Snyggt! Följer hur du gör med oljefiltret. Har också ett liggande! (Dock har jag i dagsläget ingen motor jag skall ha den på, eller bil att ha den i, men det löser sig nog vartefter!)
Insta: @tob_356
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Frederiks miniprojekt
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Snyggt! Följer hur du gör med oljefiltret. Har också ett liggande! (Dock har jag i dagsläget ingen motor jag skall ha den på, eller bil att ha den i, men det löser sig nog vartefter!)
låter som en trevlig byggsats... iofs är jag helt novis vad det gäller motorbyggnad..
Men det låter kul!! 
Har oxå ett sådant filter för en .. nostalgi motor kanske...
+ lite annat...

Kolla så att oljepumpslocket är tillverkat i härdad aluminium, har sett något nånstans för länge sedan om att det var helt vanlig mjuk aluminium i ett liknande lock....
Kanske dum fråga, men hur kollar jag vad för aluminium det är i locket? Skulle tro att även det är tillverkat av speedwell USA.
En annan fråga jag försöker komma fram till är om jag behöver andra ventilfjädrar än de som sitter i WW okrasa topparna med speedwell 1.25 vipporna och i så fall vad? Jaguar har jag läst mig till kan fungera, men har lite för stor diameter. Catcam är ett annat förslag.
Och så en bild på OT remskivan som kom med posten för ett par dagar sedan.
Läst att ventilfjädrarna kan bottna med 1.25 vippor och originalkam. Vill hur som helst ha lite alternativ att testa när bygget startar, så beställde hem dels catcams fjädrar och dels repro 25hk dubbelfjädrar.

Försökt räkna lite teoretisk på det. Rätta mig gärna om något är fel.
Orginalkammens lyft (obekräftat) 0,297" x 1,25 = 0,371" = 9,42mm totalt lyft.
Installationshöjden på fjädrarna i topparna uppskattar jag lite slarvigt till ca 33mm (mätte från undersidan på ventilbrickan till toppen, men ner till sätet kom inte med).
33-9,4 lyft= 23,6mm fjäderhöjd vid max lyft.
Catcams bottnar vid 21,2mm och så vill man vad jag förstått ha minst 1,5mm spel innan det bottnar = 22,7mm. Dvs de borde fungera på den punkten. Men jag kanske har räknat helt fel? WW fjädrarna har tråddiameter på ca 3,4mm, catcams 3,8mm och 25hp 2,2mm. Samtliga har 6 varv, så WW borde teoretiskt bottna vid en lägre höjd.
Sen har vi fjädertrycket. Jag har svårt att tänka mig att min motor kommer varva över 5000rpm, kanske heller ej lämpligt med original vev, så ett överdrivet fjädertryck sliter väl bara ut kam och lyftare i förtid. Så Catcams kanske är för mkt för mig!?
Catcams fjädrar har följande spec: (+ mätt på badrumsvåg)
Fri längd: 44mm (45mm)
Installationshöjd (33mm): 40kg (40kg)
28mm (testhöjd enl vw): 59kg (55kg)
Fullt lyft (23mm): 80kg (75kg)
Provmätte även fjädrarna provisoriskt mha en gammal mekanisk badrumsvåg
(inga exakta siffror). Fick följande värden med 25hk fjädrarna.
Fri längd: 41,5mm
Installationshöjd (33mm): 18-20kg
28mm (enl vw för 30hk 33.7kg +/- 1.70kg): 28-30kg
Fullt lyft (23mm): 38-40kg
Lite lägre värden än jag hoppats på, lägre än vad vw spec som kontroll för 30hk. Men kanske var min mätmetod för grov. Även med catcams fick jag lägre värden än spec.
Skiljde dock ca -5kg utan de inre fjädrarna, så kanske kommer testa sen med original 30hk fjädrar och WW fjädrar i kombo med 25hk inre fjädrar.

Catcams fjädrarna är i mitt tycke för hårda.
Om du ska ha dubbla fjädrar kolla noga så att dom inte hugger i varandra, på original 25hk kan man se att dom skrapar i varann ibland.
Har kört med WW fjädrar på flera olika motorer och dom verkar funka bra.
Tack Bengt för input, det bekräftar det jag anade om catcams fjädrarna. Vet inte riktigt vad jag tänkte när jag beställde dem, men jag lär mig allt mer om ventilfjädrar iallafall.
Svårt att sova imorse så klev upp och gjorde något som blivit liggande i garaget länge..
Påbörjade tester att LED konvertera strålkastarna (liggande lyktor och 6volt) för några år sedan med att testa lite olika kit från Kina. Eftersom de flesta kit är för H4 gjorde jag då en enkel adapter p43t/p45t, men kom fram till att det dels är bättre och dels är lättare att helt enkelt konvertera lyktan till H4. Detta inlägg handlar alltså mer om att konvertera till H4 än själva led proceduren. Mkt bilder och steg för steg. (Konverterade 912 strålkastare så här från sealed beam för några år sedan, men tog då knappt en bild).
Utgångspunkt:
En sats "Amerika" lyktor. Dessa är när jag tänker på det lite märkliga/ eller så är jag dåligt påläst. Saknar positions lampa (varken i ringen eller strålkastaren) så tänkte att de var Porsche, men har vw nummer? Personligen föredrar jag det så här än de "vanliga" amerikanska vw lyktorna som har positionsljus utanför insatsen i ringen. Rätt trevliga marchal insatser, men tyvärr p45t och poängen är att få p43t (H4).



Insatsen byts mot denna 7" H4 (universal/samma som Volvo mfl.). Egentligen ett felköp från när jag bytte på porschen, eftersom dessa har positionsljus "inbyggt och porschen har egna lyktor för detta, så där blev det ett par nos Hella istället (skulle stört ihäl mig på de tomma positionslamp hålen). Att det blev ett par "Prince of darkness" är för att de hade ett trevligt välvt glas (påminner om de äldre p45t) istället för "vanligt" plant H4/p43t glas.

Men nog babblat och över till konverteringen.
Lossa klämmorna för insatsen:
Ta bort ringen som håller insatsen:
Lyft ur insatsen:
Nu kommer jag också byta till gult glas. Ffa eftersom jag absolut inte vill ha 5000-6000k i färgtemp på ljuset och även om det finns 3000-4300K (gult-neutralt) som led blir urvalet större så här. Dessutom tänker man lite mindre på att det är "Amerika" strålkastare med gult glas (och strålkastargaller/stenskottsskydd sen).
Lossa klämmorna för glaset:
Lossa spännbygeln:
Nu kan glaset skjutas ut:
I med nytt gult glas:
Spänn fast bygeln igen:
Sätt dit klämmorna för glaset jämt runt sargen:
I med den nya H4 insatsen (se till att den kommer rätt/ lodrätt), placera ringen och sätt dit klämmorna för insatsen jämt runt ringen:
Färdigt:


Färgtest med 6000k H4 LED. Jag är nöjd, fin gul färg utan tendens till grönt. Kommer ej använda just dessa lampor, utan var enbart test vilken färgtemp ljuset får genom glaset med vita LED.


Vackert!
Marshall får mig att tänkta på Frankrike som har lite egna idér om belysning (?)
Nice
var hittade du gult porsche glas?
Nice
var hittade du gult porsche glas?
Köpte på Ebay, från UK om jag minns rätt. Var väl någon här också som tog hem och sålde? Men missade det..

Risken med diodlampor är att de inte avger någon värme
och då hålls inte heller den fukt som kan bildas i schack.
Baklysen på släp o bilar tinas ju is o snö som kan bildas
bort men inte av diodlampor.
Diodlamporna för H4 alstrar en hel del värme, borde räcka för att värma bort kondens och jag tror vinterkörandet är över för min del.. nu snickrar jag dock på en lösning med LED/ halogen i kombo som ett alternativ. Om inte annat så blir det ett par helt vanliga halogen 6V H4 lampor.
Fast ljusbilden från de LED H4/H7 som jag har provat har varit lite si o så...
Fick flytta ut mitt mekgarage, så nu är det vanliga garaget samt källaren i huset (där jag tänkt ha bänk för att plocka ihop motorn) knökfull med bildelar och banankartonger. Det har gått troll i detta med att dels få ihop en motor till bubblan och även pickupen.
Kunde inte låta bli att i alla fall ta en inspirationsbild idag med delar till 30hästaren.

(Det är väl egentligen 2 olika tänkta motorer 1 första och en ev senare uppgradering med lite förgasarval, 80mm cylindrar och okrasa/pre-a kam).
Hoppsan ser trevligt ut.
Är det nått kit, eller ihoplockade delar?
Vad blir det med 80mm cyl (1300cc?)
Det är ett WW "okrasa" kit (dubbelports toppar till 30hk, dubbdlförgasare, insug, länkage och diverse för montering) i grunden. Sen har jag samlat lite kringutrustning, br25 fördelare, "OT" Porsche remskiva, Fram-filter, speedwell 1.25 vippor, 77mm cylinder set med kalott/högkompkolvar jag tänkte se om det går att kombinera med..
Det är väl i princip vad jag tänkt bygga på först. Sedan är det insug till och dubbla zenith 32ndix till okrasa topparna, ev tänkte jag försöka få dessa att lira med ovanstående om solexkopiorna i kitet är dåliga/ lägger hellre renovering på gammalt original än nytt. Annars spar jag dem till en ev 2.0 av bygget där jag har ett 80mm cylinder kit, BBT "okrasa/pre-a" kamaxel och (ej inköpt) WW 69,5mm "okrasa" vev. Till detta blir det även ett Mann-fullflödes filter i samma stuk.
Har även insug och solex 40p11-4 förgasare, vilka troligen är för stora, men snygga så in i bängen så prova kan man väl...
Fast det har hittills varit mkt samlande av delar och lite verkstad, så om det överhuvudtaget blir en motor 1.0 inom snar framtid återstår att se..
Det är ett WW "okrasa" kit (dubbelports toppar till 30hk, dubbdlförgasare, insug, länkage och diverse för montering) i grunden. Sen har jag samlat lite kringutrustning, br25 fördelare, "OT" Porsche remskiva, Fram-filter, speedwell 1.25 vippor, 77mm cylinder set med kalott/högkompkolvar jag tänkte se om det går att kombinera med..
Det är väl i princip vad jag tänkt bygga på först. Sedan är det insug till och dubbla zenith 32ndix till okrasa topparna, ev tänkte jag försöka få dessa att lira med ovanstående om solexkopiorna i kitet är dåliga/ lägger hellre renovering på gammalt original än nytt. Annars spar jag dem till en ev 2.0 av bygget där jag har ett 80mm cylinder kit, BBT "okrasa/pre-a" kamaxel och (ej inköpt) WW 69,5mm "okrasa" vev. Till detta blir det även ett Mann-fullflödes filter i samma stuk.
Har även insug och solex 40p11-4 förgasare, vilka troligen är för stora, men snygga så in i bängen så prova kan man väl...
Fast det har hittills varit mkt samlande av delar och lite verkstad, så om det överhuvudtaget blir en motor 1.0 inom snar framtid återstår att se..
Låter spännande, Okrasa kitet är det man hittar om man googlar?
Och vad kan man förvänta sig i HK väg i Steg 1.0?
Japp wolfburg wests kit/ CSP
Okrasa kittet i sig skall väl ge runt 10 hk till i bästa fall? Den
gamla "souping the Volkswagen" boken specar original okrasa kittet till att ge 41 DIN hk/ 4200varv mot 30hk/ 3700 varv original. Sedan vet jag inte om ev vippor och kalottkolvar gör något och är fortfarande osäker på om detta kommer gå fritt från ventiler/ tändstift. Borde om det fungerar landa på ca 8,2:1 (teoretisk) i kompression (mot 6,6 orig. och 7,5:1 okrasa. Solex pbic kopiorna som följer med vs tvåports zenith kanske också kan göra lite skillnad om de fungerar med så liten volym. Avgas har jag mitt ombyggda original 30hk med 4 pipor, ett original med TDE pipor och så planerar jag att bygga ett nytt eget avgas med lite större volym (ca 15cm i diameter mot original som jag har för mig är 10cm).
Jag tror att ett kit med Okrasatoppar ska ge mer än 11 hästar.. jag fick 44 med lite bearbetade originaltoppar, dubbla förgasare o lite höjt komp.
Höjer du kompet o byter kam eller sätter dit utväxlade vippor borde du få minst 50 hästar tycker jag.
Jpm har nu en kul kamaxeln till 30 hästare i sitt sortiment.
Min första Okrasa jag byggde var på 1400cc. I den hade jag en 74 vev och original 77 mm cylindrar, en kam från Nisse Hedlund med någon mm mer lyft och lite mer duration än original, kompet var ca 8 den gav 64 hästar.
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Frederiks miniprojekt
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.