blir ju tårögd av det finfina arbetet
Tack! Jag grät också en skvätt när jag såg rosten! 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Den blå 61:an som ville bli vit.
blir ju tårögd av det finfina arbetet
Tack! Jag grät också en skvätt när jag såg rosten! 
Dags att tackla A-Stolpen.
Givetvis hade nått geni svetsat stabiliserings stagen längst ned på a-stolpen. Så ett nytt stag svetsades högre upp.
För att få ett rakt snyggt snitt så tejpade jag stolpen.

Sen försiktigt kapa. Ville spara förstärkning bakom för att skarva den längre ner. Borde ge lite mer styrka.

Fick kapa förstärkningen på nya delen för att passa.
Sen måttades den nya delen in med hjälp av mallen.

Mycket justerande senare var jag ändå inte riktigt nöjd med profilen a stolpen är ju lite svagt kurvad.
Så jag gjorde en mall från högersidan och kunde på så vis justera tills jag var nöjd med konturerna.

Sen var det bara att punkta dit stoplen.
Innan jag helsvetsade biten så provade jag att hänga dit dörren.

Dörren passade bra i a-stolpen men kräver lite justering i bak kant för att få en snygg springa.
Räknar med att kunna göra det när jag fäster upp trösklarna.
Efter det var det bara att fortsätta punkta och slipa.
Tyvärr slog sig plåten lite trots mina försök att kyla och vänta. Kanske var jag för ivrig när jag slipade.

Då området kring svetsen vart lågt och har en förstärkning bakom så kunde jag inte rikta det på nått sätt. Lösningen blev att fortsätta öva på tennspackling.
Det är lite pyssligt men riktigt roligt. När det var klart vart jag faktiskt rätt nöjd. Men vilken tid det tar. Två dagar i garaget för att byta en A-stople.

Nu väntar jag bara på nästa laddning från Klassicfab för att komma vidare. Under tiden så får jag åka iväg och jobba lite!



Efter några kalla dagar i Krasnojarsk (-25grader) så var jag äntligen tillbaka i värmen i Sverige igen.
Väl hemma väntade lite paket från Spanien på mig..

Inre torpedvägg och A-stolpe samt en trevlig T-shirt fanns i paketet

A-stolpen var mycket efterlängtad efter som den sidan var klar i bakre x-membrer så var A-stolpen den sista pusselbiten för att kunna få dit tröskeln.

Min förra jigg var inte helt bra så den trots mina låsningar kunde röra lite på sig. Så jag bestämde mig för att istället göra en i plattjärn samt fixera den med Clecos som jag haft legat i en låda väldigt länge.

Hålen på Klassics A-stolpe visade sig vara lite minde än org så jag fick slipa ner ringarna lite men det var ändå en mycket mer robust och bättre fixerad jigg. Märkte upp med tejp på samma sätt som med förra sidan men då innerdelen hade en mer liknande profil som org så kapade a Stolpen rakt av den här gången
Den nya stolpen kapades i rätt längd och fixerades med jiggen

Då jag sett fler exempel på klassic paneler som släpper färg efter att man använt den gröna skyddsfärgen som grundfärg så bestämde jag mig för att slipa den plåt ren innan jag punktade fast stolpen.

Då jag tillbringar på tok för mycket tid med att kolla på MotorTrend program så snappade jag upp jag ett lite tips. Efter att man punktat första gången så kan man slipa ner punktsvetsarna innan man fortsätter svetsa. Det underlättar att man ser var svetsen ska läggas det ger plåten lite tid att svalna samt att man får lite överlapp på svetsarna istället för att det kan bli ett litet tomrum mellan dom som är svårt att fylla

Jag tyckte det fungerade utmärk för efter att ha fortsatt svetsat och slipat ner så hade den här stolpen inte slagit sig alls.

Baksidan punktades och slipades också.

Nu var det sanningens minut hur skulle tröskeln passa!


Helt ok skulle det visa sig.
Nästa steg var att dubbel kolla så dörren passade in.
Hålet i Klassic stolpen visade sig vara lite för litet så fick ta upp det lite i nedkast efter det passade dörren riktigt bra. Tom springan var helt ok!

Kunde inte hjälpa mig utan provade mocka upp torped vägg med..
Ser ut att stämma riktigt bra. 
Sen var det bara att börja slipa igen för att få bort den gröna färgen. Här har jag ett litet eget knep. För att få en bra arbetshöjd och få grejerna man slipar på att ligga still så använder jag min gamla strykbräda! Perfekt att spänna fast saker i lätt att justera i höjd och har avlastningsyta för maskiner på sidan

För att kunna vara säker på att karossen hamnade rätt på chassit så vart jag tvungen att ropa in min bror till hjälp och lyfta tillbaka karossen på chassit igen. Den här gången med kanalerna på plats.
Skruvade fast kanaler och bitarna över x membern så jag viste att karossen var på korrekt plats.

Innan jag värmde upp svetsen så Hörde jag av mig till Carl Fredrik som gjorde en djupdykning i böckerna och kollade hur stor dörröppningen skulle vara. (Tack för hjälpen Carl Fredrik!!) Lite udda att VW själva uppger två olika mått på höger och vänster sida.


Kapade bortförstärkningen och mätte både tre och fyra ggr. Som tur var är det ett litet rost hål i nedre delen av kvartspaneln som kom väl till pass när jag skulle mäta dörrhålet Fick hålla upp plattan lite med en domkraft för att kanalen skulle ligga rakt och snyggt. Antar att det är lite av priset man får betala för att använda klåparholm plåt i halvorna..


923mm perfekt
Sen var det bara att ta ett djupt andetag och punkta dit A och b stolpe innan jag forstatte med helsvetsning så provade jag dörren en sista gång. Passade fortfarande helt ok.
Samma procedur som tidigare punkt svetsar

Slipa mer punktsvetsar och sen slipa tills det ser bra ut.

Har några svetsat kvar att slipa men kommer inte åt med rondellen så det får vänta tills slipband till finger slipen inhandlats.
Blev iaf mycket nöjd med resultatet.
När tröskeln var på plats var det dags att tackla hjulhuset bak..
Hade lyckats fått tag på en NOS innerskärm från Gurra som jag satte upp i mitt justerbara plåtställs bord. (Strykbrädan)
Markerade med tejp ca en cm utanför där jag ville att skarven skulle vara. Sen kapa. Tanken är att lägga skarven i vecket mellan sidan och hjulhuset där plåten borde vara som starkast.

Biten provmonterades sedan utan gummit mellan chassit och kaross.
Efter en mödosam process med rita markera och kapa steg för steg så hade jag tillslut en bit som passade riktigt bra.
https://i.imgur.com/4F3vTTs.jpeg

Innan jag svetsade dit den på bilen så provade jag passform från min org skärm. Skärmen passade som handen i en handske!

Givetvis var jag även tvungen att kolla så alla hål hamnade rätt mot dom på bilen så det vara bara att prova montera igen!

Då allt lirade som det skulle så gick jag vidare och slipade sen bort dom sista resterna av gamla innerskärmen och monterade den nya med gummit på plats samt drog det hårt för att få samma kompression på det som på gummit mellan kaross och platta.
Sen var det bara att börja punkta och kyla.

Ställde ner bilen på hjulet igen för att belasta chassit lite mer gämt
Samt forstatte punkta kyla och slipa.

Tillslut var biten på plats. Jag dimmade lite mattsvart på sidan och klossade den. Hittade tre små sättningar i plåten men bara väldigt små så dom kan jag tennspackla senare.

På NOS plåten satt även motorrums hyllan med och den passade in perfekt.

Nöjd med höger sida så var det bara at börja med att göra om samma jobb på vänster sida. 
Hade för ett tag sen köpt ett helt klipp från en 62:a som hade krytt hjulhus och x member. Problemet var bara att dom forfarande satt ihop.
Upp på strykbrädan och börja märka ut och sen fram med rondellen igen. Började med att slipa bort all underredsmassa. Inget kul Jobb då den var generöst pålagd och fortfarande rätt seg. Men man får vara glad ändå då det troligen är skälet till att biten fortfarande är hel idag.

Kvartspanelen är i försvånasvärt bra skick men lite äten på insidan får se om jag försöker rädda den med eller inte.
Kapade sen bort det jag inte ska använda och frigjorde x-membern

Vid en första anblick x-membern användnings bar ut. Bara några små hål som jag kan fixa.
Men under x-membern sitter en förstärkningsplåt. Den är punktad lite överallt och var tvungen att komma bort innan jag kunde svetsa dit x member biten igen.
Efte att ha tillbringat timmar med att mer eller mindre slipa bort hela förstärkningen så visade det sig att x-member biten tyvärr inte var bra alls... löv tunn och nästan bortrostad underifrån.
Så innan jag kan göra nått mer på vänstersidan så måste jag få tag på en nu x-member.
Övervägde att köpa en från woffe för att få en med rätt rundning innan jag hittade en för mig ny produkt på marknaden. CSP hade en x-,member i correct pressning som såg riktigt vettig ut! Sådan fick det bli. I väntan på att den skulle dyka upp beställdes även kvarts paneler från Klassic VW för att kunna bli helt klar med högersidan.
Då jag inte kunde komma längre med trösklar eller rostlagning bak så började jag provmonera innerskärmar fram. Har ju hittat NOS både höger och vänster. Provade även mellanbilen från Autocraft fram. Här stötte jag på det första riktiga problemet.

Innerskärmarna ligger inte an alls mot övre torpedväggsplåten. Min första tanken var att den blivit uppböjd av att hänga i bockarna men då jag provade med torpedäggen så ligger den an mot ramtunneln så den kan helt enkelt inte komma lägre
efter en stunds klurande så insåg jag att jag inte kommer längre utan delen mellan innerskärmarna med bromsvätskahyllan som håller fram ändan på innerskärmarna på plats. Tog ner min som jag trodde jag kunde rädda med den så tyvärr ut så här..

Åter igen kom Erkki (Finnfisher) till räddning med ett krytt fram klip från en 62:a jag kunde få!
Men tills jag får tid att åka till Kinna och hämta dom så var det inte så mkt mer jag kunde göra. Tog någon liten stund och städa när jag var klar kollade jag upp och slogs av tanken att det faktiskt står nått som liknar en bubbla framför mig!

Sen släckte jag och gick hem.
Nu blir det några dagar att jobba igen medan jag väntar på mer plåt samt kan hämta klippet hos Erkki!
Kul projekt, ser mycket bra ut. 
Hade samma problem med mina innerskärmar.
Slutade med att jag fick förlänga (bygga ut) torpedväggsplåten så den passade mot innerskärmarna.
tokigt seriöst lagat!!!!!

Massiv uppdatering
Jag reagerade också på att det faktiskt är olika mått på dörrgapet i VW boken 
fäster du kanalerna på plattan och sen svetsar fast dom i karossen? Jag tycker mig sett folk göra på båda sätten, kanal fast i kaross sen plattan och tvärt om..
Riktigt snyggt jobbat!!
Hade samma problem med mina innerskärmar.
Slutade med att jag fick förlänga (bygga ut) torpedväggsplåten så den passade mot innerskärmarna.
Får kolla när jag får dit mellanhyllan. Ev kan det ju vara så att vw helt enkelt tryckte ihop dom med punktsvetsen även om det verkar lite långsökt. Annars får jag göra som du gjorde och bredda!
Massiv uppdatering
![]()
Jag reagerade också på att det faktiskt är olika mått på dörrgapet i VW boken
fäster du kanalerna på plattan och sen svetsar fast dom i karossen? Jag tycker mig sett folk göra på båda sätten, kanal fast i kaross sen plattan och tvärt om..
Jag använde plattan och skruvade dit bakre x-member. På så vis vet jag att karossen hamnar där den ska på plattan. Näste mått man måste tänka på är hur långt ut från ramtunneln tröskeln ska sitta. Enklast är ju då att skriva fast tröskeln. Blir mycket mätande om man ska få till det innan man sätter karossen på chassit.
Då har man pysslat lite i garaget igen. Men inte fören att jag körde tur och retur med släp och hämtade ett frontklipp från en 62:a som Erkki hade i Göteborg.
Väl hemma igen ville jag göra färdigt den sidan jag höll på med innan jag åkte och jobbade.
Medan karossen fortfarande var fastskruvad i plattan så passade jag på att ta mig an B-panelen.
Classic fab panelerna hade som vanligt en helt ok passform. Jag bestämde mig för att lägga skarven ganska långt in på b stolpen för att få stödet från vecket för att slippa att plåten slog sig.

Efter många mätningar provfästningar så var jag nöjd med passformen och fick hörnen där jag ville ha dom.

Fick slipa bort mer grön färg och sen börja fästa upp plåten.

Punktade dit den först och sen slipa och punkta. 

B-stolpen var riktigt bra. B panelen var väldigt känslig och dessutom var den blästrade karossen tunn på några ställen där svetsen gjorde hål jag fick lägga några extra punkter för att få till det.



Den plåten slog sig lite men men inte mer än att jag tror att jag kan få till det med hjälp av ett portabelt engelskt hjul.
Jag började pyssla lite med att frilägga mellanplåten från frontklippet jag hämtat i gtb.
Jag tänkte jag skulle försöka att rädda även själva baljan som vid en första anblick såg helt ok ut.

Men tyvärr var det som vanligt mycket värre när man väl börjat gräva i den...

Bestämde mig för att inte lägga mer tid på den då den var för dålig utan använda eftermarknads istället.
Slipade iaf rent alla punktsvetsar och provmonterade den.
Först kunde jag inte få den att passa alls.

Men efter lite justerande av framskärmarna så föll den till slut på plats och fick allt att stämma helt ok 
en sista koll med bränsletanken gjordes innan allt revs ner igen...
Nästa steg var att börja med andra sidan. Fick skruva bort karossen igen från plattan och
Lyfta upp den på pallbockarna för att kunna kapa bort den biten av x-membern som var slut.
Köpte en eftermarknads x-member från CSP som faktiskt var helt ok.

Innan jag kunde fästa den så var jag tvungen att fixa en gammal lagning i en den som innerskärmen fäster mot.
För att komma åt den och ytteränden på x-membern so kapade jag ur det trasiga hjulhuset. Det ska ju ändå ersättas med det org som ligger och väntar på den.

Tejpade maskerade och kapade den nya membern. Fördelen med den nya delen är att den kommer med en förstärkningsplåt redan monterad. Nackdelen är att den kräver lite modifiering för att bli rätt för 61:a samt att radien inte riktigt stämmer med org. Något jag kunde ordna genom att med min högra fot lägga rätt exakt 70kg press på den..


Den krävde lite mer justering än org biten men vart ändå rätt nöjd med resultatet. Precis vid sista svetsen tog gasen slut. Samma flaska jag köpte ny till chassit för snart 4 År sen. Har faktiskt inte svetsat på nästan nått annat än den här bilen.
Ny flaska inhandlades och nu när jag var klar med den biten så var det bara att ta tag i tröskeln på häger sida.. nästan 2 h slipande för att få bort grönfärg.

Sen lyfta på karossen på chassit igen och skruva fast trösklarna och alla karossfästen, fick lyfta tröskeln även på den här sidan för att tröskeln skulle passa bra,
Tog jag bort staget och mätte in dörren enligt boken med 1mm större springa
fäste med en klämma och provade med dörren så springan. Var ok. Det kommer krävas lie små justeringar innan jag är helt nöjd med dörrspringan i överkant bak men nere vara det helt ok. Så jag bestämde mig för att följa VWs mått och fästa upp karmen så.



Punkta och slipa repetera tills det blir bra. Är nog lite av en bokstavskombination som ligger bakom att jag inte kan bara släppa det med en ”vanlig” slipad svets då skaren iaf ska kläs in med golvmatta... men blev nöjd iaf!
Tog sen ett par timmar att städa rent garaget och faktiskt städade ur bubblan från damm och var lite eldvakt innan jag tog den obligatoriska 10 min låta det utförda jobbet sjunka in och fundera lite på vad nästa steg i processen är..


Ett gapande stort hål påminde mig dock rätt snabbt.
Nästa jobb blir hjulhus bak innan vi jobbar oss framåt.
Innan jag gav upp passade jag även på att prova defroster slangarna bestälda från Tyskland
Passar perfekt. Blir att inhandla lite slangklämmor och korta dom men det blir ett senare projekt. Nu var det dags att släcka och gå hem. 
snyggt jobbat...
Papp slangen samma sort som min far använde i orgelbyggeri... för att leda luft till piporna... 
De blir ju bra det där.
Just frontklippet till 60-70 talare komplett med balja är ruskigt svårt att hitta Nos.
Jag letade överallt i ett år innan jag hittade ett i Usa.
De som finns som repro är galet dåliga och säljs som 46-79 .. Inte många rätt på dom inte.
Beg är ju alltid mer eller mindre ruttna- speciellt runt spolarburkens hylla.
Jag brukar stanna och fundera på vad jag INTE ska göra istället!
Men det där blir ju sjukt bra, impad! 
snyggt jobbat...
Papp slangen samma sort som min far använde i orgelbyggeri... för att leda luft till piporna...
Vad kul det visste jag inte!
Hittade en websida där man kunde beställa större kvantiteter och då får ner priserna till löjligt billigt men då jag inte riktigt behöver mer än två rör så fick det bli från tyska CSP som hade dom hemma. Vart runt 400kr för båda ink frakt.
De blir ju bra det där.
![]()
Just frontklippet till 60-70 talare komplett med balja är ruskigt svårt att hitta Nos.
Jag letade överallt i ett år innan jag hittade ett i Usa.De som finns som repro är galet dåliga och säljs som 46-79 .. Inte många rätt på dom inte.
![]()
Beg är ju alltid mer eller mindre ruttna- speciellt runt spolarburkens hylla.
Det klippet jag hittade är faktiskt helt krytt vid bromsvätskahyllan men nedre plåten i baljan var tyvärr dålig. Där har jag en eftermarknadbit som passar bra men som inte riktigt har den fina dräneringspressningen som org.
Jag brukar stanna och fundera på vad jag INTE ska göra istället!
![]()
Men det där blir ju sjukt bra, impad!
Haha ja det är nästan lättare att räkna upp vad man inte behöver göra än det som är
Kvar.. men skulle säga att jag är halvvägs nu ungefär
Hej hej hallå dagboken!
Fick lite oväntad ledighet pga corona viruset
läste att man skulle undvika soceal kontakt. vad passar bättre än att gömma sig i garaget
Jag tog en sväng till Biltema och letade efter slanglklammor till mina defroster rör. Ville ha klammor av klämtyp och det visade sig att det inte fanns tillräckligt stora. Men hittade tillslut det här settet med klämmor för drivdamask som var i rätt storlek. 
Målade plåten bakom med primer då jag inte kommer komma åt där när jag monterar inneskärmarna.

Fick korta av rören ca 3cm för att dom skulle sitta snyggt och sen monterade jag dom permanent!
Därefter var det gapande hålet i hjulhuset bak. började med att lägga igen en kapning som någon gjort när dom skurit ut biten.
Där efter fick jag mäta och mäta och åter mäta och sen kapa bort lite mer på bilen för att göra plats för hjulhuset.
när det började bli nära så gjorde jag som på andra sidan och drog fast hjulhuset med gummidistansen.
För att få rätt avstån mellan stötdämpartornet och karossen så fick jag kila in en hammar emellan. då vart även allt att lina snyggt inne i karossen.


provade med en skärm för att se så alla hål stämde.

när jag var nöjd så var det bara att punkta dit först inne

sen utsidan.

medan punkterna fick svalna så tacklade jag den sista lilla biten på vänstersida som var kvar.



Sen var det bara att fortsätta med hjuhuset. punkta svetsa slipa.

Plötsligt händer det! bakänden invändigt är klar!!

Men det var mera jobb kvar utvändigt.
Svetsade och slipade yttre delen. när det var klart så provade jag med skärmen igen för att se hur det passar.

Helt ok. Tyvärr saknade mitt klipp spetsen. Hade en klockerholm som faktiskt passade bra som jag trodde jag skulle kunna använda. Även mellandelen bak var klockerholm så jag började att pussla ihop med dom bitarna.

vid en första blick såg det bra ut men tyvärr visade det sig som vanligt att klockerholm inte riktiktigt håller måttet.
Pressningen i övrekanten är i princip obefintlig gämfört med en org plåt så jag kan inte sätta dit listen som ska hålla motorumslisten samt att mellanplåten är så dåligt pressad att den inte ligger rätt på kanten.
det blev till att börja söka mer plåt.
Mellandel bestäldes från Autocraft då den ser riktigt bra ut
.. en NOS spest hittades hos en av dom gamla rävarna.. lite dyrt men värt varenda krona..
slipade rent bakskärmarna. Vänster var perfekt men tyvärr visade det sig att höger bakskärm som jag lagt tid på att svetsa och rikta dålde fler överaskningar

spakel och bulor
Nu var hela garaget fullt av damm och elände från spacklet så jag bestämde mig för att slipa allt och se vad som kunde användas och inte.
hittade en annan höger bakskärm som jag hade tänkte till ett annart projekt som visade sig vara perfekt skick.
org Hö framskärm var det hål i så slipade av den som egentligen var till det andra projektet.

men med vänster fram var det lite värre
Svetsad och spacklad med både tenn och vanligt spackel. NOPE den duger inte.
sen gick jag på inneskärmarna fram. Dom var i fint skick men hade lite småbulor efter lagring i många år..

efter lite hammer off dolly då var dom borta...


den vänstra hade en del rost så den och mellandelen lämnade jag bort för blästring.
när dom kom till baka så provade jag att mocka upp allt igen.


Nu är det närmare än någonsin.
Men det var en liten detalj kavar från hjulhuset bak jag var tvungen att göra.
b panelens nedre kant och liten bit av hjulhuset var dålig så det kapades bort.

motsvarande del ur klassic kapades ur.

slipades av och punktades

svetsen sjönk lite gran tyväär så det fick bli ett litet lager tennspackel på..

När jag äntligen var helt klar så var det bara att röra sig framåt
classic firewall slipades av och punktsvetsades dit.


samt den inre delen fästes fast. Vid det här laget fick jag reda på att min inbokade Finlands resa på fredagen blir inställd pga viruset!! För att kunna komma över fick jag släppa allt jag har och sticka över med första färjan nästa dag innan Finland stänger gränsen.. så här sitter jag på obestämd framtid 
Vilket jobb du lägger ner, blir magiskt 
bra jobbat! Nu måste jag googla på hur man tennspacklar 
Vilket jobb du lägger ner, blir magiskt
Tack! Lite beroende på vad som händer med arbete framöver så hoppas jag att jag ska kunna besikta bilen till hösten och förhoppningsvis kunna köra 2021. Sen får jag nog ringa Bosse i Pheneix för att se om han kan ruska fram en cabbe åt mig med 
bra jobbat! Nu måste jag googla på hur man tennspacklar
Ja är man inte proffs på svetsning så funkar tennspackling helt ok. Jag är inte tillräckligt duktig ännu på det för att helt kunna undvika vanlig spackling på tex b-panelerna. Men har som målsättning att det ska vara så lite plast spackel som möjligt. Jag köpte Verktygsbodens starter kit och sen kör jag med mini brännare Art. 17-680 från biltema! Se bara till att du har en fläkt som blåser bort ångorna. Dom är riktigt otrevliga saker i... 
Boxerville » Projekt » Den blå 61:an som ville bli vit.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.