Hej!
Jag har en 1700cc typ 4 motor som jag har lite ventilproblem med.
I boken jag har står det att man ska ställa spelet efter att en ventil stängt eller innan den öppnar.
När jag har ställer spelet på (0.15) när ventilen precis stängt så upplever jag att den tickar mer än vad den borde.
Så nu kontrollerade jag ventilerna igen och det visar sig att spelet är olika beroende på vilket läge motorn står i, så spelet är inte konstant mellan stängd ventil och precis innan den öppnar.
Ställer jag spelet precis innan ventilen ska öppna blir spelet för litet när ventilen precis har stängt, och gör jag tvärt och ställer spelet precis när ventilen stängt, blir spelet för stort när ventilen ska öppna. Och där kommer tickandet in. Jag har provat ställa ventilerna med varje cylinder nollad också men då var spelet precis när ventilen stängt väldigt väldigt lite, och man fick lov att vrida motorn en bit innan spelet blev större. Det kanske är så det ska vara? Jag har kört på de större ventilspelet för att inte riskera att bränna någon ventil.
Motorn i sig har stått ett antal år, men den har körts en hel del förra sommaren och även året innan och den går förövrigt bra. Det sitter nya ventiler och styrningar och stötstängerna är bytta pga av en av dem var ''kantstött''.
Är det någon som har haft samma problem förut eller har tips på vad jag kan göra?
Tack på förhand!
/Joel