Lägger in en copy på en gammal MB tråd här;
Detta är alltså en tråd som är från ca 2008...
Plattan ryckt, 2003... mer än fyra år sen :^O Shit vad tiden går...
Rost, bakre golv ska bytas
Mats svetsar... hade nog i detta läget bara tänkt fixa det värsta, sen tillbaka med skiten... Inte blästra plattan utan bara byta golvdelen... men det ena leder till det andra...
... saknar lite bilder... liten paus i renoveringen...
Plattan rostlagad, blästrad och lackad med "chassimatt" 2-k lack...
Samma...
Växellådstvätt...
Provmontering låda...
Provmontering låda...
Och vad gäller 1960-års modell kan jag säga att växellådsfästet är ett helvete... Mer om detta får jag lägga till senare...
Etch-primer på de ställen som ska få "karosskitt" på sig...
Målningsbar sealer/karosskitt...
2-k primer...
2-k primer...
2-k primer...
2-k primer...
2-k chassisvart...
Karosslist ska spikas!
Limmas och klippas i hörnen...
På detta sätt för att inte läcka...
Karossen på plats, bromsledningar, wirar etc monteras...
I med inredning för att få lite känsla...
Hjulhuset... Skönt när man slipper rost, underredsmassa och grisigt fett och smuts... Men för hur länge???
Helgens arbete... Jag har gett upp att försöka vara vetenskaplig och räkna fram frigången mot skärmkanterna... jag kapar på så får jag se hur resultatet blir med prylarna på plats... Man vet ändå inte om man sen vill ha mera smalnat, droppade spindlar etc. Dvs blir inte någon blästring eller så, utan ett "snabbjobb"...
Kapad...
Rakad överdel på tornet...
Ungefärlig skillnad, totalt drygt 3cm...
Nästa gång blir det punkta ihop, börja passa in och flytta infästningarna...
Spindlarna är och får sig en översyn hos Landelius... Ska även bli nya styrstag och p-ändar för att slippa allt glapp...
Får nog vänta med att köpa nya dämpare tills jag vet vilken "ride-height" som det kommer bli... Jag vill ha en åkbar bil, så man får väl skruva ned så mycket det går utan att tappa all komfort samt att jag fortfarande vill kunna svänga... Så utan dropspindlar ska man väl inte ha för stora förhoppningar...
Nyrenoverade spindlar, lite annat åxå nytt och renoverat...
hunnit blåsa på lite biltema rattle can black på stommen och fixa till de andra prylarna...
Kapat torsionsbladen och börjat få dit armarna...
Ska vara precis 7mm diff mellan övre & nedre som någon i forumet frågade om... (+-1.5 mm som kan korrigeras med brickorna på ledbultarna, men varför inte sätta dem rätt på en gång... )
Inte riktigt så låg som jag hade tänkt, men saknar ju tank och annat som väger... var nog bra att smalna för fälgarna hade nog garanterat tagit i annars... Annars får man väl sänka lite till mha en back öl, är man iallafall cool tills man druckit upp ölen...
Går långsamt trots att våren är här... Blir ju inte så många timmar lagt.
Framvagnen är nu grovinställd och infettad. Ny hcyl på plats. Blir nog en volvo-behållare, om nån vet vad bay-behållaren som fylls med slang har för mellanrum mellan piparna får ni gärna posta...
Min hcyl, volvo bör passa enligt uppgift. - ska nog vara 8.5cm, inte 9 som det kan se ut som...
Blev fram som en krets och bak som den andra, som jag fattat de flesta kör.
Volvo 240 passade rakt av. Vissa 240 hade dock en lustig 3-kantig behållare som inte fått plats tror jag...
Vad tror ni om detta sätt att förhindra att däcken tar i skärmen?
Styrstopp
Inte hänt speciellt mycket med bilen senaste tiden... Den mesta elen funkar nu, motorn går att starta men går pissigt... Tutorna var ett kapitel för sig men nu funkar dem... Slänger ut några bilder iallafall...
Lite hög ifram, jag vet... Tanken är att få på USA handuksrören ifram, måste tyvärr borra hål i stötfångarhörnen... Om nån har exakta mått på var man ska borra, hör gärna av er!
Tutan hade ärgat på kontaktpunkterna... Nu funkar båda hornen så man hoppar högt...
Edit: Hittade en bra beskrivning här: http://www2.lut.fi/~hosia/horns.html
Dock är tutringen i ratten ur funktion pga fel årsmodell på ratt (WDM/EMPI ratt som har fel jordning på nåt sätt).
En update, ghian besiktigad med blankt papper... Mycket återstår dock att fixa med, bla inredning, justera in motor och tändning, byta ventilkåpepackning, hänga på US-bågar fram, byta till rätt nummerskyltar etc.
Förtydligar också, byta till rätt nummerskyltar betyder byta till rätt storlek på nummerskyltar, det ska vara de små skyltarna... Numret är rätt, så ingen polis på forumet tror jag falskskyltar bilen...
Lite svar på frågor i tråden (frågorna ej kopierade);
När jag bytte låda på ghian (splitcase-låda med osynkad etta) så skaffade jag en senare ska tunneltrasmissionslåda.
Det finns huvudsakligen 2 modeller av tunneltransmissionslådor med swingaxlar, med långa och korta axlar. Lämpligen väljer man en låda med korta axlar. Vill man gärna flytta över sina axlar från gamla lådan sägs detta gå bra, men splitcaselådan måste delas för att få ut axlarna. Jag tog korta axlar från en annan tunneltransmissionslåda och flyttade över axlarna tillsammans med diffdreven - jag har fått info att axlarna är toleransmatchade mot halvmånarna och diffdreven varför jag flyttade över dessa som en komplett enhet. Om diffen i en splitcaselåda och en tunnellåda är lika vågar jag inte svara på. Vad jag förstått har många bytt bara drivaxlarna och skitit i toleransmatchningen - om det är tillrådligt eller ej låter jag vara osagt.
För att en tunneltransmissionslåda ska passa i en äldre bil måste man införskaffa en noskon för typ2. Detta pga att växelföraren sitter på en annan höjd på de gamla lådorna jämfört med de nyare. Endel skiter i att byta noskon och det går att yxa till, men konsekvensen blir då i första hand att motorn hamnar helt fel i motorutrymmet pga att växellådan hamnar i fel vinkel. Man måste även borra ett nytt styr/låshål i den sk. hockeyklubban, dvs växelföraren. Det är noga att detta hål hamnar på precis rätt ställe. På buss sitter fästet på undersidan. Fästet är INTE spegelvänt 180 grader, så det lönar sig att "provmontera" och markera vart låshålet ska borras. Klubban är rätt hård, så inget för den slöa träborren...
För en 1960 års modell är det en "one-year-only" växellådsfäste. Om man håller sig till originalfästet så är allt "bolt-on" förutsatt att man använder bussnoskonen. Att köpa nån av de adapters som erbjuds löser inte problemet med offsetten på växelföraren. Länkaget sitter på en annan höjd. Punkt. Byt till bussnoskon, allt annat blir en dålig kompromiss.
På min ghia flyttade jag bara över bromsarna från gamla lådan. Det är samma bromsar. Allt passar rakt av. På en oval är det andra bromsar och man kan ju överväga om man vill ha 58-64 bromsarna. Numera är tex bromscylindrar till ovalbromsar lika överkomliga och billiga som de senare - men tidigare var de omöjliga att hitta för under 1000kr/st. Om man får för sig att byta bromsar lönar det sig att hålla rätt på alla delar så att sköldar, lageröverfall, brickor tas från samma bakvagn. Jag fick ett glapp på min oval pga att något inte stämde - jag lät svarva en mycket tunn bricka att lägga in i lageröverfallet, men efteråt har det slagit mig att det kanske var så att jag felaktigt monterade en papperspackning även bakom bromsskölden. Det ska man inte göra. Dock är min erfarenhet att utan rikligt med packningsklister och packnings"silikon" vid monteringen så får man läckage , men kletar man på packningsklister på papperspackningar och bakom skölden samt sätter packningssilikon på oringarna som kläms bakom hylsorna som träs på drivaxeln så får man en tät bakaxel. Det kommer att kunna läcka lite olja från "simmerringen" eller packboxen som vi säger idag... den måste kunna ta vägen nånstans... Dvs - tänk även på att oljekastarringen ändrades till ett litet rör som gick ut på baksidan av bromsskölden. Även här gäller det - mixa inte delar från flera årsmodeller.
När man byter till nyare bromsar ska man vara uppmärksam på hur handbromswires sitter. Läget har ändrats fram och tillbaka över åren. Genom att byta sida och vända upp och ned på sköldarna kan man få det att lira ändå.
Om denna operation ska göras på en split har jag ännu inte någon erfarenhet, men kommer förmodligen att skaffa mig det nån gång i framtiden. Denna sida:http://user.tninet.se/~xnf969f/htmlfiler/min50.html beskriver ganska bra hur man borde kunna gå tillväga.
Hoppas det var något matnyttigt i denna beskrivning. Det var väldigt många år sen jag gjorde dessa ombyggnationer, så jag hoppas det mesta är rätt...
----
Så till den senaste updaten. Ghian kördes inte många meter i somras, men hann göra lite "service" med ny växlellådsolja, justerad koppingswire/wirehölje, tillfälligt monterade gummilister, monterade bälten fram mm. Bilen är nu i princip brukbar för att åka på träffar etc.
Troligen blir det inte ghia nästa sommar för jag vill ha en utflyktsbil och i ghian går visserligen barnstolen in, men då får ingen mera plats i bilen. Och ska det vara familjeutflykter krävs en familjebil som familjen går in i. Och då passar nog min oval bättre...
Här tar denna tråden paus, för inte mycket jobb görs på ghian - mitt fokus ligger på 1951 splitbubblan...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)