Efter att ha diskuterat ovalplaner med min garagekompis Per så landade det i att jag fick tips av han på en hjärtoval, hade egentligen inte tänkt köpa på mig ett till objekt nu, men hjärtovaler växer ju inte på träd precis.
Jag har en vilja av att rädda ett ”vrak” så detta objekt passade perfekt.
Bilen i fråga är en Stratos Silver 55:a tillverkad i juni 1955, jag håller på att spåra dess bakgrund och vet så här långt att den rullade i Uppsalatrakten i början på sjuttitalet, 1969 var den X-registrerad så jag väntar nu på papper från Riksarkivet för att fortsätta sökningen bakåt.
Min mamma gick nyligen bort och hon körde 3st folkvagnar under sitt liv så hennes mellannamn Astrid fick bli namnet på denna VW för att hedra min käre mor.
Astrid har stått ute i många år, senaste noteringen i bilregistret är från 1979 och sedan är ödet okänt. Senaste ägaren minns inte när han köpte henne men troligen har hon stått ute sedan 70-80-talet.
Någon gång under hennes liv har hon lackats om, fått blinkers monterade och nyare bakljus. Motorn och motorluckan har försvunnit, oklart när dock.
En kompis som inte sett henne frågade om det var mycket rost? Jag svarade, nej….. det är inte så mycket kvar…
Planerna är inte helt spikade för renoveringen om det blir ny lack eller om jag lagar upp henne med ny plåt där så behövs och behåller patinan i övrigt, det får framtiden utvisa. Nästan 100% dock på att hon blir i original utförande med 30hk..
Det som saknas i skrivande stund är:
Baklysen (hjärtljus)
Pilar
Motorlucka
Framstolar (upp till juli 55)
Baksätesdyna (lika okt 52 till juli 55)
Golvhalvor
Div plåt
Då denna renovering kommer att starta tidigast om ett år så kommer jag samla på mig delar eftersom ekonomin tillåter, tips på delar mottages tacksamt