1

I min jakt efter den borttappade typskylten till min 59:a så visade det sig att det faktiskt fanns lite skillnader
Bifogar en liten bild på hur dessa såg ut. Väl bekomme:-)

Post's attachments

Lowlight badges 2.jpg, 843.88 kb, 886 x 1991
Lowlight badges 2.jpg 843.88 kb, 24 downloads since 2020-02-14 

2

Intressant fakta, älskar nörderi... Har även tjuvläst din tråd om detta på samba  ICQ/ay

En fråga.  Var inte dörrar och huvar numrerade(instansade siffror) på 58-59or?
För karmann skylten hade väl samma nummer som dörrar och luckor? Stämmer tyvärr inte på min  ICQ/bn
Var det de sista tre siffrorna i chassinumret?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Hehe...tackar! Jo, lite nörderi måste man väl ändå få kosta på sig.
Du har helt rätt vad det gäller numrerade delar.
Karossnumret sitter på Karmann-badgen men också på själva karossen (bakom bromsvätskebehållaren)

Sedan är mycket riktigt framhuv, dörrar samt baklucka numrerade (med de tre sista från karossnumret).
Skall dock låta det vara osagt hur länge Karmann höll på med detta. Dessa uppgifter har jag hämtat från en sida där
bilen i fråga är en 56:a.
Och med tanke på hur de verkar ha rationaliserat bort och gjort det enklare för sig med "badgarna" kanske detta också gäller
numreringe av huvar och dörrar på 58-59:or. Har faktiskt inte kollat hur det ligger till med detta på min 59:a.

Post's attachments

nummer 1.jpg, 109.28 kb, 567 x 317
nummer 1.jpg 109.28 kb, 20 downloads since 2020-02-14 

nummer 2.jpg, 366.72 kb, 567 x 611
nummer 2.jpg 366.72 kb, 21 downloads since 2020-02-14 

4

Det var ordning på Karmann.
Min Karmann-byggda -68 912:a har karossnumret instansat i dörrar och luckor. Numret finns dock inte på ngn badge eller liknande, tror inte ens det står i något register.

1968 912
Såld: 1970 911T

5 Senaste redigerad av Jonas Burman (2020-02-14 13:58:42)

Du ser! Tack för denna info. Jo, det brukar ju vara ordning på tyskar i allmänhet ICQ/bs

6 Senaste redigerad av yogi (2020-02-15 08:15:16)

Inte bara vid bromsoljebehållare finns numret fram i bagagerummet.
Om du står framför bilen så finns numret även instans på vänster sida vid tanken. I plåten. Osäker på lowlight men på mina  sextioettor finns det. Ska kolla på min sextia och sextiofemman. Finns även på sextioåtta.

7

Intressant! Vet du om detta även gäller T34 ghior?

8

Östlund skrev:

Intressant! Vet du om detta även gäller T34 ghior?

Det är jag helt övertygad om (utan att ha någon som helst bevis. #Killgissning).
T34 var ju ännu minst lika handbyggd som T1 Ghia så att man ville para ihop huvar/dörrar med deras kaross genom hela processen låter ju rimligt. Porsche/VW måste haft någon annan process, för de har inte motsvarande märksystem.

1968 912
Såld: 1970 911T

9

Det var ju svårt att inte genast gå ut till garaget på sifferjakt när man läst det här!
Jag blir lite förbryllad när jag inte hittar numret på bakluckan, var brukar det sitta?

10 Senaste redigerad av peterpeter (2020-02-16 10:30:42)

En sak till.... På 55-57, Karmann karosseri-skylten, är det ett internt nummer på vilken i ordningen av alla typer (Ghia, Porsche etc.) som har tillverkats i Karmannfabriken? Det hänger alltså inte ihop med karossnumret?
Det var ett annat nummer på Lasslos bil, så även på min, och min bil har iaf en mycket säker bakgrund med endast två tidigare ägare inom samma familj, varav den sista ärvde den och aldrig brukade den, och den första ägaren var mycket ordningsam, så att han skulle ha blandat ihop karosseriskyltarna från TVÅ lowlight, (när han bara haft min sen ny) ser jag som helt omöjligt.

11 Senaste redigerad av Jonas Burman (2020-02-17 10:29:05)

Okejokej...kanske inte var så lätt spörsmål detta. Bifogar en länk från TheSamba där man tar upp detta med hur Karmannfabriken stämplade siffror hit och dit. Ett gytter av system när man sätter sig in i det hela (vilket jag faktiskt inte riktigt ids:-)

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=694505

Vi kan i allafall konstatera att det ingalunda var något de enbart sysslade med i bilens ungdom. Och Östlund, är tämligen säker på att det även gäller T34:or.

Peterpeter. Du menar alltså att de siffror som finns instansade (på dörrar, luckor osv) INTE stämmer överens med de tre sista på den lilla Karmann-skylten" Samt att skylten inte stämmer med de siffror som finns instansade bakom bromsvätskebehållaren?

Ps. Vad jag förstår så skall siffrorna på bakluckan sitta i nederkant i närheten av där låsmekanismen sitter. Ds

12

Jonas Burman: Ja det påstår jag, men jag har fel i min gissning gällande att karmann-skylten skulle vara ett serienummer i fabriken då det numret på min bil är lägre än karossnummret.  Numret på karmannskylten är 13084, och karossnummret 13155.
155 står det också tydligt instansat i framhuven, jag har inte lossat på dörrsidorna, och jag hittar tyvärr inget nummer på motorluckan.

Yogi: På min 57:a finns inget nummer instansat till vänster om tanken.

13 Senaste redigerad av peterpeter (2020-02-22 08:29:34)

Hittade det här i tråden som Jonas länkade till....

Karmann stamped the body number behind the spare tire location and on the lids and doors, to keep the parts fitted to the body with the body as it was under construction in Osnabrück. These numbers progressed up to 39600 on 29 August 1958, when Karmann decided to stop the practice of cumulative body numbering, and replace that system with a repeating system of three digits, I would presume as logically, there was never more than 200-300 Karmann-Ghias at the factory at any one time.

There are a few theories as to why the Karmann Karrosserie K01011/ number on the small black tag in the luggage area does not match perfectly with the actual stamped body number on those first 39,600 cars that left the factory. Karmann did not produce the cars in perfect numerical order. For instance, KG #20000 may have gone through quality control and final checks before KG #19890, on the same day, on chassis provided by Volkswagen/Wolfsburg which were also not taken from stocks in perfect chassis number numerical order. My personal theory is simply that the worker fitting the Karrosserie tags probably screwed the tags on in the order the cars proceeded into final QC, hence the numbers would not match stamped body numbers, although they are fairly close.

Great explanation.

When I was at the Karmann museum I spent some time asking them this question. They brought out one of the collection restorers that was with the company a long time. He explained that the Karmann tag was for their internal records (book keeping stuff) for complete cars. The body numbers were for the craftsmen on the floor.

One very early car registered has the body and Karmann nubmer both at 117. Most others vary by less that 20 digits apart but some are greater than that. While the body number is always greater than the Karmann number the difference between the two vary (difference between the two gets greater and smaller, it's not like the difference keeps getting greater between the two).

14

Tack Peter.
Har missat ditt svar men detta var högintressant läsning för en nörd som jag själv ICQ/bp  ICQ/bp  ICQ/bp .

15

Nu snubblade jag in på en kille som gör nya karmann karosserie skyltar till lowlight.

På Facebook.
Kolla in Stickers' Factory Toluca