1

Hej!
Jag har en platta från en 1970 bubbla som jag tänkta använda till Porschen
Pratade man  viking speedster där jag tänkt handla karossen , man han hade koll på hur mycket platta ska kapas
Så frågan hur mycket den ska kapas  har hitta ett exempel där den kapades 270mm ?
Kan det skilja på olika kaross tillverkare ?

Sen har jag prata med SFRO och dom ska besikta kortningen av platta och att det är gjort på rätt sätt
Hur gör men detta på rätt sätt
Hitta det ett exempel se bilder kan detta fungera ?

Post's attachments

rezis_DSC05005.JPG, 31.19 kb, 400 x 300
rezis_DSC05005.JPG 31.19 kb, 6 downloads since 2020-03-19 

rezis_DSC05007.JPG, 30.54 kb, 800 x 600
rezis_DSC05007.JPG 30.54 kb, 5 downloads since 2020-03-19 

2 Senaste redigerad av umekille (2020-03-20 06:23:45)

ena biten har 2 ben den andra har utskjut i mitten så den hakar i...skall helsvetsas
http://www.beachbuggy.se/forum/download/file.php?id=666&t=1

http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopic.php?t=3688

3

Det viktiga är väl förskjuten skarv... sedan exakt Hur? .. en förstärkning i ytterprofilen e ju alltid trevlig oxå.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-03-20 07:21:03)

För länge sen då gällde det att snedkapa ramröret, och det är vad bilden visar.
Syns lite dåligt dock.
Undre snittet är längre fram än övre vilket resulterar i en sned skarv, som är längre ock fördelar kraften bättre.
Den förskjutna skarven på golvplåtarna, är bara till för att göra det lätt att få ihop dent, bidrar inte nått med styrka för att den är snedkapad. Buggy var man tvungen att sätta ett 40x40 rör i ytterkant för att förstärka upp karossmonteringen.
Kolla med din karossleverantör hur mycket plattan skall kortas.

Post's attachments

Cabuggysnitt.JPG, 57.37 kb, 1149 x 484
Cabuggysnitt.JPG 57.37 kb, 4 downloads since 2020-03-20 

rezis_DSC05007.JPG, 58.41 kb, 800 x 600
rezis_DSC05007.JPG 58.41 kb, 5 downloads since 2020-03-20 

5

Tackar för svaren ICQ/ab

6

Njaa köp SFRO boken. Där i finns det rätta sättet hur du ska kapa tunneln. Iaf rätta sättet efter att få den godkänd.
Har för mig du ska kapa den som i trappsteg.
Byggde en kortad platta till en 356 för två år
sen tror jag det var.
Gick dock i stöpet på karossen så plattan står nu mer bara.

356 karosserna ska nog ha en fyrkants typ störtbur inuti karossen. Så var det iaf på den modellen jag kollade på.

Men skaffa boken och gör efter den så blir besiktningsmannen väldans nöjd. Kan ju vara bra att fota längs med vägen oxå så dom kan se om dom frågar.

Kul, lycka till med bygget.

Tomato Potato
Dyslexiker..