1

Jag försöker att förstå vad det är för relä som sitter under baksätet dels är det ju laddreläet men sen har jag ett mindre vad kan det vara?. Vad kan det vara bilen är en typ 1 från 1970.

2

Bakrutevärme är det nog.

T1 splitbuss kombi '64
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

3

När vi jobbade med dessa bilar på 70talet så hade vi problem med att startmotorn inte funkade ibland. det berodde på spänningsfall i tändningslåset och då monterades ett relä under baksätet  och då blev tändningslåset en manöverkrets. strömmen gick  kortare väg från batteriet via reläet till startmotorns tillslagskontakt.
Mvh. Ove

4

Om du har en elbakruta så är det relät till den.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Det sitter en kabel med hängsäkring  (8 ampere)mellan det mystiska reläet och laddreläet  en tunn svart kabel  kommer från kabel stammen . En vit kabel går bakåt .
Hur fan lägger jag till en bild?

6

Från laddrelät låter mysko, om jag minns rätt ska den komma från batteriet.

Under instrumentpanelen ska det sitta en vippströmbrytare som är till elbakrutan. Det borde knäppa i relät när den slås av/på.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Tack för hjälpen!

8

Utan att kolla varesig i bilen eller i kopplingsschemat vill jag minnas att det sitter en svart kabel ansluten i bakrutan på höger sida och en brun på vänster sida, möjligen kan det vara tvärtom.
Svarta kablar i VW/Bosch elsystem från denna tid är INTE minus! Bruna kablar däremot är minus, eller mer korrekt en kabel som leder strömmen tillbaka till batteriet via något som sedan en del år tillbaka heter ”chassijord”.

Det kan ju tänkas att denna svarta kabel är ansluten på laddningsreläets B+ alltså den kabeln som går till batteriet. Och javisst, en sådan där svart hållare till hängsäkring avslöjar denna krets!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."