I slutet av sextiotalet, besökte jag Hot Rod Show som avhölls i Marmorhallarna.
Förutom Glowing Coupe så gjorde en Minibike STORT intryck i min undomliga hjärna.
Jag har sen dess haft en dröm att bygga en egen.
Men då den på Marmorhallarns var försedd med Esso Tigerhandtag de fränaste i universum ;-) blev det inget gjort.
För några år sen var jag i stockholm på garagebesök, döm om min förvåning när den stod där livs levande.
Det visade sig att det var Ford Gurra, som byggt och ställt ut den.
Han ställde ut den minst en gång till men då hade han byggt om framgaffeln på den. I vilket fall så fick jag provsitta min ungdomsdröm :-).
Jag har samlat på mig lite bra och ha grejor, och jag hittade ett par tigerhandtag för några år sen, i julas fick jag lite materialbrist till VW cab projektet . Så då tänkte jag nu eller aldrig.
Gurra hade tagit ett par barstolsringar i nått soprum och byggt sin av dessa. Jag hade inga barstolar så jag bockade lite vattenledningsrör runt en 16" Ford fälg.
Sen togs Gokart bakhjulet fram , som jag gjorde det för 30 år sen typ, och nu kom det till användning.
Sen rullade julhelgenpå. Då jag inte byggde en exakt kopia av Gurra's minibike, så fick jag lite problem med drivningen då mitt gokartdäck var bredare. Så en 50mm adapter och ettt stödlager monterades.
För att göra en lång historia kort, så var det dags för provkörnning förra veckan
.jpg)
Denna var det jag såg på Marmorhallarna.
.jpg)
Tog denna bilden i Gurras garage,här ser man version två till höger.
.jpg)
Tänk att få provsitta sin ungdomsdröm :-)
.jpg)
Bockade 21mm vattenledningsrör runt en 16" fälg
.jpg)
Mockade upp lite på golvet.
.jpg)
Använde en fläktkyldflinta.
.jpg)
Sen bytte jag till en fartvindskyld flinta, och mätte ut hur kedjeadaptern skulle se ut.
.jpg)
det gick undan i början som det brukar göra.
.jpg)
Förra helgen var det dags för provkörning ;-)
.jpg)
Då jag lyckades ådra mig ett litet ryggskott, så fick sonen vara stuntman.och provköras.
Rörliga bilder här.
https://youtu.be/-G8Okc8GYAI
.jpg)
Efter en vecka i soffan, släpade jag mig ut i garaget, och började med handtagen.
.jpg)
Skar upp de gamla hantagen och slipade och tvättade rent.
.jpg)
Då alla eventuella mjukgöringsmedel lämnat handtagen för länge sen, så kokade jag dom i varmt vatten.
.jpg)
Jag värmde metalldelarna med värmeblåsare, smorde in allt med diskmedel.
Sen krängde jag på handtagen, de är gjorda för 19mm cyckelhandtag, och rören är 21mm.
Med gashandtagsdelen är man nog uppe i 23mm, så det var lite knöligt, men det gick tillslut.
.jpg)
Provkörningen belyste att det ev behövs lite mer försprång på framhjulet
Sen är det bara att fixa lite finish på grejorna, men jag måste få ner folkan på backen så jag kan köra ut och lacka i garaget.
Till sist vill jag skicka ett stort tack till Gurra, som gav mig nått att drömma om i livet det tog bara 50 år innan jag förverkligade drömmen. Obs detta är ingen kopia utan min Hommage till Gurra och hans Minibike.
... men detta e ju sååå rätt