1

Batterilampa lyser på tomgång slocknar när man gasar..
tips tack..

2

Slirande fläktrem?
Kolla alla anslutningar inklusive jordpunkter.

Mät spänningen vid batteriet och vid B+ på alternatorn.

"ljushuvud"

3

Kan bara inte låta bli...

Fläktremmen kan omöjligt slira på en typ 3 av den enkla anledningen att det inte finns någon. På samtliga typ 3 sitter fläkten direkt på vevaxeln. ICQ/ag

Men, som nämns tidigare i tråden är det vettigt att kolla alla anslutningar. Om det bara är laddningslampan som lyser vid låga varvtal så tror jag dock inte att du har något jordfel. Du kan kolla om lampan slocknar på tomgång om du försiktigt trycker kolen mot kollektorn är antingen kolen slitna eller kollektorn smutsig. VW rekommenderade rengöring av kollektorn var 1000:e mil på bilar med likströmsgenerator.

Om inte ditt umgänge med kol samt kollektor ger resultat så skulle jag misstänka laddningsregulatorn. Jag kan varmt rekommendera den elektroniska regulator som CSP i Hyllinge säljer. Det är per definition inget "relä" med rörliga delar och kontaktbleck som slits, utan en helt igenom elektronisk laddningsregulator. Den monteras på samma ställe som originalrelät och har samma anslutningsterminaler. Jag har själv försett en av mina 12-voltsvagnar (en fastback 72:a) med en sådan regulator. Den fungerar utmärkt. En typ 3, som aldrig fick växelströmsgenerator i europa, uppskattar en regulator med så hög verkningsgrad som möjligt. 113903803F.

4 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-03-03 22:41:06)

Jean Passepartout skrev:

Kan bara inte låta bli...

Fläktremmen kan omöjligt slira på en typ 3 av den enkla anledningen att det inte finns någon. På samtliga typ 3 sitter fläkten direkt på vevaxeln. ICQ/ag

Men, som nämns tidigare i tråden är det vettigt att kolla alla anslutningar. Om det bara är laddningslampan som lyser vid låga varvtal så tror jag dock inte att du har något jordfel. Du kan kolla om lampan slocknar på tomgång om du försiktigt trycker kolen mot kollektorn är antingen kolen slitna eller kollektorn smutsig. VW rekommenderade rengöring av kollektorn var 1000:e mil på bilar med likströmsgenerator.

Om inte ditt umgänge med kol samt kollektor ger resultat så skulle jag misstänka laddningsregulatorn. Jag kan varmt rekommendera den elektroniska regulator som CSP i Hyllinge säljer. Det är per definition inget "relä" med rörliga delar och kontaktbleck som slits, utan en helt igenom elektronisk laddningsregulator. Den monteras på samma ställe som originalrelät och har samma anslutningsterminaler. Jag har själv försett en av mina 12-voltsvagnar (en fastback 72:a) med en sådan regulator. Den fungerar utmärkt. En typ 3, som aldrig fick växelströmsgenerator i europa, uppskattar en regulator med så hög verkningsgrad som möjligt. 113903803F.

ICQ/br  ICQ/ag  ICQ/br
Remmen som går från fläkten till generatorn, vad kan den heta :-)

"ljushuvud"

5

311903137A, naturligtvis.

...fast egentligen går inte heller den från fläkten till generatorn. Den går från remskivan till generatorn.  ICQ/ag
På en typ 3 är fläkten en separat mojäng som sitter innanför remskivan. Med tysk grundlighet tillhör fläkten en annan undergrupp (119-kylning) än remskivan, som tillhör undergrupp 105 - vevaxel samt vevstaksrelaterade grunkor. Trots att fläkten sitter monterad på vevaxeln heter den inte 105 i mellannamn. Verket måste ha bedömt att den i högre grad är "kylning" än "vevaxelrelaterad". Den systematiska logiken vinner emellanåt över den praktiska logiken i Volkswagens värld.

Således går det inte någon rem från fläkten till generatorn. Men, självklart kan en slirande generatorrem vara anledningen att laddningslampan lyser på tomgång. ICQ/bs

6

Oljetryckslampan lyser också på tomgång.

7

Om oljetryckslampan lyser på tomgång är det naturligtvis ett tecken på att motorn börjar bli sliten, men det behöver inte vara det.
Hur högt (eller lågt) är ditt tomgångsvarvtal? En originalmotor med låg kompression kan lufsa runt på för lågt tomgångsvarvtal utan att stanna. Har du förgasare eller insprutning? Automat eller manuell? En typ 3 med insprutning ska ha ett tomgångsvarv på ca 850 rpm (950 rpm med automatlåda). Är tomgångsvarvet mycket lägre är det naturligtvis därför som varken generatorn laddar eller oljetrycket blir så högt så att lampan slocknar.

En original oljetryckskontakt bryter vid 0,15-0,45 kg. Det kan helt enkelt vara en sliten oljetryckskontakt. På Wasserboxer uppstod "problemet" efter några års drift att även på nyare bilar började oljetryckslampan att flimra på tomgång, trots att det inte var något som helst fel på motorn. Alla lagertoleranser var som de skulle, men ändå blinkade oljetryckslampan. VW löste helt enkelt detta genom att ersätta oljetryckskontakten med en kontakt som bryter vid ett annat tryck.

Byt olja till 20W-50 och prova först med en ny - VDO - oljetryckskontakt och justera tomgången korrekt innan du bryter ihop över en förestående motorrenovering!