1 Senaste redigerad av EskiL 109 (2020-03-25 07:46:02)

https://www.tradera.com/item/391827497

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

2

Ett tomt vevhus som ska arborras är aldrig värt mer än max 200 kr. Det är i alla fall vad jag betalar för stommar.

3 Senaste redigerad av EskiL 109 (2020-03-24 13:13:32)

Du har hjälpt mig tidigare med blockberbetning så jag vet vad du talar om. Själv är jag helt oduglig gällande motorjobb mellan kåporna. Tycker dock det är synd att slänga ett block som är så fint skick på ytan. Knappt något ärg.

Då även jag har hål att stoppa pengar i så skulle jag vara glad att få femhundra för det. Blir det inte sålt så kanske jag kan få be att kontakta dig.

200 kr är pengar det med som vi brukar säga hemma i Smejjan.

Tack för visat intresse.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

4 Senaste redigerad av EskiL 109 (2020-03-24 14:40:36)

@Stickan: Du kanske kan prisguida mig gällade denna gamla förgasare och pump med. Lär vara till 25 hk men vad vet jag? Jag håller mest på med 60-70 talsbilar.

https://www.blocket.se/annons/ostergotl … p/88855238

Tacksam för hjälp då jag är helt oduglig på 50- tals prylar.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

5

EskiL 109 skrev:

@Stickan: Du kanske kan prisguida mig gällade denna gamla förgasare och pump med. Lär vara till 25 hk men vad vet jag? Jag håller mest på med 60-70 talsbilar.

https://www.blocket.se/annons/ostergotl … p/88855238

Tacksam för hjälp då jag är helt oduglig på 50- tals prylar.

Denna förgasare är väl till en stationär motor. Man ersätter den med en "vanlig" förgasare när motorn ska sitta i en bil. Det finns nog en väldigt smal marknad för denna så för de flesta är den värd mindre än en normal beg förgasare (tex PICT-28) som säljs för 200-300 kr. Men för en som letar efter en förgasare till en stationär motor kan det ju vara intressant

6

26VFIS ersatte 26VFI någon gång under 1948 och satt på samtliga 25-hästarsmotorer fram till oktober 1952), då de ersattes av 28PCI med accelerationspump. På industrimotorerna monterades även fortsättningsvis 26 VFIS, eftersom en industrimotor oftast jobbar på konstant varvtal och inte behöver accpump.

Förgasarna till industrimotorer är i princip likadana som i bilarna, men gasreglaget är annorlunda. Någon gång ändrades även gjutformen, och då försvann det gjutna "band" som på (åtminstone de tidiga) bilförgasarna sitter runt flottörhuset. Det finns dock 26VFIS reservdelsförgasare till bilar, som har rätt gasreglage men saknar det gjutna bandet.

På så vis kan förgasaren i annonsen vara användbar om man har en bilförgasare som är sliten i spjällaxeln, men som kan donera rätt gasreglage (och chokearm).

7 Senaste redigerad av EskiL 109 (2020-03-24 19:31:48)

Härligt nördigt! Tack för info!
Väl värt pengarna man slösade på en blocket annons. Förstår att det finns betydligt fler förgasare ute i bodarna än finns bilar att sätta dem på. Jag som trodde att jag kunde tjäna en peng...

Jag tycker den känns väldigt tight i axeln och det låter väl logiskt då en industrimotor håller konstatvarv.

Någon som kan tänkas bjuda något för pump å förgasare?

500kr?

Post's attachments

4E231754-D149-4070-8056-E10CD05F5CB0.jpeg, 134.56 kb, 638 x 638
4E231754-D149-4070-8056-E10CD05F5CB0.jpeg 134.56 kb, 154 downloads since 2020-03-24 

4FF00835-2853-445F-9D00-3A1AABDF07DF.jpeg, 474.77 kb, 750 x 709
4FF00835-2853-445F-9D00-3A1AABDF07DF.jpeg 474.77 kb, 163 downloads since 2020-03-24 

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

8

Pumpen är 30 hästars

9

Tack för info. Tur jag inte spelar på travet för jag har inte många rätt.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)