![]()
"Bara" smält ihop tanken med gas svetsen...
Ska "Bara" lossa den och snurra och se om det läcker nån mer stans.
Man nu behöver jag den så jag kan köra ut och in i garaget några veckor.
Måste lacka lite, grejor.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Långbänken
Sidor Föregående 1 … 55 56 57 58 59 … 71 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
![]()
"Bara" smält ihop tanken med gas svetsen...
Ska "Bara" lossa den och snurra och se om det läcker nån mer stans.
Man nu behöver jag den så jag kan köra ut och in i garaget några veckor.
Måste lacka lite, grejor.
Jag har behov av att göra något liknande på min splittank till bussen 67a som har one year only tanka , en bula på den som tillåter 4 liter extra bränsle.
Tanken läcker förvisso inte men har imploderat och är fortfarande skitig inuti , så på sikt får man eventuellt sära på över och under del för att åtgärda.
Jag har behov av att göra något liknande på min splittank till bussen 67a som har one year only tanka , en bula på den som tillåter 4 liter extra bränsle.
Tanken läcker förvisso inte men har imploderat och är fortfarande skitig inuti , så på sikt får man eventuellt sära på över och under del för att åtgärda.
Vet hur det är, det är därför jag tvekar. Ford 33 tank.
Men jag har en "ny" på G, hämtas i morgon.

Äntligen fick jag dit sista plåten i motorrummet, lite knöligt var det då jag försökte montera den ovanifrån.

Sen var det dags för vindrutetorkarmekanismen, tänkte sätta dit den som den var men det sket sig.

Ett varv med stålborste och slippapper, sen blev det lite grundfärg.

Avslutade med svart motorlack.

VW :-)

Idag blev det montering.

Jag demonterade allt innan målningen, och såg över grejorna.

Då jag hade lite problem att få isär "torkarspindlarna" men jag ville få in lite olja i dom.
Värmde med värmblåsare dutta på lite olja som blev tunn av värmen.
Sen fick de bo i oljeburken över natten.

Idag blev det montering på schemat.

Duttade på lite fett på alla lagerytor.

Lite svordomar och hjälp av frugan så var den på plats.

Tro det eller ej , men den funkade kanon. Jag konverterat till 12V med hjälp av ett ankare från en Saab torkarmotor.

Sen knölade jag dit "slangarna" för värmen, Tips: använd värmeblåsare, så röret blir mjukt.

Nere på marken igen efter tre månader ;-) Långbänk var ordet.

Ska försöka ta ett varv med vindrutan nästa vecka.

Sen blev det fika på min andra långbänk i vårsolens sken, Snart dags att börja med etapp III på den.

Tog ett varv på "lagret" efter torkararmar, vad man nu ska ha dom till det regnar ju aldrig i Sverige :-)
Var får man tag i de bästa torkarbladen?
Vill inte ha några hårda plasthalvfabrikat.
Jag har köpt på CSP i Hyllinge., funkar fint, mkt bättre än dom NOS jag hade köpt på någon markad.
Jag har köpt på CSP i Hyllinge., funkar fint, mkt bättre än dom NOS jag hade köpt på någon markad.
intressant, jag gillar verkligen csp och up north men vete tusan om jag skulle hävda att dom är nära original.. eller kvalite kanske men inte passform
i övrigt 
Bengt H skrev:Jag har köpt på CSP i Hyllinge., funkar fint, mkt bättre än dom NOS jag hade köpt på någon markad.
intressant, jag gillar verkligen csp och up north men vete tusan om jag skulle hävda att dom är nära original.. eller kvalite kanske men inte passform
i övrigt
Låter som en beskrivning av mig ;-)
Verkar som CSP har slut på lagret, men det kan väl inte finnas så många tillverkare, eller?
Ahh..en verandagubbe..kommer upp med en voltmeter i veckan,bättre sent än någonsin.. 
Ahh..en verandagubbe..kommer upp med en voltmeter i veckan,bättre sent än någonsin..
Du är välkommen men det är ingen brådska på det sättet. Den gamla hde zinkpest och vittrat sönder.
När jag hade lite flyt med vindrutetorkaren, så tänkte jag ta ett tag med vindrutan.

Tog fram min gummilist som jag köpt för några år sen.

Men den var vänd ut och in så jag fick lite huvudbry om hur den skulle monteras och hur man skulle få dit kromlisten.
Så jag tog fram min gamla gummilist och bakrutan.

Sen to jag fram min nya ruta,, och dubbelkollat mot bilens rutöppning, och allt var OK.

Sen var det dags, för gummibrottning.

Springan i ovankant är för glaset och den andra för kromet.

Jag gjorde som jag gjort på andra bilar tidigare, smorde in listen med diskmedel. MISTAKE!

Då rutan är konkav i botten ville inte min insmorda list sitta kvar , så jag knöt fast den.
Sen var det dags för kromlisterna, de var för långa så de måste kapas. Men jag fick bara dit listen på raksträckan.
Så jag gav upp och googlade på Youtube, och jovisst inget såvatten skulle man ha, och sen fick jag tips om kromlist montering.
Så nu ligger rutan i finrummet så att listen torkar upp.
Då jag bara har en cab pil och mitt ombyggnadsförsök av sedanpilar för ett par år sen var en mindre katastrof.
och jag sen har ju konverterat till tolv volt.
Lång historia kort, jag har funderat på fuskpilar eller musöron, då musöron säkert skulle skada lacken så utgick dom.
Sen var ju frågan hur man skulle få dit ett par fuskpilar? Det går ju inte att montera dom innifrån.
Efter lite klurande så köpte jag några Neodym-magneter på Claes Ohlson.

Mätte lite på min originalpil och den var 13mm bred, jag ska bespara er mitt försök att bygga ett pressverktyg.
Det blev ett 10x3mm plattjärn som jag bockade en profil på, och profilen blev lite över 12mm bred.

En stund senare hade jag en fuskpil :-) Gjorde en plåt som passade inne i pilhålet, sen delade jag på två M6 skarvmuttrar.
Monterade dom på en innerplåt, som jag gjort, Drog i ett par M6 skruv med låsmutter och fäste sen en lite plåtbit för att hålla i sidled fastsvetsad på skruven.

Provmonterade innerdelen med original skruven inuti pilens originalhål.

Så här såg det ut innan sidoplåtarnakommit på plats

Sen justerade jag skruvarna så mina fuskpilar passade mot karossen.

Plåtfliken på skruven håller dom i sidled, och magneterna håller dom ordentligt fast, man måste ha en lite krok som jag sticker in och drar loss "ytter pilen", Nu skall de bara grundas och lackas i bilens färg..
Smart! 
okey nästan som blåtand kardaner på SEMA... tror man på dom så funkar dom.


Grundade ratten i garaget idag.
Och då bubblan var utkörd tog jag en provtur (heter det Bubbla trots att ingen tak finns).
Jag måste montera framrutan snart. Det var svinkallt
Rörliga bilder här:
https://youtu.be/LBDeDbiY4X4
Grundade ratten i garaget idag.
Och då bubblan var utkörd tog jag en provtur (heter det Bubbla trots att ingen tak finns).
Jag måste montera framrutan snart. Det var svinkalltRörliga bilder här:
https://youtu.be/LBDeDbiY4X4
Det heter cab, eller cabb, alternativt bubblacab, möjligtvis kabbriåleeten....
Jmfr bubblabuss, så heter ingenting
Jävla fin den börja bli, kabbriåleeten 
Jo det är en duktig pensionär den där Lars.. 

Denna vecka har pensionären kluddrat lite.

Lyckade få en rinning på röret, och sen reste sig färgen på ett par ställen på ratten.
¨
Så jag fick låta det torka över natten, och sen slipa ner igen (känns som jag inte gjort nått annat när jag målat)
Skvätte på lite mer färg och nu gick det bra.

Lät färgen torka ett par dar, så jag gav mig på min "nya" tank som jag hittat på Boxervillefejan.
Det ser bra ut inuti, och ska vara tät enl säljaren, som provat med vatten.
Vi får väl se, men kanterna är mycket bättre än på min gamla.

Lite grus och gammal underredsmassa. Och ful flagande färg.

Kranen hade sett sina bästa dagar dock.Men den satt som tusan och var tät.

Nån timmes gnuggande med vrålapan och värmepistol och spackelspade så var man nere på plåten igen.

Lackade lit annat, när sprutan var framme, så bubblecabben fick åka in och ur garaget.

Jag har provat lacka flake för första gången i livet,. Och google sa att man skulle torrspruta med en flakebuster.
De kostade 800 spänn , så jag gjorde en egen flakebuster. Nu är väl en rund rörram det första man ska träna på, men vad gör man? Det mesta hamnade på golvet, så jag har beställt mer flake nu, men det var kul att prova på.

Idag blev det rattstångsrör, ratt, blinkersspak plus tutknappsmontering. Tog sin lilla tid.
Men nu är det på plats, jo jag montera radiodelete-plåten också.
Många små grejor blir det 
Fantastiskt bra.
Kul med grön flake. Men vad sjutton är det för apparat?
För övrigt ruggigt snygg bil, och färgen gillas.
Grymt bra det blir alltså

Kul med grön flake. Men vad sjutton är det för apparat?
![]()
För övrigt ruggigt snygg bil, och färgen gillas.
Tackar
Det är min ny Flakeade Pojkdröm
Mer info här.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=54383

Allt är mycket imponerande:)
Wow, vilken grej.
Hade en liknande tvåpetare husqvarna-motor på min första moppe - länge sen...
Hoppas att du får njuta av sköna sommardagar i din fina cab snart. Bara det sista kvar!
Sidor Föregående 1 … 55 56 57 58 59 … 71 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Långbänken
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.