förstärkaren funkar oftast ändå, men inte lika bra. Tänk på det nästa gång ni går bärsärkagång med elektroniksprayen ICQ/ar

Ursäkta utvikningen. Den borde kanske ligga i någon annan tråd, men rubriken var "kondensator".
Bara byt. Lägg inte tid på att testa en så billig komponent. Men, naturligtvis kan man bygga en egen kondensator också. https://www.youtube.com/watch?v=GveI9gXIsHw