Bra jobbat..inte många förstår hur mycket jobb det är bakom det du håller på med..jag vet,därför respekt! 
late,
in love,
and a little drunk..
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Mickes blivande vw garage. på mitt vis. !!
Sidor Föregående 1 … 44 45 46 47 48 49 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Bra jobbat..inte många förstår hur mycket jobb det är bakom det du håller på med..jag vet,därför respekt! 
Jadu precis mycket tänk... och lite slut resultat...
Jag har ändrat fram och åter på trappans vinkel, steglängd utstick osv...
så jag blir tokig..
Sen flög fan i mig och jag tänker jag gör något enkelt..
Det skall ju sitta en bryt trissa i snedtaket , i den rostfria golv koppen jag innan skruvat dit..
Så en resa till en annan Blekinge ort 30km bort, och kollade genom julas sortiment..
vridna schacklar raka .. sen kollade jag efter monterings vinklar för trappstegen och en pneumatisk popnitmaskin.. (inte provad än...)
så...

den vridna schackeln gick inte på plats..

En bit aluminium av bra kvalitet.. kapades, och jag borrade 2 hål, slipade och monterade.. lite som en polhemsknut Mha en rak schackel som jag kunde haka i lastöglan.

Då innertaket lutar, så blocket kommer vinklas ut mer än från denna lösa enhet..
Stegen till trappan..
I flera år har jag tänkt att göra dom i plywood, 9mm tjock och sätta en vinklad antiglidlist i framkant..
Sedan för att hindra flex, en aluplåt som skruvas genom list steg plyfa på undersidan på framkanten, och dubblar som sättsteg och därigenom håller det underliggande stegets innerkant/bakkant..

stegen skulle skruvas fast i vinklar som innan svetsats i vagnstyckena...
sedan handlade jag diverse vinklar tänkte mig skruva dom i plyfa stegens kanter och popnita i vagnstyckena.
Men....
Nu funderar jag på steg i aluminium.. Vi brukar kalla plåten risgryns plåt.
Det är en 1,5 mm tjock aluplåt med upphöjt mönster som ser ut som risgryn.. 2 mm i topparna.
gjorde en enkel "Cad" modell.. (cardboard aided design)

sättsteget får en bakåtvikt kant.
Från undersidan sett framkant blir dubbelbockad för stabilitet .och i bägge kanter av stegen blir det nervikta kanter vilka nitas i sättstegen.

eventuellt gör jag en enkel förstyvnings profil på undersidan vid behov. 

den lokala Järnaffären hade ingen "risgrynsplåt " hemma så för att slippa palavgift och frakt köper jag loss plåt från jobbet..
inte helt billigt ca 2k för hela trappan inkluderat plattformen..
Mycket funderingar ... men egentligen borde jag ju inte posta här då det ju tydligen är en tävling
Ja ja... så jag gjorde annat...
/ Michael
Blir ju fint det där 
Läser hellre den här tråden än det andra "tävlingsbidraget"
Här händer ju saker i realtid och det kommer massor med bilder som inspirerar och visar kreativa lösningar. Kör på! 
Bra jobbat 
Enkelt!?
:-)
Kör hårt...
Håller med ovanstående.
Detta är en tråd som inspirerar och intresserar, medans den andra mestadels irreterar och distraherar
Kör på med ditt race så följer vi dig 
Liten vecka men jag gjorde saker själv och skyller inte på någon annan blink blink..
Nä skämt o sidå, detta är ju min tråd om mitt garage..
En del att göra så blev bara en liten garage jobb stund idag..
klippte sågade och bockade över 3.5 m2 aluplåt idag. (ca 2700kr..)
Är ju ledig från jobbet på fredagar så åkte dit och gjorde jobbet..
vi har fotoförbud.. men plåtarna klippta,
sågade hörnorna på stegen i metal bandsågen.
pressbockade bägge bockarna i bakkant av stegen först sedan nerviken på ytterkanterna av prismat.. vi har inte ett delat underprisma. tyvärr..
med delat överprisma pressade jag dom 3 bockarna i framkant..
Hemma dom 4 plåtarna för plattformen.. bockade samma sorts sättsteg.
dom 10 stegen..

underkant.. hade fundering att popnita fast stegen.. men blir förmodligen popnuts i vagnstyckena sedan skruv genom dom nervikta flikarna..
hade vi haft ett segmenterat underprisma så hade jag kunnat med viss modifiering pressat upp sido flikarna... men detta blir nog bra endå. 
Måste hämta mer svets gas sen får vi se om trappan eller stolarna till bussen får första tjing.. dvs vad jag känner för. förutom min kära fru och hund.
/ Michael
Ser att du har tillgång till världens bästa bandsåg och kantpress 
Ser att du har tillgång till världens bästa bandsåg och kantpress
nja... det är jobbets, vi har en "pysselhörna" där vi gör småjobb... det som är mer seriemässigt, dvs mer än 2 detaljer gör andra firmor till oss..
pressen har sett bättre dagar.. ej speciellt exakt eller jämn över bredden.. men visst hade jag dom hemma vore jag glad endå.
Nära realtid.. (hände igår)
Om man tittar på denna bilden, ser man en glipa i framkant/hörnan av steget..
Den hörnan kommer att vara ett ställe där metallen kan komma att spricka/deformeras, pga. stress utmattning.. dvs en svag punkt..
Ja man kan leva med det..
framkanten är (tror jag) den kanten som kommer få mest belastning.. dom 3 bockarna gör den stark som...
Men-- tanken är ju att skruva fast stegen i dess nervikta kant i vagnstyckena med 4 styck m6 skruv in i popnut (en blindnit med invändig gänga..)
sååå
När jag kom hem med stegen ... tänkte jag.. nä såhär kan jag inte ha det..
Så igår åkte jag till jobbet (ledig dag) och med sticksåg skapade frigång för en bit (20st) 3 mm aluminium plåtbit, 30*60 mm som blir lokal förstärkning i framkant på stegen..
Bakkanten (där settsteget är) då.. nä där chansar jag... blir en större bricka på insidan mot plåten som fördelar kraften...
3 mm plåtbiten sattes innanför den nedvikta kanten...
OBS OBS jag är inte svetsare jag fuskar.. (möbelsnickare sägs det)
Jag svetsade/smälte ihop hörnan med tig svetsen och tillförde en hel del tillsats material..
Hellre för mycket.. sedan tog jag (ja jag vet fusk) flappdisken/vinkel harry och slipade mera jämnt, bort med större blobbar, sedan svepte/smälte jag till ytan med ljusbågen..
Detta är helt onödigt ,ja jag vet... då bara yttersta hörnan kommer synas..
som sagt inte svetsare och svetsar med tig alldeles för sällan.. men ni som svetsat gas ,dillon eller tig vet hur det går .. man värmer med "lågan" till det smälter på lämplig plats, och tillför materialet.. (skitkul) dvs inte som Mig/Mag där man siktar , trycker av och hoppas att skiten blev som önskat.. vi har på jobbet en lynnig alu mig .ibland blir det okey... och inte... mycket sällan bra.
som vid all aluminium svetsning, gäller rent material dvs tvätta bort fett/skit, sedan stålborstning med rostfri borste för att få bort oxidskickt precis innan svetsning. och ett jädra kunnande/ Handlag..
Tvätta check. borste dito.. sen sket det sig..isch..
En bra avslappnad ställning, och förhoppningsvis inte en hel del nyfikna kollegor som kommer och glor
ja ja.. smälte/svetsade alla 10 stegen slipade/snyggade till ... sedan skulle jag ba.. smälta till dom, så tog gasen slut.. och då vi sällan svetsar TIg /alu mig hade vi inte en extra tub gas hemma..... detta ilands problem.. gasen slut,
Så spammar jag väl lite bilder... på dom 5 stegen som kom hem igår.. resten får jag smälta till i slutet på veckan..

Nej tog inte med kameran till jobbet, foto förbud...
Ja man kan göra annorlunda men såhär tänker jag..och går det sedan sönder, fixar jag väl det .eller gör om och gör "rätt" vilket det nu kan vara..
/ Michael
Bra svetsat ändå 
Nice..tittar in ibland och upptäcker verksamhet..impressed!! 
Trappan...
en långbänk... detta problemet har jag grunnat på i flera år..
igår i skogen kom jag på, en vajer som vänder över en bryttrissa.. men..
Beräknade trappan här.
http://www.zhitov.ru/sv/lestnica/
min trappa har värdena 10 steg under övre plan.
höjd till övre plan 2200mm
längd på öppning..2200
blir 42.3 grader lutning.
steghöjd 200 mm
Men..jag vill ju att trappan skall fällas ihop.. och det är ju enkelt genom en lyft vajer fäst i ena sidans vagn stycke..
Sen skall den få plats under taket.. check.
och vara vid sidan om porthålet över plattformen.. även det löses genom "hävarmen" på 160 mm.
det är oxå enkelt.
Men när trappan fälls ner(med elvinshen) så vill inte nedre delen fälla ut sig själv, då tyngdpunkten gör att hjulet i nederkant blir på fel sida om lodlinjen.
Enkelt,bara tryck till lite, så trappan hamnar rätt.. men.. jag vill ha enkel automatik . dumt om jag hissar ner och trappan förblir dubbelvikt och bryts sönder i ovankant mot plattformen.
Sååååå funderat på hävarmar.. inkluderat i trappräcke som även det fälls in.. men det får inte sticka upp ovanför den hopfällda trapp stommen..
Gjorde en enkel skiss..
fundering.. kan någon stoppa in måtten värdena i lämpligt dator program, och genom det avgöra var jag skall fästa in en vajer ovanför plattformen. så den när trappan är på väg ner, sträcker vajern/fäller ut nederdelen av trappan förbi lodlinjen så hjulet kan nå marken på rätt sätt.
Tänker mig den löper i ett rör eller dylikt, på ovansidan av ena vagn stycket.. går över till det andra och vänder över en bryt trissa (detta för att öka kraften.)sedan tillbaka och fästs i det övre.. ja det behövs en trissa eller dylikt i överdelen över vilken vajern gåt vid övergång från utsträckt till dubbelvikt och tillbaka...
Tänker mig att man kan sätta tex en större dragfjäder i övre kant av vajern, typ dylika man har för att förtöja båtar, för att ge mjukstart och inte hårt stopp.. liksom att fjädern hjälper lite med lyft /fällning av trappan.

Så Hjälp...
/ Michael
Ja Pompejus lite aktivitet är det.... ibland.. 
Slank ner och ful "monterade "mina 5 steg jag har hemma just nu.. med några china svets tänger (20 kr styck)
man ser hur dörren kommer kunna öppnas 90 grader med trappan nere... 

Hepp / Michael
Du är en som kan bygga vad som helst tycker det är helt otroligt.
Har du tänkt på handledare?
Du är en som kan bygga vad som helst tycker det är helt otroligt.
![]()
Har du tänkt på handledare?
blir en enkel med rep på ena sidan tänker jag mig.inte riktigt löst än. mekaniken någon sorts paralellogram.. med en kedjedriven mekanism...... blir en handledare på plattformen. .. och sedan en på porten och väggen ovanför..
inte säker jag behöver på bägge sidor, blir ju bara betrodda som går i trappan... 
Och denna månadens text är
Lev nu dö sen..
Varit lite kaos i världen dom senaste veckorna..
-88 gifte jag mig. vi fick 2 fantastisk barn.. några år senare skildes vi..
nu fick jag veta att min exfru avlidit vid en ålder av 55 år..
allt känns futtigt och onödigt. ...
så vad har hänt här då..
svetsade dom återstående 5 stegen till trappan..för någon vecka sedan på jobbet..
och i fredags handlade jag lite för trappan..
men momentet för trappövningar kom inte.. så ni får läsa andra trådar för er fix. till jag sätter lite fart igen..
Life goes on... det tråkiga är vi vet aldrig när det nuvarande tar slut..
Ta väl hand om era nära och kära..
/ Michael
Men lite buss blev det jobbat i alla fall..
men det e i 4 kant tråden...den utvattnade... 
Det var tråkigt att höra, alldeles för tidigt att lämna.
Jag vill att du ska veta att jag tänker på dig och dina barn.
//Lars B
Tack Lars ! Inte helt lätt detta med folk som man känner nära som går bort...
Att jag skrev här... ifall någon undrar varför inget händer...
Som vanligt,inget går att förutse..deal with today,s shit..försök fokusera på det roliga..lätt att säga,men vet hur det känns,ta den tid du behöver och lös det på ditt sätt..finns inga genvägar,tid läker,tro mig..been there!
Det vill sig inte...
Mitt blivande vw garage ... ja det inkluderar ju allt som ev behövs för min hobby..
har ett tag lustat eter en kombi trämaskin... ja jag vet "rena" gamla maskiner är bättre, helst gammaldags som är i tungt gjutjärn (med plattrems drift
) dvs sådant som jag växt upp med... men dessa e ju så stora... och det jag gör e ju i mindre skala...platsen helge....
Så hittade mig en Emco rex 2000...för en liten peng..
En kombinerad rikt och planhyvel 250mm bredd som ibland har, cirkelsågs /långhåls borr tillsats ,vertikal fräs tillsats.. ... tydligen inte så vanliga...
min har rikt/planhyvel.. sidoanhållet saknas..och halva cirkelsågs tillsatsen dvs bordet saknas.. och en klinga och flänsar och mutter som håller det..
länghåls/taphåls fräs vore trevligt men bordet med spakar saknas... chucken finns

frågade auktions firman om rester... men den kommer från ett dödsbo
som tömts för ett bra tag sedan
.. så ingen lycka att hitta fler kvarglömda grejer..
hyveln funkar . beställt nya stål och en liten flatrem som är för drivningen vid planing..
Så blir att efter bilder göra nytt sidoanhåll till rikthyveln.
ett bord med anhåll till cirkelsågen . köpa ett par klingor och svarva flänsar/mutter för att fästa dom..
maskinen är en 3 fas så den e hyfsat stark..
frästillsatsen vore nice... men... vem vet en kraftig lagerbock lite remhjul plåt osv... inget omöjligt....
vore trevligt..
så här kunde det sett ut med extra allt...
ochsåhär med långhåls borr tapphåls fräs och fräsbordet monterat.....

hmm allt går att göra... jag har ju bilder så en bra början...
lite klurig maskin där man med planbord höjningen reglerar både cirkelsågs höjden... eller rättare sagt på vilken höjd sågbordet befinner sig... eller fräsbordet... eller tappfräsbordet... kluriga konstruktörer på EMCO...
Sen i torsdag hände något jag sett fram mot ett tag...
Biltema sålde innan billiga plasma skärare... men inte längre..
men för ca ett år sedan sålde Lidl en "Parkside "40 amp enfas plasmaskärare för 1490 kr... tyvärr då hade den lokala affären 3 styck som försvann i öppnings ögonblicket...
nu var jag redo
Tyvärr har jag varit riktigt krasslig sedan några veckor... en förmodat ryggskott gick över i en lunginflammation... idag vid läkaren fick jag kortison och fick inhalera någon äcklig medicin i omgångar med medicinsk luft...och kunde senare hämta ut kokilana etymorfint hostmeduzin... svindyrt sockervatten.. så hoppas bli bättre snart....
men ikväll tog jag mig ner i garaget, och gjorde en upppackning
Så i torsdags morse... snorig, febrig och öm i hela kroppen, sjukskriven men ville inte missa.. köade jag liksom 5 andra karlar och en kvinna... dom 12 plasma skärarna med tillbehör. försvann innom sekunder.....kvinnan tog 4 då hon handlade i ombud..
och jag 2 en till mig + en till en kollega..och dom andra kastade sig över resten...
köpte en hel del extra munstycken... ja man kan handla dylika på AMAZON ebay china eller dylikt...
vad fick jag då..
kollegans maskin.
china grejer förmodar jag men riktigt seriöst tillverkade... känns riktigt bra i förhållande till priset... bara en sådan sak att anslutnings kabeln är i gummi

lekte lite.. plasman har en enkel avfuktnings sats/tryck regulator påbyggd som reglerar mer trycket till 4-4.5 bar..
provade i 5 och 4 mm stålplåt... första ormen lite för fort... nästan igenom.. sedan krämade jag på lite och den föll ner..
liten och kompakt...

helt klart e jag nöjd med köpet... skönt när man kan kötta av ett ämne lite kvickt för fortsatt bearbetning.. har en hel del stora plåtar... då kan man lägga på en linjal och kötta av en remsa på sekunder...
hmmm har en del plåt kvar från en oljetank jag tog bort i källaren...anhåll/bord till nya sågen /fräs / långhåls borr...
ja jag svamlar e nog morfin et..
over and out../ Michael
liten bandsåg och bandputs är de enda träverkty jag har :-)
Såg på fejan att Lidl sålde plasma i förrgår kväll, blåste in till Linköping där var dom slut.
Så vidare till Lidl l Norrköping och där fanns det ett gäng, köpt en till mig och en till grabben.
Det mest fantastiska är att våra är tillverkade i April 2020.
Riktiga tidsmaskiner :-)
står ju faktiskt inte china på typskylten.. och klarar grejer TÜV är det "bra skit"
men som sagt innan kändes den förvånadsvärt seriös för den slanten...
![]()
står ju faktiskt inte china på typskylten.. och klarar grejer TÜV är det "bra skit"men som sagt innan kändes den förvånadsvärt seriös för den slanten...
Jag tror också att det är bra grejor efter vad den kostar.
Men har svårt att tänka mig att Tyskarna framdaterat tillverkningsmånaden, var nog meningen att den skulle bli i en container på väg från Kina under den tiden ;-)
Men det är tre års garanti så jag är inet orolig, och de verkat ha funnits länge ute i europa.
Och det finns slitdelar att köpa på interwebben.
En lycklig ägare som testar
https://www.youtube.com/watch?v=F2umhAb2EXs
Och det var samma resa med datumen förra året också :-)
Filmen lades ut i 23 Feb 2019 men burken var gjord i mars 2019 :-)
Sidor Föregående 1 … 44 45 46 47 48 49 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Mickes blivande vw garage. på mitt vis. !!
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.