Har glapp i en övre arm och läste i rep boken som finns på forumet och där står det något om ”fattning”? Undrar vad den gör och kan bli sliten
I någon tråd stod det oxå om någon axiallagring som kunde bli sliten som orsakade glapp. Hittar ingen info om detta. Hoppas någon annan haft detta bekymmer och löst de. På sidor som säljer artiklar nämns inte axialbricka, axiallagring eller fattning
//Jan
Du har kulbultar i din framvagn
Det är ovanligt att nållagert slits ut
Det ä inte ovanligt att dom slits ut ( är det vw orignal så sitter det en fettnippel på toppen )
Du bör ha flera fettniplar på framvagnen som bör smörjas med jämna mellanrum
Är framvagnen mycket sänkt så behöver man en kulbult för sådan
Man tar bort bärarmen från framvagnen Först får man ta port spindelen (trumma/skiva skall även bort )
Hur man byter sådana är man får pressa ur dom i en hydralpress
Sen pressa man in den nya i bärarmen
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
3 2020-02-19 20:37:51 Senaste redigerad av Janne71 (2020-02-19 20:39:55)
Ok det sitter alltså ingen mer bussning som i rep boken då utan är bara nållager? längst ut
Visst det är en original med 4 st nipplar å fett verkar det vara intryckt oxå
Är det verkligen nållagren som glappar? Det brukar räcka att justera axiallagringen (spänna ihop en aning) och hjälper inte det så brukar det i första hand vara axialbrickorna som är slut.
Skulle det vara brickorna som är slut så kan jag nog vara behjälplig med nya. Det finns två modeller -64 och 65-, bilden visar de tidiga
axialring.png, 339.33 kb, 380 x 358
axialring.png 339.33 kb, 57 downloads since 2015-11-09
?
//Jan
Du har kulbultar i din framvagn
Det är ovanligt att nållagert slits ut
Det ä inte ovanligt att dom slits ut ( är det vw orignal så sitter det en fettnippel på toppen )
Du bör ha flera fettniplar på framvagnen som bör smörjas med jämna mellanrum
Är framvagnen mycket sänkt så behöver man en kulbult för sådan
Man tar bort bärarmen från framvagnen Först får man ta port spindelen (trumma/skiva skall även bort )
Hur man byter sådana är man får pressa ur dom i en hydralpress
Sen pressa man in den nya i bärarmen
/// M
Typ 1 har inga axialringar. De sitter på Typ 3.
Din framvagn har ett nållager ytterst och en bussning en bit innanför. På en originalstomme är det en metallbussning och på de flesta eftermarknadsstommar är den i bakelit.
Tackar för svar. Då blir de lagerbyte då
//Jan
Typ 1 har inga axialringar. De sitter på Typ 3.
Din framvagn har ett nållager ytterst och en bussning en bit innanför. På en originalstomme är det en metallbussning och på de flesta eftermarknadsstommar är den i bakelit.
