
Snart med svart bälte i underredesmassa!
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Arizona bubbla cab -64
Sidor Föregående 1 … 10 11 12 13 14 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara

Snyggt, lackat hela bilen?
Snyggt, lackat hela bilen?
Fronten och ena sidan typ lackades ju förra vintern efter reparationerna från krocken, sen nu när vi gjorde bakänden så blåste dom på färg på resterande av utsidan..
Har ju fortfarande jobb kvar på karossen så lacken är inget med superfinish men gör ju att helheten blir lite bättre tycker jag..
Helheten gör större skillnad än nivån på lackeringen. 
Ser riktigt bra ut.
Blir mer och mer lik en hel bil igen
Hållt på 2 kvällar med att passa in motorhuven, fick till slut byta fästena på karossen.
Nu får det duga




Blir bara bättre och bättre!
Blev en hel del gjort på den i vinter.
Detaljerna gör helheten! Blev snygga springor runt om!
Har varit ute och provkört lite i helgen, har ju som sagt monterat en industrimotor i vinter, som jag monterade powerspark brytarlöst på och sen flyttade över alla andra grejer från den gamla motorn som behövdes.
Men Tycker inte jag får motorn att gå riktigt som den ska vid körning, känns slö som att den inte går i full fart , eller har jag bara glömt hur slö den är under vintern
Har ställt tändningen med stroblampa på både 7,5’ och 10’ känns som att 10’ var bäst..
Vet inte vad som är rätt för min motor och fördelare?
Motorn är 1200 tillverkad aug -64 och det sitter en fördelare som heter jur4 113 905 205T och har en solex 28 PICT-1 förgasare, någon som vet vilken tändpunkt som är rätt?
Funderar även på om det kan vara att man behöver byta huvudmunstycke på förgasaren?
Går ju väldigt fint på tomgång men tvekar lite när man gasar snabbt. Renoverade förgasaren förra vintern.

Kolla så accpumpen funkar.
Lossa gärna membranet och kolla efter sprickor.
Nu har jag rengjort hela förgasaren och bytt accmembranet och bytte huvudmunstycke från 122,5 till 125, tycker att gasen svarar mkt bättre än innan.
Men tycker att bilen känns slö när jag är ute och kör
maxhastighet ca 90km/h och då får jag jobba länge...
Bör jag byta till ännu större munstycke(130)?
Även läst om att man brukar ställa tändningen när man gasar upp bilen, på ca 30’, hur ska vacuum slangarna vara då, pluggade eller inkopplade?
Nu är den ställd på 10’ vid tomgång och vacuum bortkopplat.
När man pluggar vacuumet räcker det med att sätta en tejpning typ?
Remskivan har ju bara 2 hack så antar 7,5 och 10 någon som har några mått så man kan mäta ut 28-32’?
Tack på förhand

90 känns ju lite dåligt.
Mät diametern på remskivan, räkna ut omkretsen och dela med 360.
Multiplicera resultatet med 30 så vet var märket skall vara.
Kan vara kul att få använde mattekunskaperna som man aldrig trodde man skulle få använda.
Gjorde det på min, men markerade med tejp och tuschpenna så allt är borta nu, och minnet är kort //Sorry.
Mät utan vacumet inkopplat, jo tejp funkar bra.
90 känns ju lite dåligt.
Mät diametern på remskivan, räkna ut omkretsen och dela med 360.
Multiplicera resultatet med 30 så vet var märket skall vara.Kan vara kul att få använde mattekunskaperna som man aldrig trodde man skulle få använda.
Gjorde det på min, men markerade med tejp och tuschpenna så allt är borta nu, och minnet är kort //Sorry.Mät utan vacumet inkopplat, jo tejp funkar bra.
Tack för svar!
Höll på som en galning igår och ändrade allt möjligt men fick den inte till att gå ordentligt iaf.
Misstänker att fördelaren jag har är för ”ny” (kom tydligen 69 och skall sitta på 1500/1600) så kanske inte funkar tillsammans med min solex 28 PICT-1 förgasare.
Även märkt att vacuumklockan inte riktigt håller tätt, kanske kan vara en bidragande orsak?
så lånade en annan fördelare igår kväll Från tidigare år, men sen med min otur så var det fel fördelarlock som jag fick med, behöver vara ett lågt för att testa, får bli att åka runt i bildelsaffärerna idag och se om det är något som finns på hyllan.
Jag tror 1500/1600 hadeVacum advance only distributors dvs ingen mekanisk förställning.
Och de är det säker nog att man kopplar ihop med rätt förgasare och rätt motor. för att får en riktig tändkurva.
Här är en lista på fördelare och dom som det står "This distributor is vacuum advance only." ska man nog hålla sig borta från.
https://www.wolfsburgwest.com/wolfsburg … butors.cfm
Max 90... då känns det som det är ett större fel. Hur väl har du kollat upp motorn? Har den komp? Har kammen gått ned sig? Även industrimotorer kan bli dåliga.
...och slutligen: öppnar förgasaren fullt när du trampar gasen i botten? ...klassiskt fel...
Max 90... då känns det som det är ett större fel. Hur väl har du kollat upp motorn? Har den komp? Har kammen gått ned sig? Även industrimotorer kan bli dåliga.
...och slutligen: öppnar förgasaren fullt när du trampar gasen i botten? ...klassiskt fel...
Gjort kompressionstest idag, visade 115 på 3 st och 110 på en, dåligt/bra?
Känns ju som gasen öppnar fullt..
Såhär såg stiften ut, har ett 130huvudmunstycke i nu...Går den snålt?
Ställde ju ventilerna till 0,15 är det rätt även för industri?
Förgasaren som jag satte i nu är nog kanske även den vacuum advance såg jag på din lista mr56, tror ni det gör sån skillnad?

Kompression är OK tycker jag det är ju jämnheten man är ute efter.
1962 står det 0,20 för insug och avgas, i manualen. Så 015 funkar säkert bra
Jag har svårt att läsa stift nu med den nya bensinen så den hoppar jag.
stod det "This distributor is vacuum advance only." på den fördelare du har, så har du nog problem.
Vet inte hur det funkar på Folka, men hade det varit en Ford Flathead 8BA fördelare som kopplats in på insugsvacumet, så hade den funkat baklänges.
Men här finns det grabbar som vet vilken förgasare man ska ha till vilken fördelare.
Jag har noll koll.
Bara att det är viktigt.
Har du för lite förtändning blir den klen och går varm, gäller alla bilar oavsett kylmetod.
Ford sidventilare är ju kända för att koka i tid och otid, och i de flesta fallen är det för lite förtändning inte dåligt kylsystem som orsakar det.
Läst att man justerar ventilerna 0.1 iaf på industrimotorer typ efter 64 och min motor är ju därifrån ungefär.. skulle det göra stor skillnad på 0.1 och 0.15?
Eller kan det vara så enkelt att en industrimotor inte går lika fort??? Hade en annan bubbla kille här idag som testade lite och han tycker med att bilen går bra förutom att den är lite trött???
Tänkte att jag ska försöka åka till bilprovningen någon dag och göra ett avgastest så ser man ju hur blandningen är iaf.. tycker att den kanske går lite snålt när jag läser av den på stiften, men jag är ju lite ny i gamet
Vilken fördelare ska jag ha egentligen till min solex 28 PICT 1 förgasare, är ju uttag på den för vacuum...??
Här ser man lite info om 0.1 spel, min industrimotor har nummer 122-138872 så är typ där det kom...




Hittad det här
Det är inte en solex 28 PICT 1 Verison 2 du har?
Dom verkar vara strypta. Hittade lite på The samba där man pratar om det här problemet också.
Vad det gäller vacum uttag så måste man ha en förgasare som passar för vacum only om man har en vacum only fördelare.
Men man kan ha en fördelare med vikter och vacum till en vacum only förgasare.
Hittad det här
Det är inte en solex 28 PICT 1 Verison 2 du har?
Dom verkar vara strypta. Hittade lite på The samba där man pratar om det här problemet också.Vad det gäller vacum uttag så måste man ha en förgasare som passar för vacum only om man har en vacum only fördelare.
Men man kan ha en fördelare med vikter och vacum till en vacum only förgasare.
Kan det ju mkt väl vara ska försöka undersöka saken på samba, vad sökte du på? Hittar inte det nämligen...
Här rätråden som jag pratde om.
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=185095
Om man läser texten på bilden så verkar inte vara alla utan nått tillverkningsfel, så de borde ju vara ute ur rulljansen kan man tro.
Det var en tråd från 2014 och saknade alla bilder. Den beskrev alla Solex Pict förgasare.
Men jag hittade den här , där kan du nog klura ut vad som hör till vad gällande förgasare och fördelare.
http://members.trainorders.com/android/ … mbersA.doc
Min Vän Google hittade den här gradskivan också på The Hamb.
https://www.thesamba.com/vw/archives/ma … %20PDF.pdf
Till min 34hp motor har samma förgasare. Till den kör jag org bigboy fördelare. Funkar helt ok. Men har även kört den med kina 009:a samt 123 ignition med 009 kurva funkar helt ok det med trots att kurvorna skiljer väldigt mycket. så det borde inte hänga på fördelaren kan jag tycka. Däremot är 115 psi bara ca 7,5kg i comp lite lågt. Hade gärna sett iaf 10kg (150psi)
Senare 34hp med din 28 PICT 1 har org vaccum advanced only
ZV/JCU 4 R 3
111-905 205 M
111-905 205 N
Vet inte varför man skulle undvika dom men ett alternativ borde isf vara tidiga 34hp fördelaren som också går mot den förgsaren. ZV/PAU4R2
Till min 34hp motor har samma förgasare. Till den kör jag org bigboy fördelare. Funkar helt ok. Men har även kört den med kina 009:a samt 123 ignition med 009 kurva funkar helt ok det med trots att kurvorna skiljer väldigt mycket. så det borde inte hänga på fördelaren kan jag tycka. Däremot är 115 psi bara ca 7,5kg i comp lite lågt. Hade gärna sett iaf 10kg (150psi)
Senare 34hp med din 28 PICT 1 har org vaccum advanced onlyZV/JCU 4 R 3
111-905 205 M
111-905 205 NVet inte varför man skulle undvika dom men ett alternativ borde isf vara tidiga 34hp fördelaren som också går mot den förgsaren. ZV/PAU4R2
Kommer man upp till runt 30 grader förtändning vid 3000 varv så gör det nog ingen skillnad på effekten.
Vad jag menar är att blandar man en "Vacum only" fördelare med en förgasare som inte har uttag för den, så blir den inga trettio grader.
Har man en med fördelare med vikter så är inte förgasaren viktig.
Det är väl därför alla gillar 009 fördelare när man trimmat och trixat med kam och förgasarna, så vacumet inte stämmer längre .
Sidor Föregående 1 … 10 11 12 13 14 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Arizona bubbla cab -64
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.