1

Har haft ur motor och växellåda i vinter, nu när jag monterat allt och fått igång motor så skulle jag se om växlarna funkade som dom skulle.

har bilen uppallad, startar motor, lägger i växel, händer ingenting? Tänker att jag lyckats justera kopplingen för hårt så lossar den, händer fortfarande inget vid nästa försök, lossar kopplingsvajern helt nu och fortfarande ingen växel i...

Vad kan vara fel måste jag plocka ur motorn igen..?

Gärna snabba svar, är i garaget nu

Tack på förhand!
/fredde

2

Nu är motorn ur, hur testar jag lådan enklast nu?

3

När jag lägger i en växel och snurrar på bromstrumman så snurrar ju axeln längst bak på lådan som går in i motorn, men jag kan hålla i axeln så att den slutar snurra när jag fortfarande snurrar trumman, så borde väl inte gå att göra eller? ICQ/bc  ICQ/bc  ICQ/bu

4

Först och främst, tänk igenom vad som är bytt/ändrat.
Har du en lös lamell, så vrid på motoraxel, och titta på hjulen.
Eller sänk ner bilen och rulla den (om man inte har två kompisar att vrida hjulen), och titta på motoraxeln.

5

Fredde_f skrev:

När jag lägger i en växel och snurrar på bromstrumman så snurrar ju axeln längst bak på lådan som går in i motorn, men jag kan hålla i axeln så att den slutar snurra när jag fortfarande snurrar trumman, så borde väl inte gå att göra eller? ICQ/bc  ICQ/bc  ICQ/bu

Jo men då ska hjulet på andra sidan snurra åt motsatt håll.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Svwerker skrev:
Fredde_f skrev:

Jo men då ska hjulet på andra sidan snurra åt motsatt håll.

Prova annars lägga i växeln manuellt frame vid noskonen. Alltså plocka av noskon och dra i gaffeln.
Blir det inte rätt där så vet du ju att det är i lådan.
Annars kanske det är nån koppling som släppt på växel staget. Tror inte lådan ska ha gått sönder när den står stilla. Känns mer som det borde vara staget som hoppat ur nå??

Tomato Potato
Dyslexiker..

7

Men hi dig (småländska), innan du plockar sönder mer.
Precis som swerker säger, blir man lätt lurad av differentialen.
Det kan ju vara nåt fånigt fel, tex något i kläm i kopplingen, eller stoppskruven till växelkopplingen under baksätet som missat hålet.

8 Senaste redigerad av Fredde_f (2020-03-25 10:22:49)

Ok så om jag förstår rätt så ska jag snurra båda trummorna och då ska det inte gå att stoppa axeln som löper in i motorn?
Har ju bara testat att snurra  på en sida..

har ju även bara sett ena sidan när jag testade med motorn igång, (satt i bilen och gasade/växlade så såg bara vänster sida)sidan som jag såg (vänster)vet jag inte snurrar lika lätt som den andra sidan(höger) så kanske snurrade det alltså som det skulle på sidan jag inte såg (höger):wall:  ICQ/bu  ICQ/bu

Hoppas ni förstår mina sidor   ICQ/bm

9

Hej Fredde!

Det framgår ju inte varför du haft ur lådan, eller vad du gjort med den.
Dra handbromsen, lägg i en växel och försök vrida ingående axeln. Det ska inte gå att snurra den nu.
Om du har spaken i friläge däremot, så ska axeln gå runt.
Har du kollat att tryckplattan nyper fast lamellen ordentligt?

10

Lennart skrev:

Hej Fredde!

Det framgår ju inte varför du haft ur lådan, eller vad du gjort med den.
Dra handbromsen, lägg i en växel och försök vrida ingående axeln. Det ska inte gå att snurra den nu.
Om du har spaken i friläge däremot, så ska axeln gå runt.
Har du kollat att tryckplattan nyper fast lamellen ordentligt?

Har haft ur den för att rengöra och måla det yttre, hade axlarna av inget mer..

Ska testa det med handbromsen tack ICQ/ay

11

Har nu testat och kommit underfund att det är inget fel på lådan..skönt!!
antagligen bara jag som gjort världens rookie mistake och inte tänkte på differentialen allt har nog snurrat som det ska fast på sidan som jag inte såg, sidan jag såg var ju lite trögare och därmed diffade kraften över på andra sidan..

Tröttsamt att man plockade ur motorn bara,  men men kunde varit värre, och man kan ju alltid trösta sig med att kanske har någon annan samma problem som mig någon gång och hittar denna tråd

Tack för all hjälp, hoppas nu att det är löst när jag får på motorn igen ICQ/ay

12 Senaste redigerad av stout (2020-03-25 17:38:03)

Mycket om "sidan" där. Jag fattar ingenting.  ICQ/ai

13

stout skrev:

Mycket om "sidan" där. Jag fattar ingenting.  ICQ/ai

Haha ja mkt sidor blir det ICQ/bk

14

Jag citerar Landelius "Mitt råd till alla därute är var inte rädd för att misslyckas, det är då man lär sig mest."

"ljushuvud"

15

Mr 56 skrev:

Jag citerar Landelius "Mitt råd till alla därute är var inte rädd för att misslyckas, det är då man lär sig mest."

Lite så är det, detta felet gör man aldrig igen ICQ/ap

16 Senaste redigerad av stout (2020-03-25 20:09:11)

Fredde_f skrev:
Mr 56 skrev:

Lite så är det, detta felet gör man aldrig igen ICQ/ap

Inte förrän du gjort det 50 gånger och av ren slentrian, utan att tänka, så gjorde man det plötsligt igen.  ICQ/ag Det är också erfarenhet.