1

Tjena

Testar här då jag inte fick så bra svar på fb.
Jag har alltså en 1600cc motor och hitta ett par Solex 32-34 pdsit-2 som jag tänkte slänga på denna motor.

Men de här med gasreglage. Finns de någon som har tips på hur man gör ett bra reglage själv alternativt vart man köper ett som inte behöver modifieras så mycket?



/Mattias

2

Att sätta dit orenoverade gamla förgasare på en orenoverad gammal motor är inte optimalt. Reglage går att få från typ 3 motorer men måste nog modifieras något. Jag har jobbat med VW sen sjuttitalet och skulle nog tänka mig för mer än en gång om att sätta dit gamla förgasare med glapp spjällaxel på en orenoverad 1600 med begränsad vacumsignal. Desutom så hade typ 3 problem med ånglås på dessa förgasare då värmen från motorn steg upp i flotören. Om du måste göra det här så rekomenderar jag att du plockar ur motorn och gör det i en startbänk. Det kommer att bli mycket skruvande på förgasarna. En annan femma är att förgasarna sitter lägre än soppapumpen så typ3 hade en avstängningsventil mellan pumpen och fögasarna. Utan den så är risken stor att förgasarna står och droppar ner i motorn efter att du stänger av den. Angående reglage så finns det ett vändkors att köpa som sitter mitt på motorn och stänger går att göra av 6mm silverstål och kuländar går att köpa på momentum eller Sveroll.

3

Funderade själv på att driftsätta ett par PDSIT innan jag istället valde att konvertera ett par ALFA IDF 36:or på min motor med doghousekylsystem (typ 1).

Om jag gjort jobbet, hade jag nog använt bowdenkablar ungefär som de kit som Logmech säljer för Weber IDF.

Bensin-avstängare som Hans nämnde låter vettigt! Flottörventilerna kan jävlas, gamla bitar gör det säkert, nya reparationsbitar är i denna fantastiska nya värld ofta sämre en gammalt junk.
Ev skulle ett par längre insug än original så de kommer i höjd ungefär som för Weber IDF vara en mer praktisk lösning!

Rejäla temperaturisolerbrickor av fiberbakelit är ett måste på alla motorer jag pysslar med för att inte koka förgasarna.
Bara papperspackningar räcker inte!

Sten vW

4

Hans Landelius skrev:

Att sätta dit orenoverade gamla förgasare på en orenoverad gammal motor är inte optimalt. Reglage går att få från typ 3 motorer men måste nog modifieras något. Jag har jobbat med VW sen sjuttitalet och skulle nog tänka mig för mer än en gång om att sätta dit gamla förgasare med glapp spjällaxel på en orenoverad 1600 med begränsad vacumsignal. Desutom så hade typ 3 problem med ånglås på dessa förgasare då värmen från motorn steg upp i flotören. Om du måste göra det här så rekomenderar jag att du plockar ur motorn och gör det i en startbänk. Det kommer att bli mycket skruvande på förgasarna. En annan femma är att förgasarna sitter lägre än soppapumpen så typ3 hade en avstängningsventil mellan pumpen och fögasarna. Utan den så är risken stor att förgasarna står och droppar ner i motorn efter att du stänger av den. Angående reglage så finns det ett vändkors att köpa som sitter mitt på motorn och stänger går att göra av 6mm silverstål och kuländar går att köpa på momentum eller Sveroll.


Ja jag inser att det verkar blir mer problem än väntat att kasta på dessa.
Är det värt att renovera upp dessa förgasare eller bättre att satsa på en färdig förgasarsats?

Låter som det är väldigt mycket som behöver byggas om/fixas för att det skall kunna funka.
Har motorn i stativ just nu och tanken är attfå I den innan sommaren men har begränsat med tid att lägga i garaget så alla tips mottages just nu!
Mycket vilja men brist på erfarenhet och kunskap ICQ/bw

5

Sten vW skrev:

Funderade själv på att driftsätta ett par PDSIT innan jag istället valde att konvertera ett par ALFA IDF 36:or på min motor med doghousekylsystem (typ 1).

Om jag gjort jobbet, hade jag nog använt bowdenkablar ungefär som de kit som Logmech säljer för Weber IDF.

Bensin-avstängare som Hans nämnde låter vettigt! Flottörventilerna kan jävlas, gamla bitar gör det säkert, nya reparationsbitar är i denna fantastiska nya värld ofta sämre en gammalt junk.
Ev skulle ett par längre insug än original så de kommer i höjd ungefär som för Weber IDF vara en mer praktisk lösning!

Rejäla temperaturisolerbrickor av fiberbakelit är ett måste på alla motorer jag pysslar med för att inte koka förgasarna.
Bara papperspackningar räcker inte!

Sten vW

Ja de verkar vara ett smidigt system och hyfsat smidigt att få sykat med de.

Jag är väldigt kluven med hur jag ska göra med dessa förgasare. Va mer att jag hittade dessa förgasarna så kostar mig inget. Men kanske är bättre att satsa på ett färdigt förgasare kit. Lättare att få till de innan sommaren kanske. Alternativt köra enkel förgasare i sommar

6 Senaste redigerad av mettis (2020-03-16 14:56:30)

För att pilla ihop ett gasreglage av typ3 förgasare/stag i typ1 gjorde jag såhär....

https://i.imgur.com/KmyFqs8.jpg

https://i.imgur.com/n9zrPre.jpg

7

mettis skrev:

För att pilla ihop ett gasreglage av typ3 förgasare/stag i typ1 gjorde jag såhär....

https://i.imgur.com/KmyFqs8.jpg

https://i.imgur.com/n9zrPre.jpg


Ser riktigt bra ut